۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶

دیدار لاریجانی با رییس مجلس کرواسی

روسای مجالس ایران و کراوسی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با یکدیگر تاکید کردند.
کد خبر : ۱۳۶۶۰۴
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح پنج شنبه با لکو رئیس مجلس کرواسی در محل پارلمان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

روسای مجالس ایران و کرواسی پس از گفتگو با یکدیگر در حضور خبرنگاران نتایج مذاکرات خود را تشریح کردند.

لاریجانی در آغاز سخنانش روز استقلال کرواسی را به همتای خود و به ملت و دولت این کشور تبریک گفت.

وی اظهار داشت: ایران و کرواسی ریشه های عمیق تاریخی با هم دارند و از ابتدای استقلال کراوسی، ایران از اولین کشورهایی بوده که استقلال این کشور را به رسمیت شناخته است.

وی ادامه داد: در طول زمان ایران و کرواسی همکاری سیاسی اقتصادی فرهنگی با هم داشته اند و مذاکرات امروز کاملا شفاف و سازنده بود و در زمینه گسترش همکاری های اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی و سیاسی مذاکره داشتیم مخصوصا درباره نگرانیهای موجود در منطقه از جمله تروریسم بحث هایی داشتیم و معتقد هستیم که نباید با تروریسم تاکتیکی برخورد کرد. چون این یک مشکل جدی برای جهان است.

رئیس مجلس گفت: ما معتقدیم حل و فصل مسائل از طریق گفتگوی سیاسی قابل حل است.

وی با بیان اینکه همتای کروات خود را در جریان مذاکرات هسته ای قرار داده است ابراز امیدواری کرد این مذاکرات به استفاده از انرژی کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل مهم بین المللی و منطقه ای کمک کند.

لاریجانی در پایان مجددا از همتای کروات خود دعوت کرد که سفری به ایران داشته باشد.

در این دیدار لکو رئیس پارلمان کرواسی نیز طی سخنانی از حضور رئیس مجلس ایران در کرواسی ابراز خرسندی کرد و یادآور شد که مذاکرات امروز روسای مجالس دو کشور بسیار شفاف و دوستانه بوده است.

وی گفت: من ارزش زیادی برای مذاکرات امروز قائل هستم و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در موارد مختلف از زبان رئیس مجلس این کشور شنیدم همچنین آگاه شدیم که جمهوری اسلامی برای با تعامل جامعه جهانی اراده قوی دارد.

وی گفت: ما در مذاکرات خود بر همکاری های بین دو کشور در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجارت و سایر ابعاد توافق کردیم و تاکید کردیم همکاری های دو پارلمان را گسترش دهیم همچنین از من دعوت شده که به ایران سفری داشته باشم و من با کمال رضایت مندی این دعوت را قبول کردم.

وی یادآور شد: تاکید می کنم گفتمان بین کشورها جایگزینی ندارد و گفتگو بهترین سیاست خواهد بود.

لکو در پایان مجددا از لاریجانی برای صحبتهای شفافش تشکر کرد.

بر اساس این گزارش قرار است لاریجانی ساعتی دیگر از کلیسای جامع زاگرب بازدید می کند و با اسقف اعظم کرواسی دیدار کند.

منبع: مهر