۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
بازی ارقام از آن دولت تا این دولت

22 یا 36 میلیارد دلار پول کجاست؟

در حالی که به تدریج به زمان 100روزه اعلام شده توسط روحانی نزدیک می‌شویم مسئولان دولتی همچنان مشغول اعلام ارقام مربوط به دولت دهم هستند و ارقام آنها نه تنها با دولت قبل بلکه با دولت یازدهم هم تفاوت دارد.
کد خبر : ۱۳۸۷۱۰
"گروه اقتصادی صراط" - اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی رقمی را به عنوان موجودی صندوق توسعه ملی اعلام کرده که بارقم اعلامی توسط رییس این صندوق در دولت احمدی نژاد 22 میلیارد و 600 میلیون دلار تفاوت دارد.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، جهانگیری رقم مذکور را 32 میلیارد دلار و محمدرضا فرزین آن را تا پایان مردادماه، 54 میلیارد و600 میلیون دلار اعلام کرده اند. در این شرایط سروکله یک رقم دیگر در دولت یازدهم نیز پیدا شد که اختلاف ها را از این هم بیشتر می کرد. بر این اساس، صندوق توسعه ملی در گزارشی موجودی صندوق در شروع به کار دولت یازدهم را 18.1 میلیارد دلار اعلام کرد.

با این احتساب رقم اعلام شده با رقم اعلامی فرزین 36.5 میلیارد دلار اختلاف دارد. طنز ماجرا اینجاست که رقم جهانگیری هم با مبلغ اعلام شده دولت یازدهم 13.9 میلیارد دلار اختلاف دارد و البته جهانگیری توضیح نداده است که رقم اعلامی او از کدام منبع عنوان شده است!

این البته اولین باری نیست که در طول سه ماه گذشته جنجال بر سر ارقام میان مسئولان دولت تدبیروامید روحانی و دولت مهرورز احمدی‌نژاد ایجاد شده است. ماجرا تقریبا از همان روز آغازین دولت یازدهم با پیش کشیده شدن انتقال 16 میلیارد پول به دانشگاه احمدی نژاد آغاز شد. بعد از آن اعلام شد که پول مذکور به حساب نهاد ریاست جمهوری برگشته اما دولت بازگشت 15 میلیارد آن را تایید کرد.

این اختلاف ارقام هیچ گاه از سوی احمدی نژاد با واکنش مواجه نشد و او هر بار که در مقابل این سوالات قرار می گرفت سکوت کرده و پاسخ را به مسئولان مربوطه حواله می کرد. اما روحانی با اظهارنظر حاشیه ساز خود یک شب قبل از مذاکرات ژنو4 عملا وارد بازی ارقام شد.

در مدت سه ماهی که از عمر دولت یازدهم می گذرد، به بهانه هایی مانند پرداخت یارانه نقدی، بودجه 92، صندوق توسعه ملی و... چنین مباحثی مطرح شده و فعلا نمی توان پایانی برای آن متصور بود.

به نظر می رسد اظهارنظر روحانی مبنی بر خالی بودن خزانه، علاوه بر حاشیه های سیاسی آن، جسارت تداوم چنین اظهاراتی را به سایر مدیران دولتی داده است.

از این گذشته، ارقام اعلامی مسئولان دولت یازدهم گاه با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال معلوم نیست منبع جانگیری برای اعلام رقم 32 میلیارد دلاری به عنوان موجودی صندوق توسعه ملی کجا بوده است؟ اگر او دولت قبلی را در نظر داشته باید رقم 54 میلیارد و 600 میلیون را و اگر دولت خودش را مبنا قرار داده باید مبلغ 18.1 میلیارد دلار را عنوان می کرد.

در این شرایط و در حالی که به تدریج به زمان 100روزه اعلام شده توسط روحانی نزدیک می شویم مسئولان دولتی از رییس جمهور و معاون اول گرفته تا سایر مدیران اقتصادی همچنان مشغول اعلام ارقام مربوط به دولت دهم هستند.

نظرات بینندگان
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
۲۸
۲۸
صراط جان خیلی عجله داری گندایی که همفکران شما به بار آوردن زودتر بر ملا بشه!!!!!!!!

البته شایدم نگرانید
هاااان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ضد رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا که این دولت با ورودش داره به همه چیز گند میزنه .
اگر بر فرض شما دولت قبلی اواخر کارش گند زد این دولت با شروع کارش گند زده پس با این حساب باید نشست و دید که چه گندهای بزرگ بزرگی از این دولت بی تدبیری و ناامیدی !!! زده می شود !!!
حالا که اول بسم الله عدد رقمای مسئولان دولت یازدهم با هم ، هم خونی ندارن خدا به داد 4 سال اینده برسه که به خاطر امارهای غلط چه اتفاقاتی خواهد افتاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اعتدال ما را به تو امیدی نیست شر مرسان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون قمپوزي بود براي خالي كردن دست تيم مذاكره كننده ولي آيا اين كوته فكران نميدانند كه اگر ايران از تمام هستي خود نيز بگذرد محال است كه آمريكا ايران را به اسرائيل ترجيح دهد چون تمام منابع مالي آمريكا اندوخته هاي ذخيره شده صهيونيستها در بانكهاي آمريكاست. نميبيني كه آمريكا در اين شصت سال اخير تمام اصول دمكراسي خود را پاي منافع اسرائيل قرباني كرده؟
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
به این میگن فرا به جلو
mohammad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
۱۲
۳
به خدمت عزيزن عرض كنم . هر دولتي نقاط قوت و همچنين نقاط ضعفي دارد. اما اينكه دولتهاي قبل را زير بار شديدترين حملات ببرند بدون بيان دستاوردهايشان كاريست بس ناجوان مردانه كه البته در بين دولت مردان ما كم كم رنگ مردانگي دارد كمرنگ ميشود . الغرض: بودجه امسال توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و اينكه ناتواني اداره و اجراي تعهدات را با به اصطلاح گمانه زني هاي بيمورد و بي دليل نسبت به نبود بودجه ، اختلاص و ... توجيه نكنند. اگر مداركي موجود هست بايد ارائه نمايند و حسابها مشخص گردد . و خاطي به محاكم قضايي ارجاع گردد.
فكر كنم كه مردم از اين دست سياست هاي كهنه شده و نخ نما بارها تجربه كرده اند. با مردم روراست باشيد . مردم بهتر از تمام مسئولين كشور درك و فهم دارند
سعید
|
-
|
۱۶:۰۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
۱۳
۷
فعلا که این کسانی که براشون می میرید و مثل بت می پرستیدشون دارن تو گند زدن به اعتقادات و احساسات مردم عجله می کنن و از هم سبقت می گیرن
گمنام
|
Canada
|
۱۰:۳۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
۶
۱
دولت تدبیرتان از بدو ورود ایه یاس خواندن را شروع کرده نه تنها زیر تمام قولهایی که داده بود زد الان هم با متهم کردن دولت قبلی که گند کاری اقتصادیش مورد قبول همگان هست دائما در تلاش برای تبرئه کردن خود میباشدمگر شوخی است این چنین مبالغ که براحتی کم بودن ان یا مفقودیش اعلام میشود خدایی هنگام انقلاب میگفتند هژبر یزدانی ملعون دارائیش ششصد میلیون تومان بوده دهان ها مدتی باز میماند الان چگونه برای خود هضم کنیم نمی گوئیم این پولها گم شده یا نزد کسی است ولی واقعا کجاست.
محمد محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
۴
۲
با عرض سلام خواهشی که داریم از صراط نیوز حتما این موارد را پیگیری کنند و به همه جا پخش کنند تا جوابگوی مردم باشند و همین که آقای روحانی زیاد تکرار می کردند که بودجه کم است واز این حرفها زیاد تکرار می کردند همان جا حدس زده میشد که می خواهند یک کارهایی بکنند با تشکر مختار
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
سلام معمولا يكي از مكانيسمهاي دفاع اي گناه را گردن ديگرا ن انداختن است شايد دولت بخاطر تنگناهايي كه در پيش رودارد حرف از عدد و ارقام دولت دهم ميزد هم از اين جنس اشد بالاخره
دولت قبل هم منتخب همين ملت بوده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
۵
۱
دروغ مادر همه گناهان است! کسی که دروغ می گوید، دست به هر کاری می زند!