۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱

آتش در گلستان مهار شد

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با تلاش به‎ موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست استان، حریق منطقه پارک ملی گلستان به طور کامل مهار شد.
کد خبر : ۱۳۷۷۹۷

صراط: مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با تلاش به‎ موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست استان، حریق منطقه پارک ملی گلستان به طور کامل مهار شد.

قاسم سمیعی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه شورای بحران استان گلستان اظهار داشت: این آتش‎سوزی از ساعت 14:00 عصر دیروز شنبه آغاز شده بود که با توجه به اقدامات نیروهای مستقر، امروز صبح به طور کامل اطفاء شد. 

با گرمای 42 درجه‎ای خطرپذیری جنگل‎های گلستان افزایش یافته است

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‎های رسیده، این آتش‎سوزی بیشتر در سطح زمین و علف‎زارهای منطقه اتفاق افتاده و با اقدام به موقع از انتشار آن به دامنه وسیع جنگلی جلوگیری شده است.

سمیعی با اشاره به گرمای بی‎سابقه گلستان طی دو روز گذشته اذعان داشت: با توجه به افزایش 42 درجه‎ای دما، در روز گذشته انتظار می‎رفت که جنگل‎های استان با کوچک‎ترین آتش‎سوزی در دامن طبیعت دچار حریق جدی شوند.

سهل‎انگاری انسانی عامل اصلی آتش سوزی‎های اخیر در عرصه منابع طبیعی گلستان

‎ وی ادامه داد: احتمالا این آتش‎سوزی بر اثر سهل‎انگاری افرادی که در این پارک تردد می‎کنند، رخ داده و با توجه به خشکسالی‎ و گرمای اخیر استان، شرایط برای توسعه حریق مهیا شده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان از مسافران و افرادی که در جنگل‎های استان تردد می‎کنند درخواست کرد: در این اوقات از سال ضمن رعایت نکات ایمنی از برافروختن آتش در جنگل‎ها، حریم جاده‎ها و تفرج‎گاه‎ها خودداری کنند.

حضور نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست گلستان در منطقه پارک ملی   

سمیعی متذکر شد: هم اکنون نیروهای اطفای حریق محیط زیست در منطقه پارک ملی گلستان حضور دارند، تا مانع از هرگونه حریق احتمالی شوند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از اواخر امروز بعد از ظهر با ابرناکی هوا، بارش باران و کاهش دما خطرپذیری حریق جنگل‎های استان کاهش خواهد یافت.

سمیعی با اشاره به حریق جنگل‎های استان طی سال‌های اخیر تصریح کرد: برای کاهش حریق، علاوه بر عوامل طبیعی برنامه‎های پیشگیری، آموزش و تجهیز نیروهای منابع طبیعی استان و حضور به موقع آنان در زمان بروز هر حریق موثر  است.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری و مقابله با حریق در عرصه منابع طبیعی ادامه داد: طی سال‎های اخیر آموزش مردمان ساکن در حواشی جنگل‎های استان از برنامه‎های مهم دستگاه‎های ذیربط بوده است.

نقش رسانه‎ها در کاهش اثرات بلایای طبیعی 

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: در این مدت گزارشات به موقع مردمی و اطلاع‎رسانی سریع آنان به مرکز اطلاعات منابع طبیعی موجب شد تا از بروز حریق‎های گسترده جلوگیری شده و در همان لحظات اولیه آتش‎سوزی ها مهار شود.

سمیعی با تاکید بر نقش رسانه‎ها به ویژه صدا و سیما در کاهش آتش‎سوزی جنگل‎ها خاطرنشان کرد: آموزش فراگیر مردم در تمامی حوادث مرتبط با بلایای طبیعی به ویژه این عرصه با همت همه رسانه‎های جمعی به ویژه صدا و سیما میسر است.

وی تصریح کرد: موضوع حفاظت از منابع طبیعی تنها وظیفه یک دستگاه خاص نیست، بلکه علاوه بر دستگاه‎های اجرایی همه مردم باید این موضوع را جدی گرفته و در حفظ و صیانت از این سرمایه ملی برای نسل‎های بعد کوشا باشند.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هر ساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎ها است.

منبع: فارس