۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور مطرح کرد:

آمار قابل‌تامل شهرهای بدون مصلا

در حال حاضر در 750 شهر کشور نماز جمعه اقامه می‌شود که از این تعداد 500 شهر فاقد مصلا برای اقامه نماز جمعه هستند.
کد خبر : ۱۳۷۹۲۷
صراط: رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: دوسوم شهرهایی که نماز جمعه در آن برگزار می‌شود، بدون مصلا هستند.

حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: در حال حاضر در 750 شهر کشور نماز جمعه اقامه می‌شود که از این تعداد 500 شهر فاقد مصلا برای اقامه نماز جمعه هستند.

وی افزود: مساجدی که در این شهرها برای اقامه نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای جمعیت‌های زیاد طراحی نشده و علاوه بر این که فاقد امنیت لازم برای جمعیت زیاد هستند به دلیل کمبود جا و مکان محدود، بسیاری از نمازگزاران جمعه در این شهرها در تابستان در زیر تیغ آفتاب گرم و در زمستان‌ها در زیر برف، باران و سرما، نماز جمعه را اقامه می‌کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با اشاره به آغاز نهضت مصلی‌سازی در کشور از چند سال قبل تا کنون ابراز داشت: در حال حاضر احداث مصلا در 160 شهر کشور آغاز شده و در حال اجراست و در 40 شهر کشور نیز در حال طراحی و یا تهیه و جانمایی زمین است.

این مسئول عنوان کرد: سازه‌ مصلی‌ها به دلیل پذیرش حجم زیادی از جمعیت نمازگزار جمعه و تراکم جمعیت در مصلی‌ها باید از استحکام و امنیت بالایی برخوردار باشد که برای این کار نیاز به اعتبارات و هزینه‌های سنگینی است.

وی با اشاره به این که مصلی‌ها یک منظوره نیستند و به عنوان یک مجتمع فرهنگی بزرگی محسوب می‌شوند که تمام نیازهای مردمی را جوابگو هستند افزود: اگر تمام امکانات مورد نیاز در مصلا برای نمازگزاران جمعه فراهم نشود مردم نمی‌توانند در نمازهای جمعه شرکت داشته باشند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به تأسیس کتابخانه، مرکز ارتباطات رایانه‌ای، دارالقرآن، حوزه‌های علمیه، پارک و مراکز رفاهی و تفریحی و سالن‌های ورزشی در مصلی‌های نماز جمعه تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از ستادهای نماز جمعه کشور در 14 رشته ورزشی فعالیت دارند و بخشی از ورزش شهرستان‌های خود را نیز تحت پوشش دارند.

تقوی همچنین با اشاره به کمک‌های دولت و مجلس در ساخت مصلی‌ها عنوان کرد: انتظار می‌رود دولت یازدهم نیز عنایت ویژه‌ای به این بخش داشته باشد، ضمن اینکه انتظارات از شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها برای ارائه خدمات شهری به مصلی‌ها زیادتر است.

به گفته وی، بخشی از بودجه سازمان غیر دفاعی که سازمانی مردمی است می‌تواند برای ساخت مصلی‌ها در سطح کشور هزینه شود.

این مسئول احداث مصلی‌ها را نیازمند کمک و حمایت‌های همه اقشار جامعه دانست و بیان داشت: علاوه بر اختصاص کمک‌های دولتی به این امر، مقام معظم رهبری مشارکت خیرین و کمک‌های مردمی را در امر احداث پروژه‌های مصلا مهم و ضروری دانسته است.

وی، احداث مصلا را نیازمند زمین‌های وسیع و گسترده دانست و گفت: سازمان زمین شهری، منابع طبیعی، وزارت مسکن و شهرسازی ، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها برای اختصاص زمین در امر مصلی‌سازی تا کنون همکاری خوبی داشته‌اند.

تقوی خاطرنشان کرد: مصلی‌ها به دلیل وسعت زیاد و امنیت بالا، علاوه بر کاربرد اقامه نماز جمعه، در صورت بروز هرگونه بحران پیش‌بینی نشده‌ای می‌تواند در زمان بحران‌ها مورد استفاده مجموعه شهرستان و مردم منطقه قرار داشته باشد.

این مسئول همچنین با تجلیل از تلاش‌های بی‌وقفه شش سال گذشته آیت‌الله نمازی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در امر احداث مصلابقیةالله الاعظم شهرستان کاشان متذکر شد: مصلا کاشان از جانمایی و طراحی خوبی برخوردار است که با احداث فازهای بعدی و پایان این پروژه، مصلابقیةالله‌الاعظم کاشان، به عنوان نگینی در شهرستان کاشان می‌درخشد لذا انتظار از مردم شهرستان کاشان برای مشارکت در احداث مصلا این شهرستان زیاد است.
منبع: فارس