۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
وظیفه جاده‌صاف‌کنی توفیقی به پایان رسید!

گزینه روحانی از همان اول هم فرجی دانا بود!

توفیقی در دو ماه نقش جاده صاف کن را برای فرجی دانا چه از نظر جلب رای نمایندگان و چه از نظر برداشتن گام هایی که احتمالا برای فرجی دانا می‌توانست حاشیه ساز باشد به خوبی ایفا کرد!
کد خبر : ۱۳۷۸۴۹
"گروه سیاسی صراط" -معرفی رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس در حالی که دولت تا آخرین لحظات(!) هم بر معرفی هر سه سرپرست فعلی وزارتخانه ها از جمله جعفر توفیقی اصرار داشت، از نقشه حساب‌شده حسن روحانی برای جلب اعتماد مجلس حکایت دارد.

به گزارش گروه سیاسی صراط،اندکی پیش از ارسال نامه معرفی سه وزیر باقی مانده به مجلس، مجید انصاری در مصاحبه با رسانه ها از این اقدام خبر داد و در یکی از گفتگوهای خود نیز سه سرپرست فعلی را به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی کرد. اما اندکی بعد این بخش از مصاحبه اش را تصحیح کرد و پس از آن نامه معرفی سه وزیر به مجلس ارسال و خبر آن در رسانه ها درج شد.

چرخه بسته میلی منفرد، توفیقی و فرجی دانا

رضا فرجی دانا سیاستمدار اصلاح طلب پیش از این یک بار دیگر نیز به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت دوم خاتمی به مجلس ششم معرفی شده بود اما حتی پارلمان اصلاح طلب نیز حاضر به رای اعتماد به او نشد.


"فرجی دانا در کنار خاتمی و ابطحی در مجلس ششم"


جالب اینجاست که در سال 82 که مصطفی معین در جریان حواشی سیاسی و نیز صنفی به وجود آمده در دانشگاه ها از سمت خود استعفا داده بود، خاتمی میلی منفرد را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرده بود ولی در نهایت فرجی دانا را که آن هنگام ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشت، به مجلس معرفی کرد. اما با عدم توفیق او، جعفر توفیقی گزینه بعدی خاتمی بود که رای اعتماد مجلس ششم را به دست آورد.

همین چرخه 10 سال بعد با جابجایی نقش افراد در دولت روحانی نیز تکرار شده است. حسن روحانی ابتدا میلی منفرد را به مجلس معرفی کرد که با عدم توفیق او، توفیقی سرپرست شد تا فرجی دانا گزینه نهایی روحانی باشد.

نکته قابل تامل اینجاست که گویی به جز چرخه سه نفره یادشده، فرد دیگری برای معرفی به مجلس وجود ندارد!

ماموریت جاده صاف کن به پایان رسید!

با این وجود، حال که دو ماه از سرپرستی توفیقی در وزارت علوم می‌گذرد، نقشه حساب‌شده(!) روحانی بیش از پیش رو شده است. به نظر می‌رسد گزینه نهایی روحانی از همان ابتدا فرجی دانا بوده است اما او که سه وزیر پیشنهادی اش عمدتا به دلیل نقش آنها در جریان حوادث سال 88 مورد اعتماد نمایندگان مردم قرار نگرفتند، این بار گزینه حساسیت برانگیز دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کرد تا به اصطلاح "به مرگ بگیرد تا نمایندگان به تب راضی شوند"!

توفیقی در دو ماه سرپرستی وزارت علوم دو وظیفه را به نحو احسن(!) به انجام رساند. اولی انحراف افکار عمومی و مجلس از گزینه نهایی وزارت علوم بود. او در این راه با پاسخ های کوتاه و مختصر خود به رسانه ها، هیچ گاه معرفی خود به عنوان گزینه نهایی را رد نکرد و حتی برای انحراف نمایندگان (به اسم جلب نظر آنها!) شخصا به مجلس رفت و با آنها رایزنی کرد. او حتی به دیدار مراجع عظام تقلید در قم نیز رفت و تحرکات دیگری نیز از خود نشان داد تا جای هیچ شک و شبهه ای برای معرفی او به عنوان گزینه نهایی باقی نمایند.

وظیفه دیگر او انجام تغییرات ضروری – از نظر دولتی ها- در وزارت علوم بود. توفیقی در این راستا 22 معاون و مدیر را در وزارت علوم تغییر داد که مهم ترین آنها روسای دانشگاه آزاد، علامه و صنعتی اصفهان بودند.

به این ترتیب او نقش جاده صاف کن را برای فرجی دانا چه از نظر جلب رای نمایندگان و چه از نظر برداشتن گام هایی که احتمالا برای فرجی دانا می توانست حاشیه ساز باشد به خوبی ایفا کرد!

روش جدید حمایت از فرجی دانا: رهبر انقلاب با توفیقی مخالفت کرد!

اندکی بعد از معرفی سه وزیر پیشنهادی شایعه ای در محافل رسانه ای منتشر شد که بر اساس آن عدم معرفی توفیقی به دلیل مخالفت مقام معظم رهبری با این اقدام بوده است!

به نظر می رسد انتشار این شایعه و عدم تکذیب آن از سوی دولت نیز روش دیگری برای جلب نظر مجلس باشد.

بر این اساس، معرفی فرجی دانا به جای توفیقی در نظر هر مخاطبی عملا به معنای عدم مخالفت رهبر انقلاب با او بوده است! این شبهه در حالی مطرح شده است که بسیاری از نمایندگان مجلس درباره فرجی دانا نیز ابهاماتی از جمله موضع او در جریان وقایع سال 88 دارند و به نظر می رسد انتشار چنین شایعاتی با هدف به حاشیه کشاندن این مباحث انجام شده باشد.

مجلس از هم اکنون بررسی صلاحیت سه وزیر معرفی شده را آغاز کرده و باید دید نقشه دوماهه دولت برای جلب اعتماد نمایندگان به نتیجه منتهی خواهد شد؟ و در صورت عدم توفیق این نقشه، گزینه بعدی روحانی برای وزارتخانه یا وزارتخانه های احتمالی باقی مانده چه کسانی خواند بود.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲
۸۳
۳۹
برای وزارت علوم هیچ گزینه ای بهتر و مناسبتر از دکتر توفیقی روشنفکر و آزاد اندیش و مردمی نیست/ ایشان در این مدت اقدامات شجاعانه و اصلاح طلبانه بسیار ارزشمندی داشته اند که بسیار هم مورد توجه و حمایت دانشجویان و دانشگاهیان واقع شده / آقای روحانی باید بداند که حمایت مردم از او مشروط است و اگر بخواهد از شعارهای اصلاح طلبانه خود یا از اصلاح طلبان عزیز یعنی اقایان خاتمی و عارف و توفیقی و ... عدول کرده و بگذرد همانند احمدی نژاد مود خشم مردم و رای دهندگان به خود که بالای 90 درصد آنها را حامیان تفکر اصلاح طلبی تشکیل میدهند واقع خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲
۶۶
۱۸
امان از این بیماری توهم توطئه که بعضیا دارن !!!!
علی زنده به عشق سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲
۷۱
۱۹
کاسبی فتنه دقیقا یعنی همین! دو صفحه صغری و کبری کنی اما یک کلمه راجع به برنامه های فرد برای وظایف ذاتی وزارت ننویسی؟ راستی نظرتون چیه باقری لنکرانی یا کامران دانشجو یا اصلا خود برادر حسین معرفی می شد؟ بهرحال بعضی همچنان سعی دارند تمام توان ته کشیده شان برای مقابله با دولت صرف کنند و بازهم برای امیال پلید قدرت طلبانه شان از رهبری عزیز مایه بگذارند که از روز همه حتی خوارج نظام را دعوت به همکاری با دولت کرده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲
۷۹
۲۴
به كوري چشم صراط