۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵

حمله شمقدری به یک تصمیم سازمان سینمایی

اگر این مؤسسه برای شمقدری است خانه سینما هم متعلق به انوار و بهشتی است/آقایان برای ابهاماتشان هیچ توضیحی از ما نخواستند
کد خبر : ۱۳۷۹۶۳
صراط: جواد شمقدری با اشاره به اینکه مدیران جدید فرهنگی برای ابهامات خود هیچ توضیحی از مدیران قبلی نخواسته‌اند گفت: اگر مؤسسه سینمای مقاومت را به عنوان مؤسسه شمقدری می‌نامند پس حتماً خانه سینما نیز مؤسسه انوار و بهشتی است.


جواد شمقدری در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در پاسخ به ابهامات موجود در خصوص مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی و همچنین لغو مجوز تأسیس آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:متأسفانه اشکال آقایان این است که بعد از آن که در رأس مدیریت فرهنگی و سینمایی قرار گرفتند برای برخی از ابهامات خود هیچ توضیحی از ما نخواستند و علیرغم آنکه در ابتدای حضورشان عنوان کردند اولین کارشان شنیدن است اما در عمل هیچ وقت برای ابهامات خود حاضر به شنیدن توضیحات ما نشدند.

* شکل گیری موسسه مقاومت مربوط به دو سال پیش و نامه  مجموعه تکالیف دستگاه فرهنگی است

وی افزود: البته دوستان در این مدت کارهای ضدنقیضی زیادی انجام دادند و یکی از نمونه‌های آن همین برخورد با مؤسسه سینمای مقاومت است که بدون شنیدن توضیحات ما اقدام به لغو مجوز آن کردند اما داستان شکل‌گیری مؤسسه به دو سال قبل باز می‌گردد که از طرف مقامات عالی کشور نامه‌ای تحت عنوان مجموعه تکالیف دستگاه فرهنگی داده شد تا در مقابل شبیخون فرهنگی علیه کشور بتوانیم با استفاده از  ظرفیت های دستگاه  های فرهنگ مقابله کنیم.

شمقدری خاطرنشان کرد: در راستای همان مجموعه تکالیف مثلا به صدا و سیما تکلیف شده بود که شبکه‌های نمایش، نسیم، تماشا و هیسپان‌تی‌وی راه اندازی شود که در دو سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند و در همان دستورالعمل تکالیفی برای وزارت ارشاد تعیین شده بود که در مورد تحقق آنها باید مسئولان پاسخگو باشند.

* برخی حواشی و مشکلات باعث طولانی شدن روند تاسیس موسسه شد

معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در دولت دهم تأکید کرد: در همین نامه یک تکلیف مهم برای سینما دیده شده بود که مؤسسه‌ای با هدف حمایت همه‌جانبه‌ از سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی تأسیس شود که پس از ابلاغ این دستورالعمل در جلساتی که با وزیر وقت ارشاد و مسئولان هیئت رسیدگی به مؤسسات بحث کردیم که ابتدا لازم است در گام اول این مؤسسه ایجاد شود که متأسفانه به دلیل برخی حواشی و مشکلات راه‌اندازی آن به درازا کشید و در نهایت در 6 ماه آخر حضور ما این موضوع به سرانجام رسید.

 

* اولین نامه من به وزیر برای موسسه مربوط به مهر سال 90 است

شمقدری در پاسخ به این سؤال که چه عواملی منجر به طولانی شدن تأسیس مؤسسه مقاومت شد گفت: اولین نامه ای که من برای تاسیس چنین موسسه‌ای به مقام عالی وزارت ارسال کردم مربوط به تاریخ 23/7/90 بود اما مشکلاتی که برای ما ایجاد شده بود باعث شد تا راه‌اندازی این مؤسسه طولانی شود اما در 6 ماه آخر با یک همت مضاعف توانستیم آن را راه‌اندازی کنیم و مراحل تأسیس و راه‌اندازی کار بر عهده آقای عظیمی میرآبادی گذاشته شد که ایشان هم کار را به سرانجام کشاندند اما نتوانستیم این مؤسسه را در صحن علنی مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب اراده دهیم .

* به دنبال مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موسسه بودیم اما ...

وی با تأکید بر آنکه از ابتدا قرار بر این بود که مؤسسه سینمای مقاومت با مصوبه مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت برسد اظهار داشت: هدف نهایی ما این بود که به دلیل اهمیت بالای این مؤسسه و نامه مهمی که به دستگاه فرهنگ زده شده بود این مؤسسه در صحن علنی مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و در نهایت مصوبه یکی از این دو نهاد قانونگذاری را داشته باشد.

* به جز بنیاد رودکی هیچکدام از موسسات ارشاد جایگاه قانونی ندارند

رئیس سابق سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: البته ذکر این توضیح ضروری است که عمده مؤسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه قانونی نداردن و تنها بنیاد رودکی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد و مابقی مؤسسات هیچ کدام مصوبه مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد و ما در صدد بودیم تا حتماً پشتوانه مصوبه مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی کسب کنیم اما به دلیل پایان دوره ما فراهم نشد اما این انتظار را از مدیریت جدید داشتیم که به جای هیاهو و تصمیم‌گیری شتاب‌زده ابتدا توضیحات ما را می‌شنیدند.

* باید خانه سینما را هم خانه انوار و بهشتی بنامند

شمقدری همچنین با انتقاد از کسانی که مؤسسه سینمای مقاومت را مؤسسه شمقدری می‌نامند گفت: اگر این گونه باشد باید خانه سینما را هم خانه انوار و بهشتی بنامند چرا که هیات موسس خانه سینما این افراد بودند و بنده هم تنها عضو هیئت مؤسس بودم و مؤسسه سینمای مقاومت موسسه شخصی بنده نیست.

رئیس سابق سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا لغو مجوز مؤسسه با دستور وزیر ارشاد امکانپذیر است یا خیر؟ گفت: مؤسسه سینمای مقاومت توسط ثبت شرکتها به ثبت رسیده است و لغو آن باید در مرحله بعد از طریق مراجع قضایی و قانونی صورت گیرد البته اینکه آقایان بر اساس چه مجوزی مؤسسه را لغو  مجوز کرده‌اند حتماً دلایلی برای خود دارند که ما نمی‌دانیم.

* کسی که لایق باشد افتخار حمایت از این موسسه را دارد...

وی در خاتمه ابراز داشت: به عنوان یک سینماگر معتقدم راه‌اندازی این مؤسسه و حمایت از آن یک انتظار ملی است و کسی که لایق آن باشد از افتخار حمایت از چنین مؤسسه‌ای بهره‌مند خواهد شد.

منبع: فارس