۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰

نظریک‌اصلاح‌طلب‌پیرامون‌حذف‌یارانه‌پردرآمدها

یک کارشناس مسائل سیاسی اجتماعی ضمن رد طرح دولت برای حذف یارانه پردرآمدها گفت: این کار آثار سوئی به دنبال دارد و تنها راه این است که دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.
کد خبر : ۱۳۹۰۱۸
صراط:  عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کارشناس مسائل اجتماعی در همایش امکان‌سنجی شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه در ایران ضمن مخالفت با حذف یارانه دهک‌های پردرآمد اظهار داشت: این اقدام را قبول ندارم و آن را یک خطای فاحش برای دولت می‌دانم.

وی تصریح کرد: همه مباحث و مشکلات به قیمت حامل‌های انرژی برمی‌گردد، زیرا زمانی که در برنامه چهارم توسعه افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی مصوب شد، پس از آن رئیس وقت مجلس شورای اسلامی گفت که یک عیدی خوب برای مردم دارد و آن هم اینکه این بند از برنامه پنجم را اجرا نمی‌کند و قیمت حامل‌های انرژی ثابت ماند.

عبدی ادامه داد: با وجود این تصمیم، هیچ‌کس حرفی نزد تا قبل از انتخابات 88 که مصرف سوخت همواره در حال افزایش بود و دولتی‌ها گفتند که این یک فرصت مناسب است که برای کنترل مصرف، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: چطور می‌توانیم یک دهک را از دریافت یارانه کم یا زیاد کنیم، در حالی که از 25 سال پیش تاکنون شاخص ضریب جینی در ایران 4 درصد بوده و سیاست‌های هیچ دولتی نتوانسته آن را تغییر دهد، اما این اقدام حداقل پنج صدم ضریب جینی را کاهش می‌دهد.

به گفته عبدی، چون دولت پول ندارد، به جای آنکه فکر کند چگونه درآمد کسب کند، می‌خواهد سه دهک را از دریافت یارانه حذف کند، در حالی که اگر به جای این کار، مالیات نیمی از دهک بالای جامعه را به طور کامل دریافت کند، تمام کمبودها جبران می‌شود و نیازی به انجام این کار نیست.

وی اضافه کرد: چرا دولت دارو را با ارز 2500 تومان عرضه می‌کند اما بنزین همان لیتری 400 تومان نگه داشته شده است؟

عبدی تصریح کرد: اگر دولت منابع کافی داشت محال بود یارانه را حذف کند، اما چون حاضر نیست ساختار درآمدی دولت را تغییر دهد، تصمیم به این کار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ماهیت پرداخت یارانه‌ها نباید تغییر کند، گفت: هم‌اکنون محل هزینه‌کرد یارانه دهک‌های پردرآمد مشخص شده و این پول به محض اینکه به جیب دولت برود، صرف آن می‌شود و هرگز به سرمایه‌گذاری یا سایر مسائل نمی‌رسد.

عبدی گفت: بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، به آقای جهانگیری گفتم اصلاً یارانه را به مردم پرداخت نکنید چون خلاف قانون عمل می‌شود و قرار بوده فقط 50 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی به مردم پرداخت شود و می‌توانید این موضوع را با مردم در میان بگذارید و تنها راه ادامه این راه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

عبدی با بیان اینکه شاخص‌های موجود نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص افراد ثروتمند باشد، گفت: بسیاری افرادی که زمین یا اموالی دارند، ممکن است ثروتمند به نظر آیند، اما امکان فروش و تبدیل دارایی خود را ندارند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی آثار سوئی برای دولت خواهد داشت، گفت: تنها راه صحیح این است که مالیات به طور کامل گرفته شود و قیمت حامل‌های انرژی تعدیل شود وگرنه با این قیمت‌ها امکان ندارد روی رفاه را ببینیم.
منبع: فارس