۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵

ديدارلاریجانی باریيس کنگره‌ملی‌خلق شانگهاي

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران پنجشنبه با رئیس کنگره ملی خلق شانگهای دیدار کرد.
کد خبر : ۱۳۹۵۲۹
صراط: دکتر لاریجانی ایران و چین را کشورهایی دانست که دوستی آنها ریشه در تاریخ دارد. وی با تاکید بر اینکه توسعه چین برای ایران جای بسی خوشحالی است افزود: در شرایط کنونی دنیا، قدرتمندتر شدن چین یک نکته مهم و مثبت است.
وی مذاکرات خود را با مقامات چین از جمله رئیس جمهور این کشور بسیار سازنده خواند و افزود: با توجه به تحولات گسترده آسیا و خاورمیانه لازم بود با دوستان چینی رایزنی هایی را داشته باشیم.
دکتر لاریجانی ایران و چین را در زمینه های اقتصادی مکمل یکدیگر دانست و گفت: چین برای توسعه نیاز به انرژی مطمئن دارد و ایران نیز به عنوان مهمترین کشور آسیا و با ثبات لازم، می تواند تامین کننده این نیاز باشد.
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها در مسیر توسعه ایران سنگ اندازی می کنند از جمله مساله سازی در خصوص موضوع هسته ای گفت: اما از این مرحله عبور می کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چین در اولویت سیاست خارجی ایران است استفاده از ظرفیت های شانگهای را برای توسعه ایران ضروری دانست.
خانم یین ای چوی رئیس کنگره ملی خلق شانگهای نیز سفر دکتر لاریجانی را مهم خواند و افزود: از اینکه مذاکرات سازنده و موفقی را در پکن با رهبران چینی داشتید بسیار خوشحالیم.
خانم یین ای چوی به روابط تاریخی ایران و چین اشاره کرد و گفت: گسترش مبادلات دو کشور بسیار مهم است و چشم انداز روابط را روشن کرده است.