۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
تغيير شيوه ي اداره دولت

فشار کاخ‌سفيد به نوری مالکی

خبرنگار سی ان ان در گفتگوی زنده با این شبکه گفت کاخ سفید به نوری المالکی فشار وارد خواهد کرد تا شیوه ی اداره ی دولت عراق را تغییردهد.
کد خبر : ۱۳۹۷۳۷
صراط: نوری المالکی نخست وزیر عراق در ساعات آینده به کاخ سفید می رود درحالیکه طبق اکثر گزارش ها، کشور عراق به طرز فزاینده ای به سمت فروپاشی پیش می رود. سی ان ان ماهها است که این درباره این مسئله گزارش پخش می کند. نوری المالکی دوست دارد که از واشنگتن کمک دریافت کند از این رو از آمریکا درخواست دریافت جنگ افزارهای هوایی از جمله بالگردهای آپاچی ، جت های جنگنده ی اف شانزده و نیز تعدادی هواپیماهای بدون سرنشین را مطرح می کند.
نوری المالکی می گوید برای مقابله با ظهور مجدد القاعده در کشورش به این جنگ افزارها نیاز دارد اما بسیاری از افراد می گویند نخست وزیر عراق خودش بخشی از مشکل است.
سی ان ان در ادامه بریانا کیلار خبرنگار این شبکه در کاخ سفید گفتگو کرد.
بریانا کیلار گفت: کاخ سفید تا کنون در قبال ارائه ی حمایت اطلاعاتی از عراق و نیز ارائه ی تجهیزات نظامی به این کشور با دست باز عمل کرده است. شما (خبرنگار خطاب به مجری سی ان ان) به جت های جنگنده اشاره کردید، هفته ی گذشته دولت عراق سفارشی به ارزش ششصد میلیون دلار برای هواپیماهای اف شانزده ی آمریکایی داد.
این خبرنگار افزود:آمریکایی ها درباره ایده ی حضور نظامیان آمریکایی در میدان نبرد عراق بیشتر نگران خواهند بود. این چیزی است که دولت عراق و آمریکا نمی توانند درباره اش به توافق برسند. دولت آمریکا تمایل ندارد که هیچ نیروی آمریکایی در عراق حضور داشته باشد. چیزی که ما می شنویم نگرانی ها در کاخ سفید و در میان دمکرات ها و جمهوریخواهان کنگره است که می گویند هرچند نوری المالکی درخواست این چیزها را می کند اما بخشی از مشکل از دیدگاه آنها این است که وی دولت را خوب اداره نکرده است و در اداره ی دولت باعث به حاشیه رانده شدن سنی ها شده است . آنها می گویند دولت نوری المالکی بیش از حد تحت سلطه شیعیان است و او وضعی را پدید آورده است که اختلاف فرقه ای در آن مورد بهره برداری القاعده و نیروهای وابسته به آن در عراق قرار می گیرد. به نظر من از کاخ سفید خواهید شنید که به نوری المالکی فشار وارد خواهند کرد تا شیوه ی اداره کردن دولت را تغییر دهد.