۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶

اولین‌حضور منتقدین مطرح آمریکایی در ایران

دبیر علمی بین‌المللی افق نو گفت: همزمانی سفر سیاست‌مداران به نیویورک و ورود متفکران غربی جشنواره «افق نو» را متوقف کرد.
کد خبر : ۱۴۰۱۸۱
صراط: جلسه مقدماتی بررسی و عدم برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی «افق نو» بعدازظهر امروز یکشنبه 12 آبان ماه در کمیسیون امنیت  ملی مجلس برگزار شد.

در این جلسه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت مجلس، نادر طالب‌زاده، دبیر علمی جشنواره، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امورخارجه، غلامرضا منتظمی قائم مقام جشنواره، حمیدرهبر مدیرهماهنگی و ارتباطات با مجلس، حامد قشقاوی، دبیر بین‌المللی جشنواره و نمایندگانی از جمله حسن کامران، سبحانی‌نیا و... حضور داشتند.

در پایان این جلسه دو ساعته نادر طالب‌زاده درباره چگونگی برگزاری جشنواره «افق نو» و موانع و مشکلات پیش روی آن گفت: این جلسه درباره جشنواره «افق نو» و چرایی پس گرفتن ایران از سازندگان فیلم «آرگو» که توسط کمپانی‌های ایران هراسی بود برگزار شد.

وی با بیان اینکه شکایت ایران انعکاس وسیعی در رسانه‌های غربی داشته است، اظهار داشت:: در این موقعیت بازپس‌گیری شکایت و بیان عدم ارزش داشتن پیگیری آن علیه کمپانی‌هایی که ایران هراسی را در راس برنامه‌های خود قرار می‌دهند حائز اهمیت است.  برگزاری این جشنواره زمان مناسبی بود که متفکران و بیدارشدگان آمریکایی که هر یک از آن‌ها صاحب‌نظر و رسانه هستند در ایران حضور پیدا کرده و در تعامل با ایران نظرهای خود را منعکس می‌کردند.

دبیر علمی جشنواره «افق نو» افزود: متاسفانه این کنفرانس در زمان سفر سیاست‌مداران به نیویورک بود که باعث توقف آن شد.

طالب‌زاده با بیان اینکه نتیجه جلسه امروز مثبت بود، گفت: در جلسه امروز بازخوردهای مثبتی از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی دیده شد و کسانی که به دلیل بی‌اطلاعی موجب توقف برگزاری کنفرانس شدند توضیحاتی ارائه دادند.

وی در خصوص علت توقف دومین کنفرانس افق نو توضیح داد: حدس‌هایی مبنی بر اینکه افرادی که در این مراسم حضور دارند به طرفداری از ایران و انتقاد از آمریکا ممکن است تهدیدی علیه ایران محسوب شوند، متوقف شد ما تاریخ برگزاری کنفرانس را از دست دادیم که باید بار دیگر برنامه‌ریزی و زمان آن مشخص شود.

دبیر علمی جشنواره با بیان اینکه احساس می‌کردم 2 نفر از دعوت‌شدگان نیونازی هستند و نمی‌خواستند که در زمان مذاکره مشکلی برای طرف ایرانی بوجود بیاید این کنفرانس را متوقف کردند که توجیه بسیاری بدی بوده است و این حرکت برای ما لابی و اهرم پیش‌برنده‌ای بود که محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: اولین باری است که در ایران در جشنواره افق نو و کنفرانس هالیوودیسم شاهد حضور منتقدین مطرح آمریکا در ایران هستیم که آثار آن پس از پایان برگزاری جشنواره دیده می‌شود. 

طالب‌زاده در خصوص فیلم‌های ضدایرانی گفت: باید تمام فیلم‌هایی که برای مردم آمریکا ایران‌هراسی بوجود می‌آورد و به آنها می‌گوید که ایران تهدید اصلی محسوب می‌شود باید بر علیه آنها شکایت کنیم و به دادگاه بکشانیم.

وی جلسه بعدی بررسی برگزاری کنفرانس افق نو را پس از تعطیلات مجلس دانست و خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی ایران ایجاب می‌کند که همواره چنین مراسماتی برگزار شود.

منبع: تسنیم