۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۷

ارتباط با آمریکا از زبان فاتح لانه جاسوسی

جمعی از فاتحان لانه جاسوسی سابق آمریکا ضمن خاطره‌گویی درباره ماجرای فتح لانه جاسوسی به بیان مطالبی درباره ارتباط با آمریکا پرداختند.
کد خبر : ۱۴۰۱۸۰
صراط: حسین شیخ‌الاسلام مشاور بین‌الملل رئیس مجلس عصر امروز یکشنبه در مراسم تقدیر از فاتحان لانه جاسوسی سابق آمریکا با اشاره به حادثه تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 گفت: بنده در آن زمان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه کانادا بودم و به درخواست دوستان وارد مجموعه لانه شدم.

وی گفت: پس از ورود به لانه متوجه شدم دانشجویان رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا در ایران را بازداشت کرده‌اند و از او مصاحبه می‌گیرند اما به دلیل عدم تسلط به زبان انگلیسی نمی‌توانند منظور خود را به خوبی به او بفهمانند که من به دلیل اینکه در این زمینه توانمند بودم، به دوستان کمک کردم.

وی در پایان گفت: با وجود اینکه دانشجویان تسلط به زبان انگلیس نداشتند، شخص خوبی را برای بازپرسی انتخاب کرده بودند.

در ادامه این برنامه یزدان‌پرست از دیگر فاتحان لانه جاسوسی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اسناد جمع‌آوری شده در لانه جاسوسی گفت: در ذیل این اسناد وسایل شنود مختلفی وجود داشت که بخشی از آنها توسط نیروهای آمریکایی حاضر در سفارت از بین رفت.

وی گفت: در بین اسناد، اسنادی متعلق به خسرو قشقاوی وجود داشت که ما پس از جمع‌آوری این اسناد آن را در اختیار بنی‌صدر قرار دادیم ولی او به این اسناد توجهی نکرد و پس از چندی این شخص در یکی از شهرهای جنوبی کشور غائله‌ای را علیه کشور ایجاد کرد.

آقامیری از دیگر فاتحان لانه جاسوسی در سال 58 با اشاره به روزهای پس از فتح لانه و شرایط کشور در آن زمان گفت: ما دانشجویان در آن زمان معتقد بودیم اگر احساس کنیم حضرت امام مخالفتی با این حرکت دارند، این مسئله را در همان حال نگه می‌داریم و ادامه نمی‌دهیم اما در موضع‌گیری امام در آن زمان چنین برداشتی احساس نشد.

وی افزود: من به همراه محمدرضا خاتمی و محسن امین‌زاده نماینده دانشگاه شهید بهشتی در بین دانشجویان فاتح لانه جاسوسی بودیم و مسئول هماهنگی‌های لازم بین دانشجویان و دستگاه‌های مختلف بودیم.

وی گفت: در آن زمان مردم گاهاً مقابل لانه حاضر می‌شدند و عزاداری به راه می‌انداختند و حتی قرار شد دانشجویان حاضر در این تسخیر در مساجد مختلف حاضر شوند و دلایل این مسئله را تبیین کنند.

آقامیری ادامه داد: در آن زمان نشاطی مانند اوایل انقلاب در فضای کشور حاکم بود.

این فعال دانشجویی سابق در ادامه به بحث رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر این رابطه بر اساس منطقی دو طرفه و بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت باشد قطعا کسی با این مسئله مخالفت نمی‌کند اما در این شرایط که حتی دوستان اروپایی‌ آمریکا او را غیرقابل اعتماد می‌دانند، به نظر می‌رسد برقراری ارتباط با این کشور با این اصول فاصله دارد.

وی در پایان گفت: همه دانشجویانی که در این حرکت شرکت کردند، از نخبگان کشور بودند و این نشان می‌داد که نخبگان کشور به خوبی شرایط کشور را درک و بر اساس فهم درست خود عمل می‌کردند.

عبدالحسین روح‌الامینی از دیگر فاتحان لانه جاسوسی در ادامه این نشست با بیان خاطراتی از تسخیر لانه جاسوسی گفت: ما برای به دست آوردن استقلالمان بهای سنگینی داده‌ایم.

وی افزود: سال‌های سال ایران به دلیل وابستگی به کشورهای مختل باج می‌داد اما به برکت انقلاب اسلامی امروز در همه زمینه‌ها خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم مسائل کشور را بدون کمک دیگر کشورها برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما ارتباط با آمریکا را قطع نکردیم و این آمریکایی‌ها بودند که خودشان به دلیل روحیه استکباریشان این رابطه را قطع کردند، گفت: آنها فکر می‌کردند با این روش ایران را به ادامه ارتباط مجبور و متقاعد می‌کنند اما ایران با استفاده از عناصر سه‌گانه ایرانیت، اسلامیت و انقلاب اسلامی به دوران عزتمندی خود رسید و توانست اقتداری که امروز در سایه آن در کشور زندگی می‌کنیم را به دست آورد.

وی گفت: ما امروز با استفاده از توانمندی‌های خودمان و ایستادگی و مقاومت و نگاه به داشته‌هایمان می‌توانیم در این عرصه به خوبی حرکت کنیم و آمریکا را مجبور به پذیرش ایران اسلامی سازیم.

وی با اشاره به تحریم‌های‌ آمریکا علیه ملت ایران گفت: این دولت تمام تلاش خود را برای مهار انقلاب اسلامی انجام می‌دهد و به این امید بسته است که از درون ملت ایران را دچار آشفتگی و سست کند و برای نسل آینده ما برنامه‌هایی دارد که ما به عنوان نسل قدیم ارزش‌ها را به نسل جدید انتقال دهیم و به عقب برنگردیم.

وی با بیان اینکه اشکالات داخل را باید با توانمندی‌های موجود و حفظ استقلال برطرف کرد، گفت: وضعیت امروز کشور ما به جایی رسیده است که ایران امروز نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در کشورهای اطراف خود دارد و کشورهایی مانند لبنان، عراق و افغانستان که روزی تحت تسلط آمریکا بودند را با خود همراه ساخته است.

منبع: تسنیم