۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳

خطر بروز سونامی نمک در آذربایجان غربی

بحران دریاچه ارومیه می‌تواند به عنوان خطری بزرگ برای بروز سونامی نمک در منطقه باشد.
کد خبر : ۱۳۷۵۶۹
صراط: فرماندار سلماس بر لزوم انجام اقدامات اساسی برای حل بحران دریچه ارومیه تأکید کرد و گفت: بحران دریاچه ارومیه می‌تواند به عنوان خطری بزرگ برای بروز سونامی نمک در منطقه باشد.

مرتضی نظری امروز ارومیه اظهار داشت: برابر آمارهای جهانی اعلام شده، ایران به لحاظ تنوع محیطی رتبه بالایی را در بروز بحران‌های ناشی از سوانح طبیعی دارا است که شهرستان سلماس نیز به تبع آن هر سال شاهد وقوع حوادث طبیعی متعددی است.

وی زلزله را مهم‌ترین تهدید طبیعی سلماس در طول سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: سیل، خشکسالی، رانش زمین، کولاک برف و تگرگ، سرمازدگی محصولات کشاورزی، باغی و طوفان نیز در رده‌‌های بعدی بلایای طبیعی معمول این شهرستان قرار دارند.

نظری با اشاره به تشدید پدیده خشکسالی دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر، گفت: این پدیده خزنده که نه تنها به بحران منطقه‌ای، بلکه به عنوان بحران ملی تلقی می‌شود، نیازمند توجهات جدی و گسترده‌ای است که در صورت عدم اقدام کارگشا، سبب بروز سونامی نمک در منطقه خواهد شد که شهرستان سلماس از این لحاظ در خط مقدم قرار دارد.

وی پیشگیری حتی‌الامکان از وقوع بحران‌های طبیعی را ضروری عنوان کرد و گفت: در همین راستا اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران سلماس به همراه سایر دستگاه‌های اجرایی، اقدام به اجرای طرح‌های متعدد در برخی از مناطق این شهرستان کرده‌اند.

فرماندار سلماس به اجرای طرح‌های جلوگیری از طغیان رودخانه‌ها و بروز سیلاب در روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه اقدام به احداث دیوار ساحلی در روستاهای وردان، سیلاب، شکریازی، هفتوان، مغول، قره‌قشلاق و زیندشت از توابع سلماس کرده‌ایم.

وی به اجرای پروژه تثبیت بستر جهت جلوگیری از جریان سیل در این مناطق اشاره کرد و افزود: در راستای مقاوم‌سازی منازل مسکونی و نظارت بر ساخت و سازها، از طریق اعطای تسهیلات، اقدام به ساماندهی ساخت‌ و سازها در روستاهای این شهرستان، به عنوان مناطقی که در معرض بیش‌ترین آسیب‌ها و تهدیدات طبیعی قرار دارند کرده‌ایم.

نظری در داخل محدوده‌های شهری نیز از اعطای تسهیلات ترمیم بافت‌های فرسوده داخل شهرها خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد: در راستای استفاده بهینه آب کشاورزی، قسمتی از عملیات انتقال آب از طریق لوله،‌ اجرای شبکه آبیاری تحت فشار و اجرای طرح پوشش کانال‌های بتنی کشاورزی به اتمام رسیده است.

نظری به اتمام بخشی از طرح ساماندهی رودخانه دیرعلی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم اقدامات قابل انجام و اعتبارات محدود در دست، طرح‌های پیشگیرانه درتمامی نقاط شناسایی شده و در معرض خطر، مطابق با اولویت‌بندی مشخص شده اجرا خواهد شد.
منبع: فارس