۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
اجرای آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل از نوروز

اخبار مهم اقتصادی در هفته منتهی به 10 آبان

حضور نماینده سه وزیر در مذاکرات گروه 1+5 ، افزایش 75.9 درصدی قیمت میوه، علت سانحه در آزادراه تهران - قم، بحران کم آبی در پایتخت، اجرای آزادسازی نرخ بلیت از نوروز، اختصاص 3 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه به کشاورزان و دستور دولت به 3 وزیر درباره طرح مسکن مهر از مهمترین اخبار اقتصادی هفته بودند.
کد خبر : ۱۳۹۴۸۱
صراط: برای اولین بار در طول سال‌هایی که ایران با گروه 1+5 مذاکرات را درباره مسایل هسته ای پیش گرفته است، اینک یک گروه کارشناسی از وزارتخانه‌های اقتصادی به وین رفته‌اند تا در یک جلسه کارشناسی، چانه‌زنی‌های خود برای خروج ایران از فهرست برخی تحریم‌ها را صورت دهند.


روز گذشته نمایندگانی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت و راه و شهرسازی در وین حضور پیدا کردند تا مذاکراتی برای رفع تحریم‌ها داشته باشند. طاهایی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر با تائید این خبر که نماینده‌ای از این وزارتخانه نیز در جلسه کارشناسی 1+5 حضور دارد، گفت: قرار بر این است که محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده این وزارتخانه در این جلسات حضور یابد.

به گزارش مهر، پیش بینی می شود که در این جلسه کارشناسی، ایران بر سر لغو تحریم‌های بانکی، تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تحریم خودرو، چانه‌زنی‌هایی با کشورهای عضو 1+5 داشته باشد.

افزایش 75.9 درصدی قیمت میوه

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 3 آبان را منتشر کرد که بر اساس آن در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه اندکی افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.

بر این اساس متوسط قیمت خرده فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به سوم آبان ماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل 17.9 درصد، تخم مرغ 22.3 درصد، گروه برنج 53.2 درصد، حبوبات 70.2 درصد، میوه های تازه 75.9 درصد، سبزی های تازه 88.1 درصد، گوشت قرمز 37.5 درصد، گوشت مرغ 42.5 درصد، قند و شکر 22.3 درصد، چای 37.5 درصد و روغن نباتی 22.8 درصد افزایش داشته است.

فعالیت غیرقانونی تایدواتر در بندر شهید رجایی

عطالله صدر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص وضعیت تاید واتر در بندرشهید رجایی، اظهار داشت: تایدواتر از شرکت‌های فعال خدمات دریایی و بندری است که از سال 87 طبق قانون برنامه پنجم سهام دولت در این شرکت دریایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد کانتینر کشور از بندر شهید رجایی به کشور وارد می شود، گفت: تاید‌واتر قراردادی پیمانکاری با سازمان بنادر و دریانوردی دارد که این قراداد هر ساله تمدید می شود اما از ابتدای سال 89 که در راستای توسعه فعالیت‌های بندر شهید رجایی دولت فعالیت اپراتور دوم در این بندر را فعال کرد این شرکت به آن معترض شد و از امضای قرارداد سر باز زد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از سال 89 تاکنون قراردادی بین تاید واتر و سازمان بنادر و دریانوردی به امضاء نرسیده است، افزود: فعالیت تاید‌واتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است و از سال 89 به بعد این شرکت بدون انعقاد قرارداد با دولت در بندر شهید رجایی فعالیت می‌کند و حتی زمانی که ما اعلام کردیم تاید‌واتر تجهیزات بندری دولت را پس بدهد از اجرای این کار سر باز زده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش رقابت و رفع انحصار باید اپراتور دومی هم در بندر شهید رجایی فعالیت کند، گفت: دولت فاز دوم بندر شهید رجایی را با 410 میلیون دلار راه‌اندازی کرد اما لازم بود در کنار تاید‌واتر اپراتور دومی نیز فعال شود  اما تاید واتر برای ایجاد انحصار مخالف حضور اپراتور دوم است.

صدر با بیان اینکه درخواست حکم تخلیه تاید‌واتر را از بندر شهید رجایی به مراجع قانونی و قضایی ارائه داده‌ایم، اظهار داشت: قوه قضائیه در این باره حکم تخلیه داده و منتظر ابلاغ حکم برای تخلیه بندر شهید رجایی توسط تاید‌واتر هستیم.

علت سانحه در آزادراه تهران - قم

در گزارش نهایی کمیسیون ایمنی راه های کشور در خصوص علت تامه تصادف دو اتوبوس در آزادراه تهران - قم، آمده است: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره 1 به علت بروز نقص فنی(دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده و در ضمن در اين تصادف ايجاد حريق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنين باز نشدن دربهای اتوبوس‌ها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.

در گزارش نهایی کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پیشنهاد شده است: وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری در سرعت مجاز اتوبوسها در آزادراه های کشور اقدام کند. در این خصوص مقرر شد کمیته ای با مشارکت دستگاه های ذیربط در سازمان راهداری و حمل و نقل تشکیل و تصمیم سازی شود.

همچنین پیشنهاد شد فعالیت‌های ایمنی و برگزاری مستمر کمیسیون های ایمنی راه های استانی به صورت ماهانه و به طور ویژه در اولویت اقدامات استانداران قرار گیرد.

همچنين در كميسيون مقرر شد كه بيمه مركزي ايران در زمينه تحليل سانحه از منظر بيمه و نيز نحوه مشاركت در امر ارتقاي ايمني حمل و نقل و همكاري با دستگاه هاي مسئول گزارش لازم را به كميسيون ارائه نمايد.

ذکر این نکته ضروری است که گزارش كميته هاي كارشناسي به همراه پیشنهادات برای بهبود امور در هفت محور تعيين شده توسط كميسيون ايمني راهها شامل نحوه اطلاع رساني در حوادث مهم سوانح رانندگي، بررسي علل تصادف و رسيدگي به وضعيت لاستيك در كشور، بررسي وضعيت آموزش رانندگان و آموزش مسافرين در زمان وقوع حوادث، ساماندهي نحوه بازرسي كنترل وضعيت ايمني خودروهاي حمل ونقل عمومي مسافربري در جاده هاي كشور، تقویت وضعيت امداد و نجات، فوریتهای پزشکی و ساماندهی سيستم اطفاء حريق در جاده هاي كشور ، بررسي وضعيت ايمني اتوبوس اسكانيا و بررسي وضعيت گاردريل ها در جاده ها ارائه شده است.

بحران کم آبی در پایتخت

خسرو ارتقایی مدیرعامل آب منطقه ای تهران، گفت: از ابتدای سال جاری آبی در مهر ماه تاکنون بارندگی در حوزه استان نداشتیم اما در سال گذشته نیز با وجود اینکه سالی کم باران را پشت سر گذاشتیم در مهر ماه 9 میلی متر بارش اتفاق افتاد که البته این میزان در 45 سال گذشته به صورت متوسط 17 میلی متر بوده است.

وی اظهار داشت: امسال پاییز کم بارانی شروع شد که شرایط خشکسالی سال گذشته نیز به آن اضافه شد. در سال آبی گذشته 20 درصد بارندگی نسبت به درازمدت کمتر بود و ذخایر آبی سدها هم اکنون به شدت کاهش یافته است.

ارتقایی با بیان اینکه در سد امیرکبیر هم اکنون 115 میلیون مترمکعب ذخیره آبی وجود دارد، گفت: در لتیان 27 میلیون متر مکعب، لار 45، سد طالقان 153 و سد ماملو نیز 111 میلیون مترمکعب آب دارند که در مجموع 452 میلیون مترمکعب خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطر نشان کرد: بدلیل اینکه تصفیه خانه هفتم تهران هنوز در حال ساخت است، آب سد ماملو برای شرب در تهران قابل استفاده نیست، با اینحال در سال گذشته ذخیره آب سدهای پنج گانه تهران 710 میلیون مترمکعب بود که در سال جاری 260 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که نشان از آغاز یک دوره کم آبی در تهران دارد.

وی با اشاره به اینکه هواشناسی اعلام کرد با وجود بارش های ناچیز تهران در مهر ماه در شمال و شمال غرب کشور وضعیت نرمال بارندگی پیش بینی می شود، گفت: به فرض اینکه در پاییز و زمستان امسال بارش نرمالی در تهران داشته باشیم، اما ذخایر سدها جبران نخواهد شد.

ارتقایی با بیان اینکه در سد امیرکبیر نسبت به 10 سال گذشته یکی از کمترین ذخایر آبی را داریم، بیان داشت: در سد طالقان نیز از سال 85 تاکنون کمترین مقدار ذخیره آبی وجود دارد که به صورت کلی نسبت به 10 سال گذشته به لحاظ ذخایر آبی سدها در بدترین وضعیت قرار داریم.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه با همکاری آبفای استان تعداد 38 حلقه چاه جدید حفر خواهد شد، گفت: همچنین قرار است از طریق آبفا مصارف بالا و احیانا برخی انشعابات آب خام نیز به حداقل برسد. همچنین در شمال شرق و شرق تهران نیز قرار است چاه های قابل استفاده شناسایی و در اختیار شبکه شرب قرار گیرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر لزوم کاهش 20 درصدی مصرف توسط مردم در تهران تصریح کرد: در جلسه روز گذشته امور آب وزارت نیرو نیز آخرین وضعیت ذخایر آبی تهران بررسی شد.

ارتقایی سرانه تولید آب برای هر شهروند تهرانی را حدود 355 لیتر اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف حدود 260 لیتر است.

اجرای آزادسازی نرخ بلیت از نوروز

علی محمد نوریان در خصوص ورود هواپیماهای جدید به ناوگان، گفت: در حال حاضر 18 ایرلاین داریم که 16 ایرلاین در حال ورشکستگی هستند و نیمی از هواپیماهای آنها فعال نیستند، بنابراین باید با ایجاد یک کنسرسیوم این ایرلاین‌ها با هم ادغام شوند، ضمن آنکه مهمترین مشکل ما تحریم قطعات هواپیما است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه اگر شرکتها تبدیل به کنسرسیوم شوند هواپیماهای بیشتری را در اختیار خواهند داشت، افزود: به طور طبیعی با افزایش تعداد ناوگان هواپیماهای استندبای بیشتر می شود و تاخیرات پروازی کاهش می شود.

نوریان در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: در حال بررسی شرایط آزادسازی هستیم و تا عید سال 93 این قانون اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: در 10 روز گذشته آزادسازی نرخ بلیت، خصوصی سازی و تشکیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار دادیم، بنابراین به زودی شرایط اینها اعلام می شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هنوز کف و سقف قیمت‌های در آزادسازی مشخص نشده است، گفت: باید همه شرایط را در نظر بگیریم تا حقوق مصرف کننده و ایرلاین‌ها از بین نرود.

نوریان در خصوص راه اندازی پرواز مستقیم ایران-آمریکا اظهار داشت: این موضوع بستگی به روند مذاکرات در ژنو و گروه کارشناسان فنی در مذاکرات 1+5 دارد، بنابراین ما امیدواریم در مسیری که به سمت فضای مثبت پیش می رود، این موضوع هم مطرح شود.

وی افزود: اولین موضوعاتی که مطرح می شود کاهش تحریم‌ها در بخش هوایی است، زیرا به طور مستقیم سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و در واقع اقدامی بشردوستانه است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه با پیشرفت مذاکرات و بهتر شدن فضا به طور طبیعی افزایش مسیرهای پروازی را بین تمامی کشورها خواهیم داشت، گفت: هنوز اقدام عملی در این خصوص انجام نگرفته و در حد مصاحبه و صحبت بوده است، بنابراین بستگی به نتایج مذاکرات کارشناسان فنی دارد. وقتی فضا مثبت باشد زمینه این اقدامات فراهم می شود.

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه به کشاورزان

دو مقام ارشد اقتصادی دولت یازدهم در حالی نسبت به عواقب اقتصادی پرداخت تسهیلات ریالی از صندوق توسعه ملی هشدار دادند که رئیس جمهور با اعلام خبر خوشی به کشاورزان گفت:" 3 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی اختصاص یافته است."

دستور دولت به 3 وزیر درباره طرح مسکن مهر

در جلسه هیئت وزیران دولت وزاری امور اقتصادی و دارایی، نیرو، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی را موظف کرد که جهت آگاهی شهروندان از آثار کلان این طرح از جمله آثار تورمی که به بار آورده و تعهدات فاقد منابعی که برای دولت یازدهم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

در این جلسه، گزارش وزارت راه و شهرسازی از طرح مسکن مهر ارائه شد و دولت در این باره بر انجام اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه های مسکن مهر و تامین تدریجی خدمات آن تاکید کرد.

همچنین دولت کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط را موظف کرد که در جهت حل مسائل و مشکلات پروژه های مسکن در حوزه ماموریت خود اقدام کنند تا فرایند تکمیل و واگذاری واحدهای اتمام یافته تسریع یابد.

به موجب این تصمیم همچنین کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست موظف شد که راههای تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه کار با توجه به عدم تزریق پول پرقدرت که منجر به افزایش تورم خواهد شد را بررسی و به دولت پیشنهاد کند.

امیدی به قرارداد صادرات گاز به پاکستان نیست

بیژن زنگنه وزیر نفت در پاسخ در خصوص اینکه در طول دو ماه گذشته تاکنون مقامات وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان ادعاهای مختلفی مبنی بر بالا بودن بهای گاز صادراتی ایران و همچنین مطرح کردن درخواست هایی مبنی بر تمدید مهلت زمان واردات گاز طبیعی از ایران گفت: بر همین اساس، ایران باید از سال آینده صادرات گاز طبیعی به پاکستان را آغاز کند و هم اکنون هم ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در داخل خاک کشور هم اجرایی شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه شخصا امیدی به قرارداد صادرات گاز به پاکستان ندارم، اظهارداشت: به کار صادرات گاز به پاکستان اصلاً امیدوار نیستم و با این شرایط که پاکستانی‌ها می‌گویند، بعید به نظر می‌رسد صادرات گاز به پاکستان رخ دهد.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت عدم پایبندی پاکستان به مفاد قرارداد این کشور مشمول جریمه خواهد شد، توضیح داد: پاکستان منابع مالی قابل توجهی هم در اختیار ندارد که امکان پرداخت جرایم ایران در قبال قرارداد را داشته باشد، در همین حال مذاکرات با طرف پاکستانی انجام خواهد شد و در نهایت ایران مطابق با مفاد قرارداد عمل خواهد کرد.

قیمت پایه نفت در بودجه 93

وزیر نفت درباره قیمت پایه نفت در لایحه بودجه 93 کل کشور گفت: قیمت نفت در بودجه سال آینده حدود 100 دلار پیش بینی خواهد شد. وی توضیح داد: پس از بررسی‌های جامع به این جمع‌بندی رسیدیم که قیمت پایه نفت در بودجه سال 93 می‌تواند 100 دلار باشد که این رقم غیرمعقول نیست.

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری درباره برگزاری درباره محورهای میزبانی ایران در اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی ایران گفت: یکی از محورهای برگزاری این اجلاس برگزاری انتخابات دبیرکلی این مجمع بین المللی گاز است، ضمن آن که در این نشست فضای مطلوبی برای گفت و گو و تبادل نظر بین کشورهای مختلف فراهم می شود.

منبع: مهر