۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴

نظر نجفی پیرامون مرمت نادرست دارالفنون

محمدعلی نجفی گفت: پس از آمدن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیش از 10 بار موضوع بافت تاریخی یزد را دنبال کرده‌ام و امیدوارم تا دوماه دیگر، مشکلاتی که برای این بافت در مدت دوماه آخر حضور مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی ایجاد شد،‌ برطرف شود.
کد خبر : ۱۳۹۹۱۷
صراط:  رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ی اقدامات این سازمان برای وضعیت بافت تاریخی یزد در دوره‌ی مسوولیت او، با لبخند اظهار کرد: به بافت تاریخی یزد زیاد توجه کرده‌ایم، مردم و دوست‌داران این بافت تاریخی، خوشبختانه اهل فرهنگ هستند و ‌فکر نمی کنم در جایی از کشور بتوان کسی را پیدا کرد که به اندازه‌ی‌ این افراد، علاقه‌مند به این حوزه باشد.

او همچنین با اشاره به سفارشی که به استاندار جدید یزد درباره‌ی توجه به بافت تاریخی کرده است، بیان کرد: در جلسه‌ای که استاندار در آن حضور داشت، سفارش نخست من به او این بود که اجازه ندهد بافت تاریخی یزد دستخوش تحولات و تغییرات منفی شود. او نیز با تأکید بر این‌که یزد از نظر میراث فرهنگی و گردشگری یکی از قطب‌های مهم کشور است، در این زمینه، قول‌های مثبتی به ما داد.

وی ادامه داد: امیدواریم با وجود مدیریت جدید در یزد، جلوی این‌گونه مسائل گرفته شود و تا دوماه دیگر، مشکلاتی که در ماه‌های آخر حضور مدیران قبلی این سازمان برای بافت تاریخی یزد ایجاد شد نیز حل شوند.

نجفی که در حاشیه‌ی دومین نشست فصلی مدیران و فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در ادامه با اشاره به تخریب خانه‌ی «بنان»، این خانه‌ی با ارزش را جزو آثار ملی کشور ندانست و گفت: متأسفانه چون این خانه در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نمی‌توانست کاری برای آن انجام دهد.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی راهکار ثبت اضطراری بناهای در معرض خطر، اظهار کرد: انتقادهایی به ثبت اضطراری وجود دارد، چون ثبت باید براساس معیارها و استانداردهای خاص و فنی انجام شود، این‌که بخواهیم هر بنایی را که در معرض خطر است بدون انجام بررسی‌های فنی به ثبت برسانیم، کار درستی نیست، در این زمینه، ما می‌توانیم از راهکارهای قانونی استفاده کنیم.

وی همچنین درباره‌ی مرمت نادرست بخش‌هایی از مدرسه‌ی دارالفنون نیز بیان کرد: پس از بازدیدی که یک روز پیش از آغاز سال تحصیلی از این مدرسه داشتم، قرار بر ایجاد یک کمیته‌ی مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و سازمان بازسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش بود که براساس آن، نخست باید نماینده‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش به سازمان میراث فرهنگی معرفی شود تا سپس، با ایجاد کمیته‌ی مشترک به اقدامات انجام‌شده و در حال انجام در این مدرسه‌ی تاریخی رسیدگی کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی بیمه‌ی هنرمندان و صنعتگران بالای 50 سال اظهار کرد: طرح حمایتی بیماران خاص برای تصویب بیمه‌ی بالای 50 سال توسط معاون صنایع دستی در حال پیگیری است، تا در صورت امکان، مشکلات آن برطرف شود.

او با تأکید بر این‌که هنرمندان و صنعتگران در حوزه‌ی صنایع دستی مشکلات زیادی دارند، افزود: ما درصدد حل مشکلات این هنرمندان هستیم، متأسفانه آن‌ها با مشکلات زیادی در حوزه‌ی کاری‌شان مواجه شده‌اند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را سریع‌تر برطرف کنیم.

منبع: ایسنا
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم