۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
آیت‌الله نوری‌همدانی:

فرهنگ‌سازی غدیر به‌اندازه عاشورا مهم است

حتی در اروپا قشر فقیر هر روز فقیرتر می‌شوند و ثروتمندان‌ غنی‌تر شده و این امر آگاهی و بیداری بیشتر را به‌وجود می‌آورد.
کد خبر : ۱۳۸۳۱۱
صراط: یکی از مراجع تقلید در قم گفت:‌ اگر به اندازه‌ای که برای عاشورا فرهنگ‌سازی شده است برای غدیر فرهنگ‌سازی می‌شد اکنون در شرایط بهتری قرار داشتیم.

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و آزادگان با اشاره به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی» اظهار داشت: عید غدیر مهم‌ترین و عظیم‌ترین اعیاد اسلامی است که در این روز بر اساس گفته خداوند دین کامل و نعمت تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خداوند پیامبران را برای دعوت به سوی حق فرستاده چراکه همیشه دشمنانی در موضع باطل، کفر و نفاق وجود دارند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) 23 سال برای تثبیت اسلام زحمات فراوانی را متحمل شد و طی این مدت 64 جنگ و جهاد را انجام داد.

وی یادآور شد:‌ چندین آیه در سوره بقره درباره متقین، کفر و نفاق است بنابراین باید توجه داشت هیچ پیامبری بدون جهاد کارش پیشرفت نکرده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به فلسفه عید غدیر گفت: پس از این‌که پیامبر اکرم (ص) 23 سال به تثبیت اسلام پرداخت به دلیل آن‌که از فرزند پسر محروم بود، فردی را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد تا بتواند در برابر دشمنان پاسخگو باشد و اسلام را  حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به اندازه‌ای که برای عاشورا فرهنگ‌سازی شده است برای غدیر فرهنگ‌سازی می‌شد در شرایط بهتری قرار داشتیم.

این مرجع تقلید یادآور شد: کسی که توانست پس از پیامبر اکرم(ص) اسلام را حفظ کند امام علی (ع) بود به طوری که در تمام صفات و ویژگی‌ها شبیه به رسول خدا (ص) بود.

وی با بیان این‌که موضوع، شناخت و موقعیت غدیر مهم است، گفت:‌ اگر از خط غدیر منحرف شویم دچار مشکلات و گرفتاری‌های فراوانی خواهیم شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی به شرایط کنونی جامعه اشاره کرد و افزود: همه امکاناتی که امروز در اختیار داریم مرهون شهدا، جهاد و شهادت است اگر جهاد و شهادت نبود این انقلاب وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در مقایسه با افغانستان، پاکستان و عراق دارای مملکت و نظامی قدرتمند هستیم به این دلیل است که این نظام در سایه جهاد به‌وجود آمده و شهدا برای حفظ این نظام جان و خون داده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز در حوزه، دانشگاه، ‌اقتصاد، سیاست و ... مرهون زحمات و تلاش‌های جهادگران و شهدا هستیم.

وی تصریح کرد:‌ امام خمینی (ره) برای جهادگران اهمیت قائل بود چراکه همه پیشرفت‌ها و راحتی‌های کنونی مرهون خون شهدا است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به شهدای فراوانی که در طول جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند، گفت: به 15 استان کشور سفر داشتم و در بین این استان‌ها خوزستان بیشترین آمار شهدا را دارا بود.

وی با بیان این‌که جهاد و شهادت بالاترین خدمت به بشریت است و خدمتی بالاتر از جهاد و شهادت وجود ندارد، تاکید کرد:‌ باید قدر این نظام را بدانیم و موقعیت شهدا و بازماندگان آن‌ها را درک کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اکنون در کشور میلیون‌ها انسان آرزوی شهادت دارند و به ولایت و ولی فقیه عشق و علاقه نشان می‌دهند.  

وی خاطرنشان کرد: شهید به اندازه‌ای دارای مقام بالا است که در هنگام شهادت جایگاه خود را در بهشت مشاهده می‌کند و از این اختیار برخوردار است که برای خود جایگاهی انتخاب کند.

آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: شهدا دارای مقام بالایی هستند نباید آن‌ها را فراموش کنیم تا بتوانیم این نظام را زنده نگه داریم.

وی عنوان کرد: دشمن همواره در کمین است و جنگ ادامه دارد و در قالب نقشه‌های فراوانی توطئه‌چینی می‌کند ولی آگاهی، استقامت، مقاومت و هوشیاری در این زمینه برای ما مفید است.

این مرجع تقلید یادآور شد: بنیانگذار جمهوری اسلامی کاری کرد که چراغ آن خاموش‌شدنی نیست چراکه مردم هر روز آگاه‌تر و بیدارتر می‌شوند.

وی ادامه داد: حتی در اروپا قشر فقیر هر روز فقیرتر می‌شوند و ثروتمندان‌ غنی‌تر شده و این امر آگاهی و بیداری بیشتر را به‌وجود می‌آورد.

آیت‌الله نوری‌همدانی عنوان کرد: مستکبران علم و صنعت خود را در مسیر استکبار استخدام می‌کنند اما امام خمینی (ره) این نوید را دادند که این انقلاب زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) است.
منبع: فارس