۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۰

هنرمندان در بزرگداشت روز غذا

مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا عصر امروز ۲۱ مهرماه با حضور فعالان بین الملل، هنرمندان سینما و موسیقی، ورزشکاران و سفرای کشورهای خارجی در کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم تمبر بزرگداشت این روز نیز رونمایی شد.
کد خبر : ۱۳۶۹۳۴
صراط: مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا عصر امروز 21 مهرماه با حضور فعالان بین الملل، هنرمندان سینما و موسیقی، ورزشکاران و سفرای کشورهای خارجی از جمله چین در تالار اصلی کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم نگار گرامی نماینده دفتر برنامه جهانی غذا و گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران از تمبر یادبود بزرگداشت روز جهانی غذا رونمایی کردند.

نگار گرامی با اشاره به برگزاری مراسم روزجهانی غذا در 16 اکتبر مطابق با 24 مهرماه گفت: این مراسم به عنوان یادبود بحران گرسنگی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این یادبود در جهت آگاهی رسانی در خصوص بحران کمبود غذا در جهان و با حضور چهره‌های شاخص برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از هر 8 نفر در جهان یک نفر بر اثر گرسنگی می‌میرد، تصریح کرد: سال گذشته حدود 842 میلیون نفر در جهان بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند. برنامه جهانی غذا بیش از 100 میلیون نفر را در جهان پوشش غذایی می‌دهد. شعار امسال روز جهانی غذا «دست در دست هم در مبارزه با گرسنگی» است.

در ادامه برنامه گری لوئیس و نگار گرامی حکمی با عنوان یار جهانی برنامه غذا را به هنرمندان و ورزشکاران حاضر در این برنامه دادند. کتایون ریاحی، رضا کیانیان، هما روستا، گلاب آدینه، مهناز افشار، علی دایی، بهداد سلیمی، حمید سوریان، سالار عقیلی، حسام‌الدین سراج، خشایار اعتمادی، محمد سریر، هوشنگ مرادی کرمانی، طه بهبهانی، مجتبی آقایی، رسول نجفیان، سروش صحت و لیلی رشیدی از جمله این افراد بودند. حکم بهاره رهنما و بهنوش بختیاری نیز که در پایان مراسم رسیدند به صورت غیر رسمی اهدا شد. شهاب حسینی نیز از مدعوین این مراسم بود که به دلیل فیلمبرداری فیلم «ساکن طبقه وسط» نتوانست در مراسم شرکت کند. حکم او نیز به همسرش اهدا شد.

کتایون ریاحی که در این مراسم به عنوان اولین هنرمند بر روی سن آمد گفت: آرزو می‌کنم بچه‌های دنیا گرسنه نباشند و نتوانیم کسی را پیدا کنیم که به بهانه‌اش در چنین مراسمی گرد هم بیاییم.

قرار بود در این مراسم مستندی از کتایون ریاحی که برای کمک به گرسنگان به سومالی رفته بود پخش شود که به دلیل تاخیر یک ساعته در برگزاری این مراسم کنسل شد.

رضا کیانیان نیز با اشاره به تاخیر زیاد در برگزاری این مراسم گفت: امیدوارم هیچ گرسنه‌ای در کره زمین نباشد که چنین برنامه‌ای برای او برگزار شود. اگر همه جهان سر وقت کار خود را انجام دهند همه جهان سیر خواهند بود. همه ما از سر سیری به این برنامه آمدیم و به همین دلیل تاخیر داشتیم.

هما روستا در ادامه تصریح کرد: امیدورام روزی برسد که ما برای مسئله دیگری غیر از گرسنگی دور هم جمع شویم. این تاسفبار است که در قرن 21 برای بحران گرسنگی دور هم جمع شدیم.

گلاب آدینه با تاسف از گرسنگی برخی کودکان جهان گفت: هر وقت می‌خواهم غذا بخورم از همه کودکانی که غذا ندارند عذرخواهی می‌کنم.

در این مراسم از مهناز افشار به دلیل اختصاص دادن قسمت عمده‌ دستمزد یکی از پروژه‌های خود به کودکان کار تقدیر شد. وی با حضور در بالای سن گفت: امیدوارم همه جهان روزی سیراب شوند.

علی دایی نیز در این مراسم گفت: آرزو می‌کنم همه دست به دست هم دهیم تا اول از همه بحران گرسنگی را ریشه‌کن کنیم.

در انتهای این مراسم گروه رستاک به اجرای موسیقی زنده برای حضار پرداختند.

منبع: تسنیم