۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷

بانک مرکزی، تکلیف ارز را مشخص کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تقویت ارزش پول ملی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر قدرت خرید پول حفظ نشود تراز پرداخت ها ناهماهنگ خواهد شد و باید پذیرفت که در تعیین قیمت ارز از مکانیسم های عرضه و تقاضا و نرخ ارز شناور مدیریت شده باید استفاده کرد.
کد خبر : ۱۳۶۸۵۷
صراط:  محمد حسن نژاد  اظهار داشت: باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر قدرت خرید پول حفظ نشود، تراز پرداخت ها ناهماهنگ خواهد شد و نکته لازم به ذکر دیگر اینکه برای تقویت ارزش پول ملی باید تمام عوامل دخیل در این موضوع را با هم درنظر گرفت و از اقدامات احساسی در این زمینه خودداری کرد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تقویت ارزش پول باید از دخالت نیروی خارجی پرهیز کرد و کارهای اقتصادی انجام شود که منطبق با علم و واقعیت های اقتصادی باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: برای مشخص شدن ارزش پول ملی از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار مشخص شود لازم است یکسری کارهای اقتصادی انجام شود.

حسن نژاد ادامه داد: برای اینکه مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت ارز را مشخص کند باید از شیوه تعیین قیمت ارز از سوی بازار مبادله ای خارج شد و از مکانیسم نرخ ارز شناور مدیریت شده استفاده کرد.

وی در این رابطه افزود: باید توجه داشت اگر در حال حاضر  قیمت واقعی دلار در بازار ارز 3000 تومان است باید نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی نیز 3000 تومان بشود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اگر به این نتیجه رسیده ایم که قیمت دلار 2450 تومان است بنابراین در بازار ارز حباب وجود دارد و در این صورت باید از سیستم عرضه و تقاضا استفاده کرد و با عرضه دلار در بازار ارز،  قیمت دلار را به 2500 تومان که نرخ تعادلی است، برسانیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نقش نرخ تورم در ارز پول ملی گفت: باید به این موضوع توجه داشت که  تفاوت نرخ تورم در دو بازار مختلف در تعیین قیمت ارز تعیین کننده است یعنی باید به نرخ تورم دلار با نرخ تورم ریال توجه کرد.
منبع: خانه ملت