۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
برنده نوبل ادبیات پنجشنبه معرفی می‌شود

یک فلسطینی برنده نوبل می‌شود؟

برنده نوبل ادبیات در حالی پنجشنبه این هفته معرفی می‌شود که «هاروکی موراکامی» و «غسان زقطان» شاعر فلسطینی از گمانه‌های دریافت نوبل ادبیات است.
کد خبر : ۱۳۶۲۷۷
صراط: برنده نوبل ادبیات در حالی پنجشنبه این هفته معرفی می‌شود که «هاروکی موراکامی» و «غسان زقطان» شاعر فلسطینی از گمانه‌های دریافت نوبل ادبیات است.

به نقل از پایگاه خبری الجزیره با نزدیک شدن زمان اعلام برنده نوبل ادبیات بار دیگر گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب این فرد آغاز شده است.

بنابر این گزارش، «هاروکی موراکامی» رمان‌نویس ژاپنی در راس احتمالات دریافت نوبل ادبیات است به‌ویژه آنکه انتشارات «لادبروکس» انگلیس و شرکت جهانی «یونبیبیت» وی را برای این جایزه نامزد کردند چه آنکه سال پیش نیز «مو یان» که توسط این شرکت نامزد جایزه شده بود برنده نوبل 2012 شد.

مواراکامی علاوه بر شهرت در ژاپن در خارج از این کشور نیز با کارهایی درباره عشق که ممزوجی از واقع و خیال است شناخته می‌شود که در حالی که روشی عجیب در روایت داستانی خود استفاده می‌کند از فرهنگ‌ها و روش‌های مختلف در نوشته‌هایش استفاده می‌کند.

این رمان‌نویس ژاپنی که میلیون‌ها نسخه از رمان‌هایش را تاکنون در عرصه جهان به فروش رسانده به نوشته روزنامه گاردیان یکی از برترین رمان‌نویس‌های زنده دنیاست.

هاروکی موراکامی متولد 1949 است و در دانشگاه «واسیدا» نمایش خواند و از مهمترین آثار او «کافکا در ساحل»، «جنگل نروژی» و «مرزهای جنوبی خورشید غربی» است و آخرین اثر او «گمشدن رنگ» است که بلافاصله پس از انتشار یک میلیون نسخه از آن در ژاپن به فروش رفت.

اما وی که پیش از این جایزه «فرانتس کافکا» را در سال 2006 دریافت کرده با مجموعه‌ای از نویسندگان و رمان‌نویس در رقابت است که از جمله آنها «آمبرتو اکو» نویسنده ایتالیایی، «میلان کوندرا» نویسنده اهل جمهوری چک، «جویس کارول اوتیس» نویسنده آمریکاتیی، «پیتر ناداش» نمایشنامه‌نویس مجارستانی، «باب دیلان» شاعر و ترانه‌سرای آمریکایی و همچنین دو نویسنده عزلت‌گزیده آمریکایی به نام‌های «توماس بینکون» و «فیلیپ راس» هستند.

* شاعر فلسطینی در راس گمانه‌های عربی برای نوبل ادبیات

بنابر این گزارش در کنار نام‌های غربی، نام‌های عربی نیز در میان شانس‌های نوبل ادبیات سال جاری به چشم می‌خورد که از جمله آنها اسم «غسان زقطان» شاعر فلسطینی به چشم می‌خورد که اخیرا مجموعه شعر وی با نام «نی چون پرنده‌ای دنبالم بود» به انگلیسی ترجمه شده است و جایزه «گریفین» شعر در کانادا را دریافت کرد.

در کنار این شاعر فلسطینی چهره‌هایی چون «غاده السمان» نویسنده سوری، «اسعد الجبوری» شاعر عراقی، «الیاس خوری» رمان‌نویس لبنانی، «آسیا جبار» رمان‌نویس الجزائری قرار دارند.

البته عرب‌ها مثل دو سه سال گذشته بار دیگر از «آدونیس» شاعر معارض سوری به عنوان گمانه‌های نوبل ادبیات یاد کرده‌اند.

بنابر این گزارش تمام این گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مباحث مربوط به انتخاب به برنده نوبل ادبیات تنها در میان 18 عضو آکادمی نوبل در سوئد و به صورت کاملا سری برگزار می‌شود و مباحث جلسات انتخاب تنها پس از 50 سال اعلام می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات از سال 1901 و بنا بر اقدام «آلفرد نوبل» مخترع دینامیت تاسیس شد و 8 میلیون کرون سوئد(1.2 میلیون دلار) مبلغ این جایزه است که در دو سال گذشته به «مو یان» رمان‌نویس چینی و «توماس ترانسترومر» شاعر سوئدی اعطا شده است.
منبع: فارس