۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۵

ویژه‌های‌کیهان/حمله‌وزیرخاتمی به‌شعار روحانی

کد خبر : ۱۳۹۷۳۵
صراط: اخبار ویژه روزنامه کیهان در روز 11 آبان به شرح زیر است:

وزیر را توجیه کنید که مشروعیت دولت به دفاع از اسلام است

«یک روزنامه اصلاح‌طلب با وقاحت تمام در روز عید سعید غدیر اصلی‌ترین مبانی مذهب رسمی کشور را زیر سؤال می‌برد و به اعتقادات 75 میلیون ایرانی اهانت می‌کند. اولین کسی که باید صدایش بلند شود، رئیس جمهور است».
روزنامه رسالت با اشاره به اهانت اخیر روزنامه زنجیره‌ای بهار نوشت: رئیس جمهور براساس اصل 121 قانون اساسی سوگند خورده است پاسدار مذهب رسمی کشور باشد. یک روزنامه اصلاح‌طلب با وقاحت تمام در روز عید سعید غدیر اصلی‌ترین مبانی مذهب رسمی کشور را زیر سؤال می‌برد و به اعتقادات 75 میلیون ایرانی اهانت می‌کند. اولین کسی که باید صدایش در حمایت از ملت و در دفاع از مبانی مذهب رسمی کشور بلند شود رئیس جمهور است. اما متأسفانه رئیس جمهور این روزها بزرگترین دغدغه‌اش نقد عملکرد دولت گذشته است و کاری به تعهدات و بویژه سوگندی که در پیشگاه نمایندگان ملت خورده است ندارد.
سردبیر روزنامه رسالت می‌افزاید: صدای مردم درآمد وهیئت نظارت بر مطبوعات حکم به توقیف روزنامه بهار داد. وزیر ارشاد در هیئت نظارت (بر اساس شنیده ها) به این حکم رأی منفی داد و از توقیف روزنامه بهار اظهار تأسف کرد و خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از وی گفت؛ راه‌های دیگری برای اعمال قانون غیر از توقیف روزنامه وجود دارد. ظاهراً حساسیت دولت جدید نسبت به حفظ ارزشها و اعتقادات دینی مردم همانند دولت اصلاحات طوری نیست که نماد پایبندی به سوگندی که در قانون اساسی آمده، باشد. دو تن از مراجع عظام تقلید نسبت به همین مسئله واکنش نشان دادند و از اهانت به مقدسات اظهار تأسف کردند و نه از توقیف روزنامه. آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند؛ نباید فقط به توقیف روزنامه بهار قناعت کرد. آیت‌الله نوری همدانی نیز با اظهار تأسف از این رویداد فرمودند: «چرا باید یک روزنامه جرأت توهین به مقدسات را پیدا کند.»
انبارلویی تأکید می‌کند: جناب آقای روحانی یک «روحانی» است باید حساسیت مراجع، علما و عاشقان و شیفتگان علی‌ابن‌ابیطالب امام اول شیعیان را درک کند و اجازه ندهد مهر بی‌تفاوتی و اباحه‌گری به رفتارهای دولت بخورد. دولت پیش از آن که دغدغه آزادی بیان هتاکان و اهانت‌کنندگان به مقدسات مردم را داشته باشد باید دغدغه حفظ دین و ارزشهای انقلاب را بیش از پیش نشان دهد این کمترین انتظاری است که مردم دارند. همچنین رئیس قوه قضائیه آیت‌الله آملی لاریجانی با واکاوی این رویداد تلخ ماجراجویانه محتوای مقاله بهار را موهن و سخیف دانسته و به کسانی که بخواهند با مجوز ارشاد تیشه به ریشه مذهب رسمی کشور بزنند هشدار داد. ضمن تشکر از برخورد مسئولانه رئیس دستگاه قضاء امیدواریم قوای کشور بویژه رئیس جمهور محترم بنا به سوگندی که یاد کرده نسبت به تهاجم علیه مذهب رسمی واکنش در خور داشته باشند.

 
    
    

اکثریت نمایندگان اصولگرایی خود را ثابت کردند


«عدم رای اعتماد خانه ملت به گزینه مسئله‌دار وزارت ورزش ثابت کرد اکثریت نمایندگان مجلس با وجود دو دستگی فراکسیونی، اصولگرا و پاک‌دست هستند.»
وبسایت جهان‌نیوز با اشاره به رای منفی اکثریت نمایندگان مجلس به صالحی امیری پس از نطق مستند و نافذ 7 دقیقه‌ای الیاس نادران نوشت: رای عدم اعتماد خانه ملت به گزینه مسئله‌دار وزارت ورزش و جوانان ثابت کرد که اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی افرادی پاک‌دست، ولایتمدار و پایبند به آرمان‌های انقلاب اسلامی و منزجر از شکنجه و قاچاق و کارچاق‌کنی و جعل و فتنه‌گری هستند و بر سر اصول مماشات نمی‌کنند؛ ثانیاً اگر چه دسته‌بندی‌های درون فراکسیونی مجلس کاملاً مشخص نیست اما اکثریت مجلس نهم اصولگراست و بر سر اصول معامله نمی‌کند و حتی اگر چند نفر وکیل‌الدوله شوند، نمایندگان، مجلس را «در راس امور» نگه خواهند داشت.
جهان‌نیوز می‌افزاید: شاید اعضای خانه ملت در داخل جبهه اصولگرایی اختلافاتی داشته باشند ( که طبیعی است) اما آنان در مقابله با هر خطری که انقلاب اسلامی و منافع ملت را تهدید کند، یکپارچه و یکصدا هستند. به دولت محترم نیز ثابت شد که اگر می‌خواهد به قول آقای رئيس‌جمهور به دور از حاشیه‌ها باشد و اگر عزمی برای خدمت داشته باشد باید افرادی را برای وزارتخانه‌ها و مدیریت‌‌های کلان به مجلس معرفی کند که سابقه فتنه‌گری و ویژه‌خواری نداشته باشند. نگاهی به کارنامه رد صلاحیت‌شدگان کابینه نشان می‌دهد که انصافاً «مجلس اصولگرا» به درستی کارت قرمز به این افراد نشان داده و تلاش کرده که دولت را در مسیر انقلاب و در ریل خدمت‌رسانی به مردم نگه دارد.
این تحلیل خاطرنشان کرد: پس از اتفاقات روز یکشنبه مجلس، دولت باید از مجلس نهم سپاسگزار باشد که علاوه بر رای اعتماد به اکثریت گزینه‌های پیشنهادی مانع ورود بی‌صلاحیت‌ها به کابینه شده است. اگر چه هنوز هم این نقد به رئيس دولت وارد است که چرا این افراد را معرفی کرده است اما امید می‌رود که از این پس همه دولتی‌ها پیام شفاف خانه ملت را درک کرده باشند و به جای حاشیه سازی علیه نمایندگان، سانسور روشنگری‌های منتخبان ملت و پر و بال دادن به مسئله‌دارها، مسیر خدمت به مردم و رفع مشکلات را در پیش گیرند.
گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، بامخالفت 141 نفر از نمایندگان (از مجموع 261 رای) مواجه شد و 13 نفر نیز رای ممتنع دادند و بنابراین وی با کسب 107 رای نتوانست وارد کابینه شود.
این اتفاق نشانه تعامل سازنده در فراکسیون عمده مجلس (رهروان ولایت و اصولگرایان) که هر دو اصولگرا هستند، تلقی شده و این در حالی است که طی یک سال و نیم گذشته جریان فتنه تلاش سازمان یافته‌ای را برای ایجاد شکاف و تعمیق اختلافات میان نمایندگان اصولگرا تدارک کرده است.

 
    
    

حمله وزیر دولت خاتمی به شعار اعتدال روحانی


تعارض اصلاح‌طلبان با دولت جدید با اظهارات اعتراضی وزیر راه دولت خاتمی وارد فاز تازه‌ای شد.
احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات بود که عملکرد وی از جمله در زمینه برخی سوءمدیریت‌ها و ریخت و پاش‌ها مورد اعتراض کارشناسان و رسانه‌ها قرار داشت. او پس از انتخاب دکتر روحانی، ریاست جمهوری، به عضویت یکی از کارگروه‌های انتخاب وزرا درآمد و برخی خبرها نیز حاکی از احتمال وزارت وی بود. با این همه وی از وزارت باز ماند.
او اکنون در مصاحبه با روزنامه آرمان- حامی دو آتشه هاشمی ‌رفسنجانی- دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و امید را آماج حملات خود قرار داده است. خرم درباره عملکرد 70 روزه دولت جدید گفت: شعار اعتدال شعار قشنگی است، اما اعتدال در بعد سیاسی فقط معنا می‌دهد و در مسائل اجرایی کشور اصلاً معنا ندارد.(!) مدیران اجرایی کشور و نمایندگان دولت در استان‌ها باید حد بالا و سقف را در خدمتگزاری به مردم در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنند. اگر دولت بخواهد در مسائل اجرایی با میانه‌روی تصمیمات را اتخاذ کند که البته اکنون می‌شود و اکثر مدیران دولت یازدهم در این وادی دارند حرکت می‌کنند، دولت حتماً لطمه خواهد خورد.
وی می‌افزاید: شما که خبرنگار محسوب می‌شوید می‌دانید که در برنامه 100 روزه در هر بخشی چه کار باید کرد؟ دولت چه تصمیماتی گرفته است؟ اولین مسئله‌ای که دولت باید به آن توجه کند چیست؟ در امور زیربنایی، سیاست خارجی، صنعت، معدن و تجارت و... در کمیسیون‌هایی که توسط آقای رئيس‌جمهور قبل از معرفی کردن دولت مسائل و مشکلات کشور مطرح شد من هم عضو یکی از این کمیسیون‌ها بودم. مردم باید بدانند چه مواردی در این کمیسیون‌ها مطرح شده است که 100 روزه می‌شود برخی از مسائل کشور و مشکلات را حل کرد؟ دولت اگر می‌خواهد مسیر چهارساله‌ای را که در پیش دارد درست طی کند، این صد روزه یک شاخص محسوب می‌شود.
خرم اظهار داشت: من یک نمونه برای شما از این مسائل را ذکر می‌کنم. قبل از تشکیل دولت کمیسیون‌هایی برای تعیین وزرا و تدوین برنامه صد روزه در کمیسیون زیربنایی دولت تشکیل شد که من هم عضو آن محسوب می‌شدم؛ به دلیل آنکه ورود ریز در مسکن مهر دارم، بحثی را در مورد مسکن مهر در این کمیسیون مطرح کردم و با بررسی‌ای که انجام دادم، حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان آورده متقاضی در حساب دولت است. الان که دارم با شما صحبت می‌کنم و وارد آبان ماه شده‌ایم، می‌شود گفت 70 روز از شروع کار دولت یازدهم گذشته است. یعنی هفتاد درصد زمان دولت برای انجام وعده‌هایش سپری شده است. هنوز در مورد این 8 هزار میلیارد تومان آورده متقاضی در مسکن مهر تصمیم گرفته نشده است.
وزیر راه دولت اصلاحات ادامه داد: دیروز و امروز من شنیده‌ام که یک حساب مشترک بین پیمانکاران و کارفرما دارد شکل می‌گیرد که این سرمایه به این حساب‌ها واریز شود. این اقدام؛ کاری بود که هفتاد روز پیش باید انجام می‌شد، یک روز تا حداکثر دو روز باید این کار انجام می‌شد. دولتمردان اکنون یک تلقی خاصی از تدبیر و امید دارند؛ تدبیر معنای احتیاط شده است؛ آدم احساس می‌کند که یک نوع عافیت‌طلبی توسط برخی از دوستان معنا شده است. وزیری که قبلاً کار وزارت را انجام داده است و تجربه‌ای در دوره‌های قبلی دارد در 10 الی 15 روز ابتدای مسئولیتش باید تکلیف تمام پروژه‌ها و طرح‌ها را روشن کند. شخصی هم که تجربه وزارت ندارد، حداکثر یک ماهه می‌تواند با مسائل حوزه مسئولیت خود آشنا شود. وزیر باید روی محورهای فعالیتش و وضعیت موجود تصمیم‌گیری کند؛ منابعش را ببیند و براساس این منابع تصمیم‌گیری کند. این قضیه 8 هزار میلیارد تومان یک نمونه کوچکی بود که من ذکر کردم.
وی با بیان اینکه «در این برنامه صد روزه به شدت عقب هستیم» گفت: لازم است که آقای رئيس‌جمهور هفته‌ای دو روزشان را بگذارند برای دیدار با وزرا. ایشان باید تک‌تک وزرا را بخواهند و از آنها بپرسند که در برنامه صد روزه به کجا رسیده‌اید. برنامه صد روزه یکسری پروژه‌هاست که انجام می‌شود و ادامه پیدا نمی‌کند، در این فرصت صد روزه امکانی فراهم می‌شود که برنامه اجرایی چهار ساله را هر وزیری برای وزارتخانه خود تدوین کند.
خرم آنگاه به سیاق طیفی از اصلاح‌طلبان که علیه روند انتخاب و معرفی برخی استانداران فضاسازی می‌کنند، به وزارت کشور حمله کرد وگفت: اکنون یک اتفاق خاصی در کشور ما رخ داده است؛ اتفاق خاص این است که اشتیاق به تکیه زدن بر پست‌های دولتی زیاد شده است. اگر این اشتیاق در عمل هم به اشتیاق در حل مشکلات مردم منجر شود مطلوب است؛ اما اکنون من چنین تصوری از اشتیاق فعالان سیاسی در تکیه زدن به پست‌های دولتی ندارم. در استان‌ها افرادی که در ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی حضور جدی داشتند الان گله‌مند هستند.
وی همچنین از تعامل دولت با نمایندگان مجلس انتقاد کرد.
مشخص نیست چه میزان از انتقادهای وزیر دولت خاتمی از سر دلسوزی و چه میزان از آن به خاطر عقده‌ها و ناکامی‌های افراطیون مدعی اصلاحات- با وجود اخذ امتیازات بزرگ و بی‌زحمت از دولت جدید- است.

 
    
    

فارین پالیسی: پاسخ آمریکا به میانه‌روی ایران تندروی است


روز پنجشنبه در حالی که کاخ سفید میزبان سران یهودی لابی ایپک بود، جان‌کری به همراه وزیر خزانه‌داری برای هماهنگی بیشتر به کنگره رفت. به گزارش رویتر که این خبر را منتشر کرده، سناتورهای هر دو حزب دموکرات و کنگره، مخالف لغو تحریم‌های ایران و در مقابل افزایش آنها هستند.
این خبر برخلاف ادعای برخی رسانه‌های داخلی است که با کتمان واقعیات و اخبار ادعا می‌کنند میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و همچنین میان دولت و مجلس آمریکا بر سر کاهش یا افزایش تحریم‌های ایران اختلاف وجود دارد و برخی از آنها تندرو و شمار دیگر کندرو هستند!
فارین پالیسی به نقل از رویتر نوشت:‌ «کاخ سفید پنجشنبه‌ میزبان یک گروه کوچک از رهبران یهودی بود و جان‌کری، وزیر خارجه به همراه جک ‌لیو از خزانه‌داری، راهی کنگره شدند. هدف تمامی این اقدامات چانه‌زنی با گروه‌هایی است که به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند.»
این خبر می‌افزاید: سناتورها از هر دو حزب آمریکا حتی با لغو کوچکترین تحریمی نیز مخالفت می‌کنند و در مقابل به دنبال اعمال تحریم‌های مضاعف هستند.
در ادامه این خبر آمده است: هر چند پس از مذاکرات هسته‌ای اخیر در ژنو، مقامات آمریکایی گفتند این صریح‌ترین و جدی‌ترین مذاکره‌ای بوده که با ایرانیان داشته‌اند، مجلس نمایندگان آمریکا دو روز پیش از مراسم تحلیف روحانی، بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند. تحریمی که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تعیین شده است. همچنین 76 سناتور از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز در نامه‌ای به اوباما از او خواستند نظام تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده و بر روی گزینه نظامی نیز تاکید کند.
فارین پالیسی این اتفاقات را پاسخ نامناسب بر میانه‌روی ایران توصیف کرد و با پیش‌بینی احتمالی شکست مذاکرات نوشت: در صورتی که در مذاکرات هسته‌ای پیش رو تاکید غرب به صفر رساندن غنی‌سازی در ایران و مهر و موم تاسیسات هسته‌ای باشد، به احتمال زیاد، این گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نمی‌رسد. در واقع هر کسی که در حل بحران مطالعاتی داشته باشد، درک می‌کند که به منظور راضی کردن طرف مقابل برای عمل به خواسته‌های‌مان، باید هم مشوق ارائه کنیم و هم مجازات. اعمال تحریم‌های سخت، بدون امید به تعدیل آنها در صورت همکاری طرف مقابل، اقدامی غیرواقع‌بینانه است.