۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
قوانینی که بازیکنان فوتبال را پولدارتر کرد!

فوتبالیستها مالیات هم می‌دهند؟!

در فرانسه مالیات 75درصدی به فوتبال هم رسید. چه اشکالی دارد که بازیکنان ما هم قرارداد میلیاردی ببندد ولی مالیات آن را بدهند؟
کد خبر : ۱۳۸۶۹۰
"گروه ورزشی صراط" - در شرایطی که قانون مالیات 75 درصدی در فرانسه باشگاه های فوتبال این کشور را نیز دربرگرفته، هنوز کسی به درستی نمی داند باشگاه ها و بازیکنان فوتبال کشورمان چقدر مالیات پرداخت می کنند.

به گزارش گروه ورزشی صراط، شمول قانون مالیات 75 درصدی بر باشگاه های فوتبال فرانسه اعتراض این باشگاه ها را به دنبال داشته و آنها قصد دارند مسابقات لیگ دسته اول و دوم در روزهای 8 و 11 آذر را تحریم کنند. با این حال، فرانسوا اولاند، رییس جمهور این کشور پیش از دیداری که قرار است با سران باشگاه ها برگزار کند، اجرای این قانون را قطعی دانسته است. مطابق قانون، درامدهای بالاتر از یک میلیون یورو در سال مشمول 75درصد مالیات می شوند.

صرف نظر از درستی یا نادرستی اجرای قانون مذکور برای باشگاه‌های فوتبال این کشور، موضوع قراردادهای غیرشفاف و عدم اعلام علنی آنها همچنان گریبانگیر فوتبال کشورمان است.

بنا بر روال هر سال، این موضوع به دلیل نزدیک شدن به زمان نقل و انتقالات نیم‌فصل، دوباره داغ خواهد شد اما ظاهرا در روزهایی که همه فوتبال کشور تحت تاثیر بررسی پرونده های مربوط به فساد است، ماجرای قراردادهای میلیاردی نیز از این قائده مستثنی نشده است.

امروزه برای کسی تردیدی وجود ندارد که دست کم تعدادی از بازیکنان فوتبال کشور رقم هایی میلیادردی دریافت می کنند که هیچ جا و در هیچ سندی ثبت نمی شود هر سال نیز رکوردهای سال قبل نیز به تاریخ می پیوندد.

راه حل فدراسیون نیز مانند تعداد دیگری از تصمیمات آن (مانند حذف جام حذفی برای کمک به تیم ملی!) تعیین سقف قرارداد برای بازیکنان بوده که خود قانونگذاران مذکور بهتر در جریان صوری بودن آن قرار داشتند و دقیقا می دانستند کدام بازیکنان و باشگاه‌ها با چه مبالغی این سقف را به مضحکه تبدیل کرده اند. هرچند این قانون با مخالفت ای اف سی از فوتبال کشورمان کنار رفت اما مشکل علنی نبودن رقم قراردادها همچنان پاربرجاست. این قراردادها هر از چندگاهی صدای دیگر ورزش ها به  ویژه ورزش هایی را که در مسابقات بین المللی مدالی برای کشور می گیرند، نیز درمی آورد و آنها مدام دستمزد خود را با دستمزد بازیکنان فوتبال مقایسه می کنند.

با این وجود اشکال از بازیکنان و باشگاه ها نیست. این واقعیتی پذیرفته شده در همه جای دنیاست که فوتبالیست ها به دلایلی که مهم ترین آنها سودآورتر بودن و ایجاد زمینه های تجاری مساعدتر این ورزش است بیشتر از ورزشکاران سایر رشته ها دستمزد می گیرند. اما مسئله ای که در کشور ما فراموش شده، دور زدن تمامی قوانین اقتصادی کشور از جمله قوانین مالیاتی در انعقاد قراردادهاست.

به طبع با تعیین یک سقف صوری و اقدامات مضحکی شبیه آن نمی‌توان قرارداد بازیکنان را کنترل کرد اما با شفاف سازی قراردادها و به طور کلی مراودات اقتصادی باشگاه ها، می توان مالیات موردنظر را از آنها دریافت کرد.

واقعا چه اشکالی دارد که بازیکنی بنا به تشخیص باشگاه قراردادی میلیاردی ببندد  و این قراداد بدون هیچ سقفی به صورت شفاف اعلام شود و در عوض مالیات دقیق آن نیز دریافت شود؟

به نظر می رسد قوانین من‌درآوردی در فوتبال کشور نه تنها کمکی به معقول شدن درآمد بازیکنان نکرد بلکه عدم شفافیت نهفته در آن راه را برای سوءاستفاده های دیگر مانند فرارهای مالیاتی هموارتر کرد. با این وجود هرچند یکی از این قوانین از فوتبال کشور کنار گذاشته شده اما همچنان بسیاری از قراردادها صوری و صرفا برای دور زدن قوانین تنظیم شده است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
خوبه اتفاقاً
از جیب بیت‌المال به جیب بیت‌المال
ههههههههههه
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم