۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶

دعای پدر و مادرها در خانه سالمندان

به گفته پرستاران چند مریض به صورت رها شده در بیمارستان هستند و مرکز بستری‌کننده آنها هیچگونه کمکی در زمینه مراقبت‌های لازم ارائه نمی‌دهد.
کد خبر : ۱۳۷۷۴۴

صراط: در کنج بیمارستان یارای سخن و چشم بازکردن ندارد و با مرگ دست و پنجه می‌زند و با وجود داشتن همسر و فرزندان کسی سراغ او را نمی گیرد اما مهر پدرانه‌اش قلم عفو بر نامهری‌های نزدیکانش خواهد زد.



بیمارستان یک نهاد خیریه محسوب نمی‌شود

نامش پاتیار است چندماه پیش که برای برگزاری جشن تولدش در خانه سالمندان نیازمند در سردهای سراب رفته بودیم حال مساعدی داشت و با آنکه پاهایش نای ایستادن نداشت ویلچرنشین شده بود اما او با ما دردودل کرد و گفت: بسیار خوشحالم که با محبت و مهربانی مردم خونگرم سراب روبه‌رو می‌شوم.

وی افزود: به دلیل مشکلات جسمی همسر و فرزندانم از نگهداری من عاجز شدند و من به این مرکز آمده‌ام تا باقی عمر را در اینجا سپری کنم.

او از خوش‌رفتاری کادر مرکز ابراز رضایت کرده و توصیه می‌کند که سالمندان همواره تلاش کنند تا استقلال اقتصادی خود را حفظ کنند.

آیا این پیر مرد دعا خواهد کرد: پسرم پیرشی انشاالله

پیرمرد نزدیک دوماه است در بیمارستان سراب بستری شده با آنکه یک بار مرخص شده اما هیچ کس هزینه‌های بیمارستانی او را پرداخت نکرده است.

او اینک اگرچه در کنج بیمارستان یارای سخن و چشم باز کردن ندارد و با مرگ دست و پنجه می‌‌زند و با وجود داشتن همسر و فرزندان کسی سراغ او را نمی‌گیرد اما به طور حتم حضور خانواده‌اش در این دقایق تلخ مرهمی بر روح خسته و مجروحش خواهد بود و مهر پدرانه‌اش قلم عفو بر نامهری‌های نزدیکانش خواهد زد. اما این پیرمرد دعا نخواهد کرد که پسرم پیرشی انشاالله

عباسعلی جودی رئیس بیمارستان امام خمینی سراب گفت: بیمارستان خدمات درمانی لازم را به بیماران مرکز نگهداری سالمندان نیازمند ارائه می‌کند و از آنجایی که بیمارستان‌ها به صورت خودگردان و کمک‌های دولتی اداره می‌شوند نگهداری طولانی مدت سالمندان موجب ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی به سایر بیماران می‌شود.

وی ادامه داد: بیمارستان نهاد خیریه نیست و باید اینگونه مراکز با هماهنگی نهادهای حمایتی هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند.

بار عاطفی و کاری بیماران بر دوش پرستاران

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود به گفته پرستاران چند مریض به صورت رها شده در بیمارستان هستند و مرکز بستری‌کننده آنها هیچگونه کمکی در زمینه مراقبت‌های لازم ارائه نمی‌دهد.

یک پرستار بخش مردان گفت: پرستاران و کادر بخش با نیت خیرخواهی حتی هزینه ایزی‌لایف اینگونه بیماران را خودشان تامین می‌کنند و هیچ همراه و مراقبی از سوی مرکز نگهداری سالمندان در بیمارستان حضور نمی‌یابد و در واقع بارکاری و عاطفی بر دوش کادر درمانی بخش است.

پرستار دیگری این سئوال را پرسید که آیا مراکز سالمندان فقط مامور بستری کردن و رها کردن بیماران هستند.

بهزیستی: هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم

ایرج دولت‌یاری مسئول اداره بهزیستی در اینباره گفت: خانه سالمندان یک موسسه دولتی نبوده و به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و بهزیستی نیز اقدامات حمایتی متعددی داشته و نظارت بر نهادهای خیریه را برعهده دارد.

وی یادآورشد: تمام هزینه‌های بیمارستانی بیماران نیازمند و تحت پوشش موسسات وابسته به بهزیستی با ارائه صورتحساب و ارسال آن به واحد درمانی قابل پرداخت است و تمام هزینه‌های بیمارستانی اینگونه بیماران به موسسه نگهداری سالمندان نیازمند واریز می‌شود.

دولت یاری افزود: افزون بر هزینه‌های درمانی مبالغی نیز به صورت یارانه برای هرسالمند در اختیار اینگونه مراکز قرار داده می‌شود.

مرکز نگهداری سالمندان نیازمند: بهزیستی تمام هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند

یونس فرجی‌آذر مدیرعامل موسسه نگهداری سالمندان معلول و نیازمند گفت: در این مرکز افزون بر 40سالمند محروم و نیازمند نگهداری می‌شود و کمک‌های اعطایی بهزیستی به تنهایی تامین کننده نیازهای این مرکز نیست.

وی ادامه داد: در حالی که قول خرید یک مینی‌بوس را به مرکز داده بودند ولی تاکنون این موضوع عملی نشده است.

فرجی گفت: ما نمی‌توانیم از عهده تمام هزینه‌ها براییم و باید حمایت‌های بیشتری از سوی همه ارگان‌ها از نیازمندان صورت گیرد.

به هرحال انتظار می‌رود تا تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود تا خدای نکرده بیماران سالمند توپی بین ارگان‌های مختلف نشوند.

منبع: فارس