۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
سفیر آمریکا: عدم امضای توافقنامه امنیتی، باعث قطع کمک‌ها به کابل خواهد شد

آمریکا افغانستان را تهدید کرد

سفیر آمریکا در افغانستان با تهدید دولت کابل اظهار داشت که در صورت عدم امضای توافقنامه امنیتی میان کابل-واشنگتن، ادامه کمک‌های آمریکا به افغانستان ناممکن می‌شود.
کد خبر : ۱۳۹۴۳۷
صراط: «جیمز کانینگهام» سفیر آمریکا در افغانستان دولت کابل را تهدید کرد که اگر موافقتنامه امنیتی میان 2 کشور به امضا رسد کمک‌های دولت آمریکا به افغانستان قطع خواهد شد.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: برنامه‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا با هم مرتبط‌اند و اجرای آنها در افغانستان بستگی به امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن دارد.

کانینگهام تصریح کرد: اگر این توافقنامه تکمیل و امضا نشود بسیاری از اقداماتی که هم اکنون به افغانستان انجام می‌دهیم در آینده ادامه نمی‌یابد.

به نقل از پایگاه خبری «جمهورنیوز»، سفیر آمریکا همچنین سعی کرد با بازی با کلمات مصونیت قضایی را به نوعی توجیح کند و به همین منظور گفت: کشورش هرگز برای سربازان خود «مصونیت قضایی» نخواسته، بلکه آنان تنها خواستار «صلاحیت قضایی» برای سربازان خود هستند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش، «کارل لیون» رئیس کمیسیون کمیته خدمات نظامی مجلس سنا آمریکا نیز ادامه کمک‌های کشورش به افغانستان را مشروط به امضای توافقنامه امنیتی عنوان کرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که قرار است تا اواخر ماه جاری، دولت افغانستان لویی جرگه مشورتی را به منظور تصمیم‌گیری در مورد امضای توافقنامه امنیتی برگزار نماید.

به اعتقاد کارشناسان تهدیدات آمریکا که در این اواخر سیر صعودی به خود گرفته‌اند، در آستانه برگزاری لویی جرگه برای تحت فشار قرار دادن و تأثیر بر رأی نمایندگان لویی جرگه است.

در همین راستا مقامات نظامی آمریکا نیز تهدید کرده‌اند که در صورت عدم امضای پیمان امنیتی و پذیرش بند مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی توسط طرف افغان، گزینه صفر را در این کشور اجرایی کرده و همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

کابل 3 هفته پیش میزبان مهمان ناخوانده‌ای از واشنگتن بود؛ «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کابل در چهار دور مذاکره فشرده با رئیس جمهور افغانستان در پایان پیش‌نویس چند بند از موافقتنامه امنیتی را با کرزی امضا کرد، ولی گفت: درخصوص برخی موارد از جمله مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی با دولت افغانستان به توافق نرسیده است.

حامد کرزی نیز در کنفرانس خبری مشترک اظهار داشت که این بند موافقتنامه امنیتی از اختیارات دولت وی نیست و لویی جرگه مشورتی در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

بحث مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان از کانون‌های توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای افغانستان بوده و هست.

کارنامه سیاه نظامیان آمریکایی در انجام حملات هوایی، حملات خودسرانه، بازرسی‌های شبانه و قتل‌عام شهروندان عادی مردم افغانستان موجب سوء‌ظن مردم این کشور به نظامیان آمریکایی شده است.

این در حالی است «ملا عمر» در پیام عید قربان در واکنش به احتمال امضای این پیمان تهدید کرد که امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن عواقب وخیمی در پی دارد.
منبع: فارس