۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۱

شرط روحانی برای انتخاب مدیران

وزیر کشور با اشاره به گزارش صادق‌ عابدین، استاندار سابق فارس، گفت: این همه سرمایه‌گذاری و فعالیت و وجود بیکاری در استان فارس یک معادله دو مجهولی است که باید حل شود.
کد خبر : ۱۳۷۶۷۵
صراط:  علی رحمانی‌فضلی، عصر شنبه در مراسم تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید فارس، گفت: استاندار فارس با اجماع نسبی بین گروه‌ها و مسوولان مختلف و نمایندگان فارس در مجلس انتخاب شده‌ است.

او با بیان این که اگر در مقدمه همدلی و اتفاق نظر وجود داشته باشد،‌ بی‌تردید در مسیر حرکت بیش‌تر شده و کمک کننده خواهد بود،‌ تغییر را خواسته مردم و متجلی در رای آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری دانست و گفت: من در فضای قبل از استانداری آقای صادق‌عابدین بودم و به‌عنوان رییس دیوان محاسبات به فارس سفر کرده و با اکثر دلسوزان و مسوولان عالی‌رتبه این استان دیدارهای محرمانه‌ای داشته‌ام.

وزیر کشور اضافه کرد: همین که آقای صادق‌عابدین موفق به مدیریت آن فضا و ساماندهی استان شدند، ارزشمند است.

وی با بیان این که نام استاندار جدید فارس در فهرست‌های مختلفی که از سوی گروه‌ها و افراد برای تصدی این مسوولیت به وزارت کشور پیشنهاد شده بود، جزو نام‌های مشترک بوده است، گفت: تجربه در حوزه‌های علمی، اجرایی و دیپلماسی، بومی‌ بودن و کارآمدی، از جمله مواردی بود که به انتخاب دکتر احمدی منجر شد.

رحمانی فضلی شاخصه بومی‌ بودن را یک ویژگی مهم برشمرد و تصریح کرد: مدیران استانی نیز همانند مدیران ملی باید دارای نگاهی اعتدالی در همه حوزه‌ها باشند.

او با یادآوری این که اعتدال یک مشی است، این مشی را موجب اجماع بیش‌تر و همدلی مطلوب‌تر دانست و خواستار توجه استاندار جدید فارس به این اصل در انتخاب مدیران استانی شد و گفت: همه همکاران استانداری باید دارای نگاهی اعتدالی،‌ تجربه مفید و پاک‌دستی و تخصص باشند.

وزیر کشور با تاکید بر این که بنا بر تغییر در سطوح پایین‌دستی مدیریت استانی نیست، لزوم ارزیابی مدیران کنونی و استفاده از ظرفیت‌های بالفعل را یادآور و متذکر شد: آقای احمدی مدیون هیچ فرد و جناحی برای قرار گرفتن در این جایگاه نیست، نه من به‌عنوان وزیر کشور، نه دولت و نه گروه سیاسی خاصی. این توفیقی از سوی خداوند است و اگر هم کاری انجام می‌دهند باید حجت را بر خود تمام کنند که پاسخگوی خدا خواهند بود.

او توجه به مردم را محور تمام فعالیت‌های مدیران دولت یازدهم دانست و گفت: هرچه داریم از مردم است، بنابراین باید به نحو احسن از این مردم استفاده کرده بهره‌ببریم، خوبی این مردم در 34 سال گذشته اثبات شده و نیاز به تکرار آن نیست، باید از انرژی، فکر و توان مردم استفاده مطلوب کرد.

رحمانی‌فضلی، با تصریح این که همه مردم از نظر قانون با یکدیگر برابر هستند، افزود: جمهوری اسلامی ایران یک ادعای بزرگ در جهان دارد تحت عنوان حکومت دینی و این ادعا را زمانی مطرح کرد که جهان بین سوسیالیسم و سرمایه‌گذاری تقسیم شده بود اما جهان‌بینی مادی نتوانست عدالت و آزادی مورد ادعایش را به مردم عرضه کند و حال مردم جهان چشم به کشوری دارند که ادعای عدالت و آزادی را توام دارد.

وزیر کشور با بیان این که دولت یازدهم اجرای عدالت را مبنای حرکت قرار داده است، گفت: آن چه به عدالت نزدیک‌تر است، قانون است، باید مجری قانون باشیم.

وی کارآمدی را در کنار عدالت‌محوری و قانون‌گرایی از دیگر شاخصه‌های مدیران دولت یازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود همه توفیق‌هایی که در 34 سال گذشته در عرصه‌های مختلف کسب کرده‌ایم، هنوز پاشنه آشیلی داریم که در حوزه اقتصاد است. من نفی فعالیت‌های انجام شده را نمی‌کنم اما بیکاری، فقر، عقب‌افتادگی از برنامه‌های چهارم و پنجم، نشان‌دهنده وجود این حقیقت است.

وزیر کشور با یادآوری این که براساس برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه باید به رشد 8 درصدی در حوزه اقتصادی دست‌پیدا می‌کردیم، گفت: این رشد در برخی سال‌ها به متوسط 4 درصد هم نرسیده و بعضی سال‌ها حتی منفی بوده است، با این عددها نمی‌توان در جهان الگو شد. قبول دارم که خیلی از مشکلات ناشی از تحریم‌هاست،‌ اما حتی با رفع تحریم‌ها هم نمی‌توان تنها با اتکا به صادرات نفت به رشد مورد نظر رسید.

او با ارایه عدد و رقم‌هایی درباره میزان درآمد حاصل از فروش نفت در بهترین شرایط، لزوم توجه و بهره‌بردن از توان بخش خصوصی را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: همه منابع در استان فارس وجود دارد، اما خروجی این‌ها آن مطلوبی نیست که مد نظر دولت اسلامی در حوزه اقتصاد بوده است.

وزیر کشور با بیان این که در منابع،‌ تکنولوژی و مدیریت هیچ مشکلی نداریم،‌ مشکل اصلی را در ترکیب این موارد دانست و گفت: استان فارس می‌تواند به‌عنوان یک حکومت محلی عمل کرده و در تولید درآمد مستقل باشد، چرا باید مدام خود را وابسته به دولت مرکزی بداند، اگرچه نگاه در برنامه و بودجه‌ریزی نگاهی وابسته به دولت است، اما در واقع دولت باید بستر و زمینه را فراهم کند تا مردم پای کار بیایند.

وی با اشاره به این که فارس اکنون 500 میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی دارد، امکان افزایش این عدد تا هزار میلیارد تومان را ممکن دانست و گفت: امروز حدود 3 هزار میلیارد تومان در فارس یارانه پرداخت می‌شود، اگر تنها نیمی از این عدد به‌شکل سپرده درآمده و در اختیار تولید و سرمایه‌گذاری قرار گرفته و سود آن به سرمایه‌گذار برگردد موجب تحول خواهد شد.

او با بیان این که عدد 45 هزار تومان یارانه پرداختی به مردم، دردی را از هیچ‌کس درمان نکرده و نمی‌کند، گفت: چرا باید این یارانه مصرفی باشد، چرا به کار تولید نیاید، می‌توان مردم را تشویق کرد تا این یارانه را پس‌انداز کرده و با مدیریت هزینه‌ها، به سمت بهره‌وری بهتر حرکت کنند.

وزیر کشور با اشاره به این که فارس در گردش مالی بانک‌ها رتبه‌بالایی در کشور دارد، خاطرنشان کرد: کسی می‌داند میزان سرمایه فارسی‌های مقیم کشورهای خلیج فارس چقدر است، یا چه میزان طلا و سرمایه‌ نزد مردم در این استان وجود دارد، آیا نمی‌توان با تشویق مردم از این منابع به نفع افزایش تولید و درآمد سرانه استان استفاده کرد، فارس نه‌تنها می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند بلکه ظرفیت این را دارد که استان معین 2 یا 3 استان دیگر هم باشد.

رحمانی فضلی با تصریح این که هر استانی را که قادر به جذب سرمایه‌گذار واقعی باشد، شخصا حمایت و تشویق خواهد کرد، گفت: همه دلسوزان استان باید جمع شده و شورای مشورتی توسعه تشکیل دهند، باید مشاوران دلسوزی و متخصصی را گرد‌هم جمع کنند و ببینند فارس را چگونه می‌توان تقویت کرد.

وی با بیان این که استاندار باید محور تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف به‌خصوص ایجاد همدلی و اتفاق نظر در مسیر رشد و توسعه باشد، اظهار کرد: تمام فعالیت‌ها قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد. پروژه‌های دولتی زمان‌بر، کم کیفیت و هزینه‌بر است،‌ والله دچار گناهیم و دلسوزی نمی‌کنیم که بیت‌المال در سرمایه‌گذاری‌های عمران ریخت و پاش نشود، می‌توان همه این فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: تا زمانی که دشمن بداند به او نیاز داریم ما را بازی خواهد داد، اگر مدام مصاحبه کنیم و از فقر و بدبختی و فلاکت بگوییم، دشمن هم فشارها را بیش‌تر می‌کند، راه مبارزه تولید و ارتقای آن است، چشم‌ها را باید شست.

وی با تاکید بر این که وزارت کشور به‌دنبال مدیریت سیاسی است نه کار سیاسی و سیاسی‌کاری، گفت: همه باید کمک کنیم تا حکومت اسلامی ایران مایه فخر همه انسان‌ها باشد.

  در این مراسم با قدردانی از فعالیت دوساله حسین صادق‌عابدین، استاندار سابق فارس، سیدمحمد احمدی، به‌عنوان استاندار جدید معرفی شد.

منبع: ایسنا