۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

افخم: منتقدان داخلی دلسوزان نظامند

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در شکل و محتوا ارتباطی با طرح ایران ندارد/دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود
کد خبر : ۱۳۸۱۲۹
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مطالب رسانه‌ای و گمانه‌زنی‌های انجام شده درباره مذاکرات ژنو هیچ کدام در شکل و محتوا با طرح ایران ارتباطی ندارد و اینها صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای است.


مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشور امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، اعیاد قربان و غدیر خم و ایام ذی الحجه را تبریک گفت.

*مجلس تصمیم‌گیر درباره پروتکل الحاقی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده هسته‌ای ایران، با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و رئیس مجلس در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است، خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده به نمایندگان مجلس و کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تماس‌ها و ارتباطات، فضا را برای اطلاع نمایندگان فراهم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این باره تصمیم گیری می‌کند.

* تعامل سازنده با کشورهای همسایه

افخم درباره روابط تهران و ریاض نیز با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم در قبال همسایگان و کشورهای عربی براساس تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: روابط نزدیک و خوب با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در دولت جدید با جدیت دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیوندها و اشتراکات زیاد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه، عنوان کرد: امنیت و همگرایی در منطقه نیازمند استحکام هر چه بیشتر مناسبات است و وزارت خارجه در راستای تقویت تماس‌ها و افزایش مراودات اقدام می‌کند و امیدواریم فضای مناسبی برای افزایش ارتباطات و حرکت به سمت تامین امنیت منطقه و ایفای نقش‌های بیشتر در حل و فصل بحران‌ها ایجاد شود.

افخم در خصوص سفر روحانی به عربستان سعودی نیز گفت که فعلا این سفر در برنامه نیست.

*کناره‌گیری عربستان از عضویت غیر دائم شورای امنیت

وی در خصوص کناره‌گیری عربستان از عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل نیز خاطرنشان کرد: اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت عربستان انصراف خود را اعلام کرده که بایستی پروسه رسمی در این زمینه طی شود. این تصمیمی است که در چارچوب مسائل سیاسی و تصمیمات دولت عربستان انجام شده و قطعا در چارچوب مصالح و منافع این کشور صورت گرفته است.

افخم بیان کرد: ما نیز همواره نسبت به عملکردهای دوگانه و سیاست‌های تبعیض آمیز در شورای امنیت نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم.

*عمان حافظ منافع ایران/ ایتالیا حافظ منافع کانادا

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وضعیت روابط تهران و اوتاوا نیز گفت: با توجه به نامشخص بودن مناسبات سیاسی در آینده نزدیک و برای روانسازی مکاتبات سیاسی، یادداشت‌هایی بین نمایندگی‌های ایران و کانادا در سازمان ملل رد و بدل شد و جمهوری اسلامی موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا اعلام کرد و حفاظت از اموال و منافع دو کشور و انجام مکاتبات سیاسی بر این اساس صورت می‌گیرد.

*اخضر ابراهیمی اول هفته آینده در تهران

وی در خصوص سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران نیز گفت: آقای اخضر ابراهیمی برای رایزنی در خصوص مباحث مربوط به بحران سوریه دیدارهایی در منطقه داشت و قرار است اول هفته آینده با سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

*تحرک مجامع بین‌المللی نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص هتک حرمت اماکن مقدسه در فلسطین اشغالی توسط رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه متاسفانه اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در تخریب اماکن مربوط به مقدسات ادیان الهی ادامه دارد، افزود: ما ضمن محکوم کردن این اقدامات، اعتراض شدید خود را به مجامع بین‌المللی اعلام کردیم و امیدواریم با تحرک مجامع بین‌المللی و سازمان همکاری اسلامی، تدبیری برای توقف این روند صورت گیرد.

*زمان و مکان نشست کارشناسی هنوز مشخص نشده است

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و 1+5، گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات، گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند که هنوز در خصوص زمان و مکان آن تصمیم‌گیری نشده، ولی تماس‌هایی با دفتر خانم اشتون در جریان است.

وی ادامه داد: طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی ژنو خواهد بود که نتایج گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق به مقامات عالی‌رتبه کشور منتقل و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعضای کمیته کارشناسی نیز با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس که قرار است ششم آبان در وین برگزار شود، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی شده که جلسه کارشناسی درباره مذاکرات ایران و 1+5 بعد از مذاکرات ایران و آژانس باشد، ولی هنوز قطعی نشده است.

افخم با بیان اینکه یک گروه کارشناسی، علمی و تحریم پیش‌بینی شده، عنوان کرد: تماس و مذاکره با نهادها و مراجع رسمی مسئول این امور آغاز شده که کارشناسان در بحث بیمه، بانک و تحریم در تیم حضور داشته باشند که با تعیین زمان دقیق و مکان مذاکرات، اسامی گروه کارشناسی در صورت لزوم اعلام می‌شود.

*دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود

خبرنگاری به فضاسازی‌های سیاسی در داخل کشور درباره افشای محتوای مذاکرات اشاره کرد و پرسید با توجه به اینکه در مذاکرات قبل سابقه نداشت محتوای مذاکرات افشا شود و هیچگاه بسته‌های پیشنهادی تیم مذاکره کننده سابق در تهران باز نشد و رسانه‌ها در جریان آن قرار نگرفتند، آیا این نوع فشار سیاسی و رسانه‌ای حاکی از بازی‌های جناحی و سیاسی است و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای چیست؟ که افخم پاسخ داد: فکر می‌کنم نباید اینها را در چارچوب‌های بحث‌های جناحی تلقی کنیم. همه‌ حرکت‌های کلان موافقان و مخالفانی دارد. حتی کسانی هم که نقدهایی داشتند به دنبال تامین منافع ملی هستند و در این چارچوب اظهارنظرها و نقدها صورت گرفته است.

افخم گفت: دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت یک اجماع ملی برای حمایت از مذاکرات و تیم مذاکره کننده پیش برود.

به گفته وی بهترین موضع در قبال مذاکره‌کنندگان، موضع اجماع ملی است؛ اما راه بر نقدها و مطالب گفته شده بسته نیست.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ‌امیدواریم نقد‌ها واقع‌بینانه باشد، نقدهایی که با خوشبینی و بدبینی افراطی همراه است کمک کننده نیستند. در این مسیر به واقع‌بینی، صبر و همراهی با تیم مذاکره کننده به عنوان عقبه محکم نیاز داریم و امیدواریم همه‌ طیف‌ها و دوستان در مسیر تامین منافع ملی کشور این مباحث را دنبال کنند.

* مذاکرات هماهنگ با مقامات عالی کشور

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در اختیار مقامات عالی‌رتبه کشور از جمله مقام معظم رهبری قرار گرفت؟ گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 کاملا هماهنگ با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رئیس‌ جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. همه‌ چارچوب‌ها، هماهنگی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و جا دارد از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی و تنظیم ارتباطات با دستگاه‌های ذیربط تشکر و قدردانی شود.

* برای حضور در نشست ژنو ۲ هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم

افخم درباره دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 با بیان اینکه درباره ژنو 2 تغییری در روند تماس‌ها و ارتباطات ایجاد نشده و خبرسازی‌های متفاوتی در این زمینه انجام می‌شود، گفت: ما مواضع رسمی خود را اعلام کردیم، جمهوری اسلامی ایران خواهان حل و فصل موضوع سوریه از طریق سیاسی است و از همه راه‌حل‌هایی که به حل این بحران کمک کند، استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست ژنو 2 هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد. اگر ایران دارای این نقش و توان است که در روند رسیدن به حل و فصل و راه‌حل سوری - سوری و ایفای نقش مردم سوریه در تعیین سرنوشت خودشان نقشی را ایفا کند، طبعا تعیین پیش شرط در این زمینه کمک کننده نیست.

*مسئولیت دولت یمن در قبال دیپلمات ربوده شده ایرانی

وی درباره آخرین وضعیت «نوراحمد نیکبخت»، دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا با بیان اینکه وضع جسمانی دیپلمات ایرانی خوب است، گفت: از دولت یمن می‌خواهیم که براساس کنوانسیون‌های دیپلماتیک و کنسولی، به مسئولیت‌های خود عمل کند. هیئت‌های پیگیری در یمن و تهران موضوع را دنبال می‌کنند و با حساسیت موضوع را دنبال می‌کنیم و تماس‌هایی با دولت یمن داشته‌ایم.

افخم خاطرنشان کرد: امیدواریم به اطلاعات بیشتری دست یافته و در نهایت شاهد آزادی ایشان باشیم.

* ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در تهران قبلا مطرح شده بود

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص تصمیم اتحادیه اروپا برای دایر کردن دفتری در تهران، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از موضوعاتی است که همواره طرف‌های مقابل به آن توجه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از گذشته موضوع ایجاد دفتر از سوی اتحادیه اروپا در برخی مذاکرات و مباحث مطرح بوده است، گفت: در صورتی که این موضوع رسما منتقل شود ما نیز بررسی می‌کنیم و جمع‌بندی خود را اعلام خواهیم کرد.

* مذاکرات مبتنی بر اراده سیاسی و با جدیت ادامه یابد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که ارزیابی دستگاه سیاست خارجی در خصوص مواضع و فضای ایجاد شده پس از مذاکرات ژنو را جویا شد، گفت: این مذاکرات حاوی یک نقطه نظر مشترک بود مبنی بر اینکه اکنون مسیری برای انجام گفت‌وگوها در حال شکل‌گیری است و این مسیر می‌تواند مسیر مشترک باشد که بر آن اساس، مدیریت اختلافات، گفت‌وگو پیرامون اختلافات و یافتن راه‌حل برای آن، شاید اولین باری باشد که بستری برای آن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ما سعی می‌کنیم با موضوع واقع‌بیانیه برخورد کنیم، اظهار داشت: امیدواریم مذاکرات مبتنی بر اراده سیاسی و با جدیت تداوم یابد و نگرانی‌های دو طرف مرتفع و حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای حفظ شود و در نهایت به سمت لغو تحریم‌ها حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که مسیر فعلی مذاکرات تفاوت محتوایی مشخصی دارد، اظهار داشت: این تفاوت محتوایی بر این اساس است که صحنه برای کار کاملا تعریف شود و هدف مشترک بایستی مشخص و بر اساس آن هدف مشترک دو طرف گام‌های اول و آخر را تعیین کرده و در این مسیر روشن و مبتنی بر برنامه روشن و تنظیم شده، گام بردارند.

افخم ابراز امیدواری کرد که این مسیر بدون تبلیغات منفی و به دور از حاشیه‌سازی‌ها و با هوشیاری طرفین طی شود.

وی با بیان اینکه بدخواهانی هستند که خواهان رسیدن به این توافقات نیستند، گفت: بعد از پایان مذاکرات تبلیغات مختلفی از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت و شاهد تحرکات سیاسی این رژیم بودیم. امیدواریم مسیر مذاکرات به دور از فشارهای سیاسی و تحرکات منفی در فضایی سالم ادامه یابد و این امر نیازمند اراده جدی طرف مقابل و دور نگه داشتن مسیر مذاکرات از هرگونه خدشه‌ای است که می‌تواند این مسیر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

*معرفی کارداران غیر مقیم ایران و انگلستان ظرف هشت روز آینده

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین کاردار غیرمقیم بین ایران و انگلستان خاطر نشان کرد: پیرو مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در نیویورک و پس از آن تماس‌ها بین دو کشور تفاهم شد که کاردار غیرمقیم برای احیا و از سرگیری روابط تعیین شود. قرار شد که کارداران غیرمقیم ظرف 8 روز آینده از سوی دو کشور معرفی شوند.

افخم با بیان اینکه کارداران غیرمقیم به صورت ثابت در پایتخت‌ها مستقر نمی‌شوند و در تردد هستند، خاطر نشان کرد: با تعیین کاردار غیرمقیم سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی می‌شود و فعالیت حافظان منافع پایان می‌یابد. تهران و لندن از این طریق مراودات سیاسی خود را از سر می‌گیرند و کارداران غیرمقیم در تردد خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه تعیین کاردار غیرمقیم از سوی دو کشور و استقرار آنها در تهران و لندن را اولین گام برای بازگشایی سفارتخانه‌ها برشمرد که به تدریج و در اقداماتی گام به گام روند عادی‌سازی مناسبات شکل بگیرد.

*راه‌حل سوری - سوری

خبرنگاری به اظهارات جان کری مبنی بر اینکه حمایت‌های ایران باعث شده که دولت کنونی سوریه بر سر کار باقی بماند اشاره کرد و نظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی را جویا شد که وی این اظهارات را غیرواقع‌بینانه خواند و افزود: بحث سوریه و بحران این کشور را باید کاملا واقع‌بینانه ارزیابی کرد. حمایت داخلی و جریان‌های مخالف سوریه، مداخله خارجی و مجموعه‌ای از این عوامل بحران سوریه را شکل داده‌اند.

افخم با بیان اینکه این مداخله خارجی به حمایت از گروه‌های معارض و شکل‌گیری گروه‌های مختلف افراطی در سوریه بحران را پیچیده‌تر کرد، گفت: امیدواریم موضوع با واقع‌بینی کامل انجام و اگر مشکلاتی بر سر راه مذاکرات است فرافکنی نشود و به سمت حل بحران پیش برویم.

وی با ذکر این نکته که ایران نقش سازنده‌ای دارد، یادآور شد: حضور ایران در هر مذاکراتی مبتنی بر این است که هیچ پیش شرطی تعیین نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در حل موضوع سوریه از طریق راه‌حل سوری - سوری با تأکید بر حفظ نقش و سهم مردم در تعیین سرنوشتشان تأکید کرد.

*اظهارات شرمن

اظهارات توهین‌آمیز وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 درباره ملت ایران و بحث تحریم‌ها، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و افخم در این باره گفت: طرفین باید با هوشمندی و هوشیاری سلامت فضای مذاکرات را حفظ و از مباحث غیر مرتبط که به این روند کمک نمی‌کند پرهیز کنند.

وی گفت: اگر اظهارات سیاسی و اظهارنظرهای سیاسی خانم شرمن مشابه مباحثی باشد که از ایشان نقل شده باید به سایر اظهارنظرهای ایشان ابراز تردید کرد.

*گمانه‌زنی رسانه‌ای

یکی از خبرنگاران درباره اخبار مطرح شده مبنی بر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در پایان مذاکرات ژنو برخی اخبار در رسانه‌های غربی و به طور مشخص در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که کاملا گمانه‌زنی رسانه‌ای است و این موضوع از هیچ کانال سیاسی و رسمی منتقل نشده است.

وی ادامه داد: در صورتی که از طریق کانال‌های سیاسی منتقل و رسما اعلام شود ما آن را بررسی و نسبت به آن اعلام نظر می‌کنیم.

* مواضع اصولی ایران تغییری نکرده است

یکی از خبرنگاران به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه ایران به خاطر تحریم‌ها پای میز مذاکره حاضر شده اشاره کرد و نظر افخم را پرسید که وی در این باره گفت: این تحلیل‌ها و اظهارات کاملا غیرواقع‌بینانه و مبتنی بر ذهنیت‌های قبلی است و نشانه روشن آن که امیدواریم جهانیان به درستی پیام آن را دریافته باشند، انتخابات اخیر و مشارکت‌ بالای مردم و شکل‌گیری حماسه سیاسی بود که پاسخی بود بر اینکه تحریم‌ها کارآیی ندارد و ملت فهیم ایران هوشمندانه نسبت به تداوم حمایت از نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن پایبند هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این پیام مهم انتخابات بود، اظهار داشت: امیدواریم این تحلیل غیر واقعی که کارآیی آن حتی از سوی تحلیلگران غربی نیز مورد تردید قرار گرفته کنار گذاشته شود و سیاست فشار و مذاکره ادامه نیابد و تحریم‌ها را به طور مستمر دنبال نکنند.

وی با بیان اینکه هیچگونه تغییری در مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و دفاع از حقوق ملت صورت نگرفته، تصریح کرد: تحریم‌ها به تغییر سیاست در ایران منجر نشده است.

*دیوار بلند و قطور بی اعتمادی بین ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی شعار «مرگ بر آمریکا» را برخاسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی‌های دولت‌های مختلف آمریکا عنوان کرد و با بیان اینکه دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور بلند و قطور است، گفت: تغییر لحن گامی نیست که بتوان گفت با این گام ذهنیت و احساسات و تاریخ مناسبات می‌تواند تغییر یابد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد تغییری در این شعار رخ دهد نیازمند برداشتن گام‌های اساسی از سوی دولت آمریکا و داشتن سیاست جدید و جدی نسبت به جمهوری اسلامی است. خیلی از مقامات و مسئولان کشور در این خصوص به صورت صریح و روشن نظرات خود را اعلام و محافل مردمی نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

افخم خاطر نشان کرد: تغییر شعار مردم بحثی نیست که از سوی دولت به محافل مردمی و جریان‌های مردمی دیکته شود.

* مردم سوریه تصمیم‌گیر نهایی هستند

خبرنگار الجزیره نظر افخم را درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه پرسید که وی در این باره گفت: دولت کنونی سوریه با انتخاب مردم بر سر کار آمده و درباره تداوم و جابجایی آن مردم تصمیم می‌گیرند.

به گفته وی، در هر راهکار برای بحث سوریه بایستی فاکتور مردم، نقش مردم و حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خودشان در نظر گرفته شود و هر راهکاری که سوری- سوری باشد می‌تواند به نتیجه برسد.

افخم با بیان اینکه راهکارهای مبتنی بر مداخله خارجی و تعیین نقشه راه‌های از پیش تعیین شده بدون در نظر گرفتن نقش مردم سوریه در عمل نشان داده که به نتیجه نمی‌رسد، گفت: امیدواریم در تعیین راهکارها برای حل بحران سوریه کاملا واقع‌بینانه و با تکیه بر نقش مردم و تعیین وزنه‌ها و عناصر سوری - سوری در داخل سوریه تصمیم‌گیری شود.

*رایزنی‌ انگلیسی‌ها با صهیونیست‌ها

سفر نمایندگان بریتانیا به تل‌آویو بعد از مذاکرات ژنو و ارائه گزارش این نشست به مقامات صهیونیستی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که افخم در این باره گفت : این کاری که انجام شد در تداوم اقدامات و روش‌هایی بود که در مذاکرات قبلی نیز انجام می‌شد و ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسیب‌ها، دخالت‌ها و خدشه‌های بدخواهان تأکید کرده و امیدواریم مذاکره‌کنندگان با هوشمندی در این زمینه عمل کنند و دخالت‌ها تأثیری بر روند مذاکرات نگذارد.

* تداوم مناسبات با آمریکای لاتین

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید در صورت بهبود روابط تهران و واشنگتن وضعیت روابط تهران با سایر کشورها از جمله ونزوئلا چه خواهد شد؟ پاسخ داد: روابط ایران با کشورهای جهان مبتنی بر تعامل سازنده است و این تعامل در رابطه با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود.

وی افزود: مناسبات با یک کشور و هرگونه تحرک و شائبه‌ای برای ایجاد فضای جدید، هیچ ارتباطی به تقویت مناسبات ما با کشورهای دیگر ندارد. ایران تقویت مناسبات با همسایگان و دیگر کشورها را دنبال می‌کند و نباید این تحلیل را تعمیم دهیم.

افخم تصریح کرد: هیچگاه مناسبات با یک کشور خاص تعیین‌کننده برای تاثیرگذاری بر حوزه‌های دیگر نیست و حوزه آمریکای لاتین از حوزه‌هایی است که مشترکات و علائق موجود زمینه‌های خوبی را برای تقویت ارتباطات با آن‌ها فراهم کرده و امیدواریم در دولت جدید این گام‌ها تداوم یابد.

*پیگیری‌ها درباره دو زن ایرانی محکوم به اعدام در مالزی

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت دو زن ایرانی که در مالزی محکوم به اعدام شده‌اند نیز اظهار داشت:‌ متاسفانه تعدادی از اتباع ما در مالزی در شرایطی قرار گرفتند و برخی احکام قضایی برای آن‌ها صادر شد. سفارت ایران در مالزی این موضوع را دنبال می‌کند و ملاقات‌های کنسولی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال تفاهم‌نامه‌ای برای استرداد مجرمان بین 2 کشور هستیم و چارچوب اولیه آن در حال شکل‌گیری است، گفت: امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود و آن‌ها بتوانند دوره محکومیت خود را در داخل کشور سپری کنند.

افخم از رسانه‌ها خواست که در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا هموطنان ایرانی ندانسته مقررات کشورهایی که به آنجا سفر می‌کنند را نقض نکنند.

*پرونده دیپلمات سعودی در تهران مختومه اعلام شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص تصادف دیپلمات سعودی در تهران با شهروند ایرانی که به فوت وی منجر شد، نیز اظهار داشت: بر اساس حکم صادره توسط دستگاه قضایی برای این مورد دیه تعیین شده و آن‌ها از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند و پذیرفته‌اند که مبلغ دیه را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ مراجع رسمی و قضایی، پرونده مختومه اعلام شده است.

*گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در شکل و محتوا ارتباطی با طرح ایران ندارد

یکی از خبرنگاران درباره انتشار برخی از جزییات مذاکرات ژنو در رسانه‌های غربی سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مطالب رسانه‌ای و گمانه‌زنی‌های انجام شده هیچ کدام در شکل و محتوا با طرح ایران ارتباطی ندارد و اینها صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

افخم با بیان اینکه بدخواهانی وجود دارند که خواهان لطمه زدن به روند مذاکرات هستند، عنوان کرد: آنها با فضاسازی‌های مسموم و ایجاد محورهایی که اعتماد افکار عمومی ملت ایران را نسبت به تیم مذاکره‌ کننده خدشه‌دار کند، فعالیت‌هایی را شروع کرده‌اند.

وی گفت که هوشیاری و هوشمندی ملت ایران و رسانه‌های گروهی به عنوان سازندگان افکار عمومی این تبلیغات را خنثی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر این نکته که در بخش رسمی مطالب و مواضع از سوی وزارت خارجه و دولت اعلام می‌شود، عنوان کرد: جنس تحرکات دستگاه سیاست خارجی و مذاکرات مربوطه با عدم انتشار آن پیوند ذاتی دارد. عدم انتشار و محرمانه بودن این مذاکرات نباید امری غیرمترقبه تلقی شود و در زمان مناسب اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

افخم تصریح کرد: مسئولان عالی نظام کاملا در جریان روند هستند و همه امور با هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست و مواضع کلان و اصولی نظام در این طرح دیده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد که هیچ خط قرمزی مورد مذاکره قرار نمی‌گیرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به طور جدی و براساس اراده سیاسی وارد شد و به دنبال شکل گیری بازی برد - برد است که از یک سو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران لغو و اگر طرف مقابل نگرانی‌های معقول دارد، برطرف شود.

وی یادآور شد که خیلی‌ها نمی‌خواهند این بازی برد - برد شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه منتقدان داخلی را دلسوزان نظام خواند و افزود: ما آنها را جزو بدخواهان تلقی نمی‌کنیم و امیدواریم با اجماع ملی شاهد مذاکراتی قوی و تأمین کننده منافع جمهوری اسلامی باشیم.

افخم درباره اختلاف نظر بین ایران و 1+5 نیز گفت: اختلافات زیادی وجود دارد که در برخی از موضوعات عمیق است اما اینکه دو طرف در یک مسیر مذاکرات را انجام دهند و چارچوبی برای مذاکرات شکل بگیرد فی نفسه مثبت است.

افخم خبر سفر خالد مشعل به تهران را تأیید نکرد و گفت: این خبر در رسانه‌ها مطرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان و در پاسخ به این سؤال که آیا با بهبود مناسبات ایران و آمریکا، در موضع ایران در حمایت از گروه‌های فلسطینی تغییری رخ خواهد داد؟ گفت: این تلقی که تحول زیادی رخ داده زودهنگام است و امیدواریم تغییرات عملی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اصولی ایران هیچ گونه تغییری نکرده و حمایت از مقاومت اسلامی و حقوق ملت فلسطین جزو اصول سیاست خارجی ایران است و هیچ‌گونه تغییری در این سیاست و حمایت‌ها صورت نگرفته است.

افخم افزود: امیدواریم ملت فلسطین که سال‌ها مورد ظلم و فشار رژیم صهیونیستی هستند بتوانند به حقوق مسلم خود و دستیابی به حق داشتن سرزمین و آنچه از دست داده‌اند، برسند.