۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸

تشکیک در آمار اعلامی وزیر اقتصاد

یک اقتصادان با بیان اینکه پول‌های موسسات مجاز و غیرمجاز در نهایت به بانک‌ها منتقل می‌شود،اعلام نقدینگی ۶۰۰ هزار میلیاردتومانی وزیر اقتصاد را نادرست دانست.
کد خبر : ۱۳۹۰۹۴
صراط:  سید بهاء الدین حسینی هاشمی در مورد صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد درباره حجم نقدینگی کل، اظهارداشت: به نظر می‌رسد اشتباهی در این باره به وجود آمده است.

وی افزود: آمار نقدینگی بانک مرکزی شامل موسسات متشکل پولی بانک‌ها، صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتباری است و آمار صندوق‌های قرض‌الحسنه غیرمجاز و نهادهای غیر متشکل پولی را ندارد،اما این نقدینگی در کل نقدینگی وجود دارد.

این اقتصاددان تصریح کرد: به هر حال پول سپرده‌های این مجموعه‌ها نزد بانک یا موسسه‌ای مجاز نگهداری می‌شود، زیرا سپرده‌های خود را در جایی غیر از بانک‌ها و موسسات نمی‌توانند، قرار دهند.

وی گفت: نیازهای این صندوق‌ها یا موسسات غیر مجاز از طریق چک بانکی از حساب بانک‌ها برداشت می‌شود؛ فقط مقدار کمی اسکناس و مسکوک نزد آنها وجود دارد، به عبارتی تنها 7 درصد نقدینگی کل را اسکناس و مسکوک تشکیل می‌دهد که بسیار ناچیزی است.

به گفته وی بانک مرکزی میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده و حجم اسکناس‌های امحاء شده را دارد و به همین دلیل به راحتی امکان برآورد میزان پول در گردش قابل محاسبه است.

حسینی هاشمی با بیان اینکه میزان سپرده‌های دیداری و غیردیداری خارج از قاعده اسکناس و مسکوک در گردش است، اضافه کرد: میزان سپرده‌های موسسات غیر مجاز هم در آمار کل نقدینگی وجود دارد ولی اینکه عملیات مالی این موسسات تحت نظارت بانک مرکزی نیست، مطلب درستی است.

وی با رد عدد نقدینگی 600 هزار میلیارد تومانی اعلام شده توسط وزیر اقتصاد، تاکید کرد: نقدینگی واقعی در مقطع فعلی همان عددی است که معاونت اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: پول مثل هواپیماست که جای آن اول و آخر در فرودگاه (بانک‌ها و موسسات مالی) است؛ جای پول در بانک است و هر موسسه مجاز و غیر مجاز در بانک‌ها حساب دارند.

به گزارش فارس، چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم نقدینگی کل کشور، گفت: رقم اعلام شده به غیر از نقدینگی بوده که در اختیار موسسات اعتباری غیر مجاز است. به گفته وی حجم این نقدینگی حدود 20 درصد نقدینگی کل کشور است.

همچنین وزیر اقتصاد سه روز پیش گفت: 30 درصد از حجم نقدینگی کل کشور نزد موسساتی است که تحت نظارت بانک مرکزی قرار ندارد به همین دلیل، نقدینگی کشور حدود 600 هزار میلیارد تومان است.

این اظهارات، آمارهای بانک مرکزی از حجم نقدینگی کل کشور را زیر سوال برد، آخرین آمار بانک مرکزی ۴۹۲ هزار میلیارد تومان تا پایان مرداد اعلام شده است.
منبع: فارس