۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
آیت‌الله وحید خراسانی:حقیقت غدیر را فقط خدا می‌داند

عیدولایت کامل‌کننده کتاب‌های آسمانی است

یکی از مراجع تقلید گفت: آن کس که حقیقت غدیر را به کمال می‌داند خداست؛ نسبت غدیر نسبت به اعیاد دیگری چون فطر و قربان نسبت افضل به فاضل است.
کد خبر : ۱۳۸۳۰۶
صراط: آیت‌الله حسین وحید خراسانی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم اظهار کرد: روز عید غدیر خم از اهمیت و جایگاه والایی در اسلام برخوردار است و باید گفت قرآن ناطق همان کسی است که روح کتاب آسمانی به اوست.

وی افزود: اگر همه انسان‌ها جمع شوند نمی‌توانند حقیقت مسئله غدیر را درک کنند؛ منطق و استدلال قرآنی در اینجا لازم است و باید به عقل کل مراجعه کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید عید غدیر را در ابعاد مختلف شناخت و آن را گرامی داشت خاطرنشان کرد: همه عالم و حساب و کتاب الهی معیاری دارد و غدیر و ولایت نیز بر اساس همان معیار شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: آن کس که حقیقت غدیر را به کمال می‌داند خداست؛ باید گفت نسبت اهمیت و درجه غدیر نسبت به اعیاد دیگری چون فطر و قربان نسبت افضل است به فاضل و این امر نشان‌دهنده جایگاه غدیر و عید امامت در اسلام است.

آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به فهم دشوار غدیر و مفهوم ناب این روز عنوان داشت: باید برای درک صحیح و جایگاه این عید بزرگ به قرآن مراجعه کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام بدون بیان ولایت ناقص می‌ماند تصریح کرد: دین الهی در این روز و با اعلان ولایت امیرالمومنین(ع) تکمیل شد همچنان که رسالت انبیای الهی نیز با همین مسئله کامل شد.

وی افزود: قرآن نیز کامل‌کننده کتاب‌های آسمانی پیش از خود است و در عین حال به مفسری آگاه و جامع نیاز دارد بنابراین عید امامت و ولایت در حقیقت کامل‌کننده کتاب‌های آسمانی نیز هست.

آیت‌الله وحید خراسانی با بیان اینکه در عید غدیر حجت بر همگان تمام شد گفت: اگر بخواهیم شخصیت وجودی حضرت علی(ع) را هم بشناسیم و درک کنیم کار بسیار مشکلی پیش رو داریم زیرا مانند این است که بخواهیم به قدر پشه‌ای از دریای بیکران او آب برداریم.
منبع: فارس