۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴

حاشیه های یک نقل قول از ظریف

اظهارات وزیر امور خارجه در بین نمایندگان مجلس و نقل قول های ضد و نقیض در مدت دو روز تبدیل به سوژه ای برای رسانه های غربی شد.
کد خبر : ۱۳۶۳۰۹
صراط: گفتگوی تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور آمریکا و دیدار چند دقیقه ای جان کری و ظریف در حاشیه نشست 1+5 در نیویورک را می توان از مهم ترین اخبار چند هفته اخیر در ایران دانست؛ اخباری که حواشی آن همچنان ادامه دارد.

در پی سخنرانی مقام معظم رهبری درهفتمین مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران،که ایشان فرمودند: « دولت آمریکا غیر قابل اعتماد و خود برتربین و عهد شکن است،  ما از تحرک دیپلماسی دولت از جمله سفر نیویورک حمایت می کنیم زیرا به دولت خدمتگزار اعتماد داریم و به آن خوشبین هستیم اما برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود، چون ما دولت امریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهد شکن می دانیم.» ، تحلیل ها ، انتقادها و اظهار نظرها در این باره که منظور ایشان از بیان بجا نبودن برخی از آنچه در نیویورک پیش آمده آغاز شد.

اما روز یکشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت . ظریف در این جلسه گزارشی از سفر خود به نیویورک ، دیدارها و دستاوردهای این سفر ارائه کرد . پس از پایان این جلسه طبق معمول همه جلسات کمیسیون امنیت ملی خبرنگاران به سراغ سخنگوی کمیسیون امنیت رفتند تا گزارشی از آنچه در جلسه کمیسیون با وزیر امور خارجه گذشته بود را به دست آوردند که در میان گزارشی را که باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سید حسین نقوی حسینی منتشر کرد با دیگران متفاوت بود.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نوشت :ظریف اشاره کرد ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفتگوها در حدی که انجام شد در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند برداشت ما این است که ایشان اولا به گفتگوی اوباما با دكتر روحانی انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را احتمالات نابجای بعدی سفر می‌دانند.   

نقل این اظهار نظر از سوی وزیر امور خارجه باعث شد که روز گذشته خبرنگار مهر در تماس تلفنی با نقوی حسینی پیگیر ماجرا شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به مهر گفت که اظهارات منتشر شده برداشت اشتباه خبرنگار بوده است و نقوی حسینی تنها نظر شخصی خود را درباره اظهارات مقام معظم رهبری مطرح کرده است نه نقل قول ظریف را.

البته نقوی حسینی از خبرنگار مهر خواست که در این باره مطلبی منتشر نکند.

خبرنگار مهر با مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز تماس گرفت و افخم هم در عین اینکه این اظهارات را تکذیب کرد اما گفت که لزومی برای واکنش و موضع گیری رسمی وجود ندارد.

به هر حال تیتر اول امروز روزنامه کیهان و مطلبی که در این باره منتشر کرده بود ، باعث شد که خبرنگاران پیگیری بیشتری در این باره کنند و اظهارات ضد ونقیض نمایندگان نیز بیشتر شود.

  کیهان نوشت:برخورد ظريف با نظر ارائه شده از سوي رهبر معظم انقلاب درباره سفر نيويورک که ضمن تقدير از تحرک ديپلماسي دولت و اعلام اعتماد به آن، برخي اقدامات انجام شده در اين سفر را «به جا» توصيف نکرده بودند، مي‌تواند و بايد نشانه‌اي از صداقت وزير امور خارجه کشورمان در عرصه سياست خارجي تلقي شود.

خبرگزاری تسنیم نیز مصاحبه ای را با منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همراه صوت آن منتشر کرد که منصور حقیقت‌پور  با اشاره به جزئیات این جلسه گفت: ظریف در این جلسه اشاره‌ای به بیانات رهبر انقلاب درباره نابجا بودن برخی اقدامات در آمریکا کرد و گفت که از نظر ما مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما جزو آن مصادیق نابجا بودن مدنظر رهبر انقلاب اسلامی بوده و تصمیم اشتباهی گرفته‌اند.

اما ساعتی نگذشته بود که این بار خانه ملت مصاحبه دیگری را از سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با این عنوان که کمیسیون امنیت‌ملی خبر کیهان درباره صحبت‌های ظریف را تکذیب کرد، منتشر کرد. بر این اساس سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر برخی رسانه ها درباره "اعتراف ظریف به نابجا بودن مکالمه روحانی با اوباما و دیدار خود با جان کری" را تأیید نکرد.

دقایقی بعد نوبت به وزارت امور خارجه رسید و مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از نقل قول های فاقد صحت برخی از نمایندگان از ظریف انتقاد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست کمیسیون امنیت ملی و وزیر خارجه از نقل قول های برخی نمایندگان از ظریف در باره سفر نیویورک انتقاد کرد و گفت:برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است .

اما با وجود این تکذیب ها از سوی کمیسیون امنیت ملی و وزارت امور خارجه اظهار نظرها در این باره همچنان ادامه داد. محمد صالح جوکار ، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از این تکذیب ها در گفتگویی با خبرگزاری نسیم اعلام کرد که  آقای ظریف در جلسه اعضای کمیسیون اظهار داشت رهبری از تماس تلفنی روحانی با اوباما و طولانی شدن گفتگوی من با جان کری گلایه کردند.

این نماینده مجلس البته در تماس تلفنی خبرنگار مهر اظهار داشت که نقل این مطلب از قول وی اقدامی غیر اخلاقی بوده است.

به هر حال به نظر می رسد با وجود همه این اظهارات آنچه که باید برای اذهان جامعه روشن شود ، معلوم شده است اما نکته مهمی که مورد توجه قرار نگرفت این است که نقل قول غیر مسئولانه از اظهارات مقامات رسمی کشور آن هم در شرایطی که درباره یکی از مهمترین موضوعات سیاست خارجی که قطعا با منافع ملی کشور گره خورده صورت گرفته است اقدامی قابل تامل از سوی سخنگو و برخی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس است.

علاوه بر این بهتر بود سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در همان ساعات اولیه انتشار خبر فارغ از مصلحت اندیشی شخصی مطلبی را که امروز بعد از تبدیل شدن ماجرا به تیتر یک کیهان و ادامه واکنش ها و نقل قول ها اعلام می کرد و در این صورت مطمئنا حاشیه های این نقل قول کمتر و کمرنگ تر می شد.
منبع: مهر