۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۵

بازهم همه امکانات در خدمت لاله

در پروژه «لاله» علاوه بر ابهام مالی، اتفاقات عجیب دیگری هم افتاده است. از تعویق افتتاح یک بزرگراه به خاطر آن تا شیوه عجیب نیک‌نژاد برای تصویربرداری. با این حاشیه‌هاحالا دیگر باید از چیزی به نام کابوس لاله، برای سازندگانش صحبت کنیم.
کد خبر : ۱۳۷۸۴۷
صراط:  ماجرای «لاله» هنوز ادامه دارد. اطلاعیه دو روز پیش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مهر تاییدی بر یک پایان تلخ پروژه‌ای بود که هماهنگ‌ترین همکاری سیستم دولتی با یک پروژه سینمایی در آن رقم خورده بود.
 
«لاله»جنجالی‌ترین پروژه دو سال اخیر سینمای ایران در حالی با مهر عنوان رسمی «تعلیق»، حکم «توقیف» دریافت کرده است که به تدریج اخبار دیگری از شرایط خاص پروژه در حال درز کردن است.اخباری که نمایش درستی از گزاره «همه امکانات در خدمت لاله» است.
 
فیلمنامه اولیه «لاله»، یک متن 180 صفحه‌ای بوده است. متنی که در مقایسه با فیلمنامه‌های مشابه دیگر به شدت حجیم و طویل به نظر می‌رسد. فیلمبرداری 6 ماهه فیلم تاکنون 6 ساعت خروجی ضبط شده به همراه داشته است و هنوز بخش‌های زیادی از فیلمنامه باقی مانده است.فیلمنامه دو بخش اکشن ورزشی و بخش خانوادگی داشته است که علاوه بر گرفتن صحنه‌های اکشن با حرفه‌ای ترین امکانات ایران، فیلمبرداری بخش‌های خانوادگی آن هم با تمهیدات ویژه‌ای صورت می‌گرفته است. به گفته یکی از بازیگران اصلی کار، در پروژه «لاله» خبری از استوری برد و دکوپاژ نبوده است و در عوض، با شیوه ابتکاری خاص نیک‌نژاد همه صحنه‌های فیلمبردای می‌شده است: نیک‌نژاد برای هر صحنه یک هشت ضلعی طراحی می‌کرد و هر صحنه را سه بار از هشت زاویه فیلمبردای می‌کرد.به این ترتیب نیک‌نژاد از هر صحنه 72 بار فیلمبرداری می‌کرد و بعد قرار می‌گذاشت که در تدوین انتخاب می‌کرد.شیوه ابتکاری آقای نیک‌نژاد البته، در میان عوامل فیلم با واکنش‌های منفی خاصی مواجه شده بود. واکنش‌هایی که طولانی شدن 6 ماهه فیلم را به همین شیوه عجیب نیک‌نژاد مربوط می‌دانند.
 
علاوه بر همه این مسائل حمایت تمام قد همه دستگاه‌های دولتی برای به ثمر رسیدن پروژه «لاله» وضعیتی بی‌نظیر در سینمای ایران به وجود آورد. از تعطیلی دو هفته‌ای پیست اتومبیلرانی آزادی تا تعویق در افتتاح بزرگراه تازه ساخته شده چالوس که هیچ‌وقت رسانه‌ای نشد و این روزها در موردش صحبت می‌کنند. عوامل پروژه برای تصویربرداری سکانس‌های مربوط به شمال کشور در این بزرگراه مستقر می‌شوند و به مدت سه هفته صحنه‌های اکشن خیابانی  پروژه را در این بزرگراه آماده کرده‌اند، ظاهرا به یمن ارتباط خاص سازندگان فیلم با دولت دهم.
 
لاله با 6 دوربین حرفه‌ای تصویربرداری می‌شد و نیک‌نژاد، کارگردانی که اعتقاد داشت حرفه‌ای ترین فیلم ایران را خواهد ساخت، ظاهرا با پشتوانه یک سرمایه بی‌حدو‌حصر مالی، به تجربه‌اندوزی و ابتکارات جدید در دنیای فیلمسازی با ساخت یک فیلمنامه 180 صفحه‌ای با حرفه‌ای ترین امکانات حال حاضر سینمای ایران مشغول بوده است و فقط یک اشتباه استراتژیک در ناهم‌زمانی پایان دولت دهم با پایان کار «لاله» سرنوشت پروژه را برای سازندگانش این‌گونه تلخ می‌کند.
 
رسانه‌های در حالی صحبت از پایان 90 درصد فیلمبرداری فیلم می‌کنند که به گفته یکی از بازیگران اصلی پروژه هنوز تا رسیدن به این درصد تولید روزهای بسیاری مانده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت؛ پروژه لاله کمی بیش از 60 درصد کارش را تمام کرده است.
منبع: مشرق