۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱

واکنش های تند به تصمیم اخیر مرکل

یک هفته نامه آلمانی با اشاره به تصمیمات مرکل به منظور بالا بردن قدرت کمیسیون اروپایی در این اتحادیه، از موضع انتقادی و مخالف بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس در قبال این سیاست‌ها خبرداد.
کد خبر : ۱۳۸۲۱۶
صراط: هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: آنگلا مرکل تصمیم دارد حقوق بیشتری را برای کمیسیون اروپایی به منظور کنترل بودجه های ملی ایجاد کند. رئیس کمیسیون اروپایی روی این تصمیمات مرکل موضع محتاطانه ای اتخاذ کرده است، اما فرانسه و انگلیس انتقادات شدیدی را به این تصمیمات صدر اعظم آلمان وارد کرده اند.

نویسنده در ادامه به ملاقات کاری رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در برلین و برنامه های مد نظر وی در این دیدار از جمله دیدار با آنجلا مرکل اشاره کرده و نوشت: مسئله آماده سازی نشست اتحادیه اروپا که قرار است این هفته برگزار شود در این سفر مطرح است. ظاهرا حزب دموکرات مسیحی آلمان در نظر گرفته است که قدمهای سازنده ای را در راه تقویت اروپا بردارد.

به گزارش اشپیگل آنجلا مرکل در نظر دارد در آینده امکان کنترل وسیع تر بودجه های ملی را برای کمیسیون اروپایی فراهم کند، تا این سازمان مهم اروپایی بتواند با همه کشورهای عضو منطقه یورو قراردادهایی را به منظور بالا بردن شایستگی رقابت و نظم بودجه ببندد، در عوض کشورهای اروپایی که در این راستا با کمیسیون همکاری داشته باشند با یک بودجه اضافی از طرف اروپا تشویق می شوند.

این ها تصمیمات جاه طلبانه اروپایی مرکل هستند که وی می خواهد در مذاکرات ائتلافی با سوسیال دموکراتهای آلمان هم آن را مطرح کند.

رئیس کمیسیون اروپایی  با وجود موضع محتاطانه ای که در قبال این تصمیمات مرکل گرفته است اما به صورت غیر مستقیم موافقت خود را با این سیاستها به منظور تقویت اتحادیه اروپا اعلام کرده و اظهار داشته است که ما به یک سازمان قدرتمند مرکزی در اروپا نیاز داریم.

وی در عین حال خواستار رویکرد محتاطانه ای در قبال این تصمیمات شده و اظهار داشته است که ما باید قدم به قدم در این مسیر حرکت کنیم.

اشپیگل در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که تصمیمات اصلاحی مد نظر مرکل برای اروپا با مخالفتهای بسیاری در کشورهای اروپایی روبرو شده ، چرا که این تصمیمات به منزله افزایش قدرت برلین در اروپا ارزیابی شده و تصورات مختلفی درباره یک دولت اقتصادی اروپایی به وجود می آورد.

"اندرو دوف"، از اعضای انگلیسی پارلمان اروپا این تصمیم گیریهای مرکل را یک ضربه هدفمند به قرارداد لیسبون ارزیابی کرده و خاطر نشان کرد که صدراعظم آلمان در اصل خودش را گول می زند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان هم که قرار است شریک ائتلافی مرکل در دولت آینده آلمان باشد موضع محتاطانه ای را در قبال این تصمیمات مرکل گرفته است.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره تغییر قراردادهای اروپایی که مد نظر مرکل است و زمان بر بودن این روند ابراز نگرانی کرده وخاطر نشان کرده است که امکان چنین امری با توجه به شک فعلی که به اروپا وجود دارد به ندرت امکانپذیر است.

در ادامه آمده است که مرکل با تصمیمات خود برای افزایش قدرت اتحادیه اروپا همچنین اختلاف با حزب متحد خود سوسیال مسیحی ها را هم ریسک می کند.

این مسئله که در حال حاضر حمایت از اروپا در بین احزاب و شهروندان کاهش پیدا کرده است موضوعی است که رئیس کمیسیون اروپایی هم به آن واقف است. در ماه می سال آینده انتخابات پارلمانی اروپا برگزار می شود و ظاهرا حزب ضد اروپایی گزینه ای دیگر در آلمان شانس خوبی برای موفقیت دارد.

"خوزه مانوئل بارسو" رئیس کمیسیون اروپا اظهار داشته است که آنچه که من را نگران کرده است بی تفاوتی احزاب طرفدار اروپا به این مسئله است.

منبع: تسنیم