۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷

خط‌قرمز صندوق‌توسعه‌ملی برای دولتی ها

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در ابتدای مردادماه دارایی صندوق توسعه ملی به ۵۲.۹ میلیارد دلار رسیده است گفت: ۱۸.۱ میلیارد دلار مانده قابل تخصیص از دارایی‌های صندوق است.
کد خبر : ۱۳۸۷۸۷
صراط: سید صفدر حسینی صبح امروز در نخستین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با محور ثروت ملی، تخصیص دارایی‌ و مدیریت ریسک به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار داشت: صندوق توسعه ملی در چارچوب سیاست راهبردی نظام در سال 2011 با هدف تبدیل بخشی از عواید حاصل از فروش نفت و گاز به ثروت‌های مولد و حفظ سهم نسل آینده از این عواید تشکیل شد. 

وی با اشاره به دارایی صندوق توسعه ملی گفت: در ابتدای مردادماه دارایی صندوق توسعه ملی به 52.9 میلیارد دلار رسید که 18.1 میلیارد دلار آن مانده قابل تخصیص از بخش دارایی‌ها محسوب می‌شود؛ با این وضعیت دارایی صندوق دارای رتبه 21 جهانی است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی به رتبه شفافیت صندوق اشاره کرد و افزود: رتبه شفافیت صندوق از 65 به 28 ارتقا یافت؛  بهبود شفافیت و رعایت اصول حرفه‌ای در سرلوحه امور صندوق توسعه ملی است. 

وی ادامه داد: اساسنامه صندوق توسعه ملی با استفاده از تجربیات کشور در خصوص حساب ذخیره ارزی که بنا بود ثبات درآمدهای ارزی کشور را به همراه داشته باشد تصویب شده است. 

به گفته صفدر حسینی، منابع صندوق توسعه ملی به تسهیلات بخش خصوصی و خریداران کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی و برخی موارد دیگر اختصاص خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه صندوق مصمم است در عرصه خارجی به بارگیری فعال تبدیل شود، کسب درآمد، حفظ ارزش دارایی‌ ها ، حفظ سهم نسل آینده و دستیابی به توسعه پایدار را از برنامه‌های صندوق اعلام کرد.

صفدر حسینی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی آمادگی تامین مالی سرمایه‌گذاری خارجی را دارد؛ نقطه قوت صندوق غیردولتی بودن آن است. 

مدیر عامل جدید صندوق توسعه ملی همچنین تاکید کرد: استفاده از منابع صندوق برای هزینه‌های دولتی و بازپرداخت بدهی‌های دولت به هر شکل ممنوع است. 


منبع: تسنیم
برچسب ها: توسعه صندوق صراط