۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰

قرص‌هایی که طعم مرگ می‌دهند

چاقی یکی از پیامدهای زندگی مدرن است، گرچه منکر ابعاد مثبت علم و تکنولوژی نیستیم، اما به همان میزان پیامدهای منفی آن از چشمانمان پوشیده نیست، چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری‌هایی از جمله افسردگی، فشار خون، سکته و ... دارد.
کد خبر : ۱۳۹۲۷۰

صراط: هر بار که جلوی آیینه می‌رود حس تنفرش بیشتر می‌شود، ناصر حسابی چاق و اندامش هم نافرم شده است. به یاد غر و لند مادرش می‌افتد که همیشه می‌گوید: «این قدر بی اندازه نخور کسی بهت زن نمی‌ده» و او هم در جواب می‌گفت: «نه مامان هر کسی من رو بخواد کاری به چاقی و لاغری من نداره، اتفاقاً خوش تیپ‌تر میشم». حالا بعد از گذشت پنج سال وزنش به 110 کیلوگرم رسیده است فردی چاق و قد کوتاه که حتی جرات بیرون آمدن از خانه را ندارد و از زخم زبان افراد فراری شده است...

ماه‌ها و سال‌ها هر طور خواسته خورده و هر کاری خواسته انجام داده است نه تحرکی داشته و نه مراقب خوردنش بوده. از غذاهای چرب گرفته تا فست فود، اگر از جلوی ساندویچی رد می‌شد اجازه نمی‌داد مدیون شکمش شود حتماً دلی از عزا در می‌آورد و حالا که به این مرحله رسیده است قصد دارد در عرض یک ماه همه چربی‌هایی که در بدنش مدت‌ها جا خشک کرده‌اند را بسوزاند، همه فکر و ذهنش پیدا کردن روشی است که بدون زحمت بتواند میزان چربی انباشته شده در بدنش را بسوزاند. به قدری کابوس لاغری ذهنش را درگیر کرده است که توجهی به سلامت و خطراتی که ممکن است او را تهدید کند ندارد و تنها آرزویش رسیدن به اندامی زیباست تا حداقل روی رفتن به خواستگاری را پیدا کند...

چاقی یکی از پیامدهای زندگی مدرن است، گرچه منکر ابعاد مثبت علم و تکنولوژی نیستیم، اما به همان میزان پیامدهای منفی آن از چشمانمان پوشیده نیست، چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری‌هایی از جمله افسردگی، فشار خون، سکته و ... دارد.

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تصور ذهنی افراد برای رسیدن به اندامی مناسب می‌گوید: چاقی و لاغری طی سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است و در حال حاضر میزان گرایش افراد به سمت برنامه‌های کنترل وزن نیز تغییر کرده است.

محمد حضوری به تبلیغات رسانه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر رسانه‌های تصویری نقش موثری در سوق دادن افراد به سمت اندام‌های متناسب دارند و در واقع مردم را به سمتی که می‌خواهند سوق می‌دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه اندام مناسب اندامی است که میزان ذخایر بافت‌های چربی و عضلانی متناسب باشد می‌گوید: بهترین روش برای تعیین چاقی فرمول شاخص توده بدنی است. اگر این عدد بین 25 تا 30 باشد اضافه وزن، اگر بین 30 تا 40 باشد چاقی و در صورتی که بیش از 40 باشد فرد بسیار چاق به حساب می‌آید.

* ژنتیک و بی‌تحرکی موثر در چاقی

این روزها وسوسه لاغری آرزو و دغدغه بسیاری از افراد شده و در حال حاضر مطب پزشکان تغذیه یکی از شلوغ‌ترین مطب‌ها است.

متخصص تغذیه بی‌توجهی افراد به استخوان‌بندی و ژنتیک را مهم می‌داند و بیان می‌کند: متأسفانه عده‌ای از افراد که تنها هدفشان لاغری است توجهی به دیگر موارد نداشته و صرف لاغر شدن را در نظر می‌گیرند در حالی که گاهی ژنتیک 30 تا 40 درصد در چاقی و اضافه وزن افراد نقش دارد.

حضوری یکی از مهم‌ترین علل چاقی را بی تحرکی افراد عنوان می‌کند و می‌افزاید: ژنتیک، رفتارهای غذایی نادرست، فست فودها و غذاهای چرب از دیگر عواملی هستند که در اضافه وزن افراد تأثیر می‌گذارد.

یکی از روش‌های غلطی که افراد برای کاهش وزن استفاده می‌کنند حذف یکی از وعده‌های غذایی است در حالی که با انجام این کار نمی‌توان به اندامی مناسب و زیبا دست پیدا کرد چه بسا سلامتی فرد در خطر قرار می‌گیرد از این رو برای دستیابی به اندامی مناسب باید از روش‌های علمی و صحیح استفاده کرد.

محبوبه مفتحی 19 ساله با 85 کیلو وزن دو ماهی است که شام را از وعده‌های غذایی خود حذف کرده است. وی در این خصوص می‌گوید: در این مدت که شام نمی‌خورم خیلی اذیت می‌شوم، اما چاره‌ای ندارم دو ماه دیگر عروسی‌ام است مجبورم اورژانسی لاغر کنم.

امروزه بازار قرص‌های لاغری هم داغ شده و به محض شنیدن نام یک قرص بدون تحقیق و بررسی به دنبال تهیه آن می‌روند بدون اینکه بدانند ممکن است از کار خود پشیمان شده و روزی هزار بار بگوید ای کاش چاق بودم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام فعالیت‌های بدنی را بسیار مهم می‌داند و یادآور می‌شود: تحرک و فعالیت‌های بدنی بهترین راه برای سوزاندن چربی است در واقع هیچ راه مطمئنی برای سوزاندن چربی نیست، متأسفانه استفاده از ترکیبات دارویی غیر مجاز رواج پیدا کرده است که ضررهای بسیاری بر بدن وارد می‌کند.

اعظم که احساس نافرمی در اندامش دارد و تنها راه لاغری‌اش را خرید قرص‌های چربی سوز می‌داند می‌گوید: چند بار دکتر رفتم، رژیم‌هایشان بسیار سنگین بود، دیگر نتوانستم ادامه دهم.

وی می‌افزاید: این موضوع را با دوستم در میان گذاشتم تعدادی قرص را برایم تهیه کرد در ابتدا خوب بود، اما حالا افسردگی و ضعف اعصاب شدیدی گرفتم و پشیمانم.

* افزایش چاقی در میان دانش‌آموزان

مصرف مواد غیر ضروری از جمله فست فودها و غذاهایی که خوردنشان جز ضرر مزیت دیگری ندارند در افزایش وزن و چاقی موثر است. به گفته حضوری رفتارهای غلط غذایی و شیوه زندگی نیز در چاقی بی‌تأثیر نیست.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم مشکل اصلی افراد چاق را دریافت بیش از حد انرژی می‌داند و اظهار می‌کند: در حال حاضر مصرف روغن و شکر میان مردم افزایش یافته است در واقع درصد نیاز روزانه انسان‌ها به انرژی باید حدود 55 تا 65 درصد کربوهیدرات (نان، برنج، ماکارونی، میوه‌جات و لبنیات)، 25 تا 30 درصد چربی و 10 تا 15 درصد از طریق پروتئین‌ها باشد، پروتئین حیوانی مانند گوشت و پروتئین گیاهی (برنج و نان) نیز از دیگر مواد مورد نیاز بدن است.

علی‌اکبر حق ویسی ادامه می‌دهد: در گذشته 40 تا 60 درصد افراد اضافه وزن داشتند در حالیکه این رقم در حال حاضر به 50 تا 60 درصد رسیده است.

وی به تعادل در دریافت غذا اشاره و بیان می‌کند: 50 درصد افراد انرژی زیاد مصرف می‌کنند در حالی که تعادل در دریافت غذا باید مورد توجه قرار بگیرد، متأسفانه مردم بر حسب عادت غذا می‌خورند بی موقع و زیاد خوردن غذا تن سالم را به خطر می‌اندازد، در این خصوص روایات و احادیث بسیار نیز وجود دارد همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید».

درست جویدن غذا آرامش، سلامتی و لاغری را به همراه دارد. کارشناس تغذیه نیز جویدن غذا را مهم عنوان و خاطرنشان می‌کند: در صورت جویدن صحیح غذا انرژی بیشتری مصرف می‌شود و این امر در عدم افزایش وزن موثر خواهد بود

حق ویسی به افزایش چاقی میان دانش آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: در 10 سال گذشته تنها سه درصد دانش آموزان اضافه وزن داشتند در حالی که این رقم در حال حاضر به پنج درصد رسیده است.

وی علت عمده چاقی را عدم همخوانی دریافت انرژی با مصرف می‌داند و می‌افزاید: در صورتی که این موضوع کنترل نشود باید منتظر افزایش چاقی در میان افراد باشیم.

کارشناس تغذیه با اشاره به داروها و روش‌های سختگیرانه برخی پزشکان تغذیه در خصوص لاغری اظهار می‌کند: گرچه بعضی داروها اشتهای افراد را کاهش می‌دهد و چربی‌هایی را می‌سوزاند، اما دارای عوارض کوتاه و بلند مدت مانند یبوست و سکته هستند که جان فرد را به خطر می‌اندازد.

کابوس هر شب ناصر داشتن هیکلی بدون نقص شده بود، به سفارش یکی از دوستانش هزینه هنگفتی برای خرید قرص‌های لاغری پرداخت، ماه اول همه چیز بر وفق مراد بود اشتهایش کم و تمایلش برای ادامه راه دو چندان شده بود. باز حرف‌های مادر را که می‌گفت «هر قرصی را نخور، خدا می‌دونه اینا چی هستن» در گوشش زمزمه می‌شد، اما توجهی نمی‌کرد و فقط به انتهای مسیر فکر می‌کرد از آنجایی که خوب پیش می‌رفت تعداد قرص‌ها را افزایش داد بی خبر از اینکه بداند سکته‌ در انتظارش است...

منبع: فارس
برچسب ها: لاغری صراط قرص چاقی