۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
رئیس جمهور: دولت بدون حمایت مردم و رهبری موفق نمی شود

اظهارات روحانی درباره نقش رهبری در دولت

روحانی: امروز مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ در واقع دنبال احقاق حقوق ملت ایران با منطق و دیپلماسی هستند. خط قرمز همه مذاکره کنندگان، حقوق مردم ایران، استقلال کشور، حاکمیت ملی و زیر بار حرف زور نرفتن است و همواره مذاکره کنندگان ما با منطق و استدلال خواسته اند که حقوق ملی را بیش از گذشته تثبیت کنند. در این راه ما اراده ملی، حمایت مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری، سرمایه اصلی ما هست
کد خبر : ۱۴۰۲۴۷
صراط: رئیس جمهور در آستانه روز تاریخی 13 آبان، در ابتدای جلسه دولت سخنان مهمی در این باره ایراد کرد.

مشروح سخنان دکتر روحانی  بدین شرح است. در آستانه روز تاریخی 13 آبان هستیم . 13 آبان یادآور ایستادگی و ظلم ستیزی حضرت امام (رضوان الله) است. می دانید که در سال 1343 در مهر ماه آن سال قانون ظالمانه کاپیتولاسیون در مجلس آن زمان به تصویب رسید که استقلال و حاکمیت ایران را زیر سوال قرار می داد و دست آمریکایی‌ها را در ایران و در واقع در زمینه حاکمیت قضایی باز می گذاشت و دست دستگاه قضایی ایران نسبت به جرایم مقامات آمریکایی در ایران بسته می شد.
کاپیتولاسیون باعث شد امام اعلامیه بسیار مهمی را صادر کردند و در 4 آبان 1343 سخنرانی بسیار مهمی را ایراد فرمودند. در واقع نهضت اسلامی که از سال 1341 آغاز شده بود و در فروردین سال 42 به اوج رسیده بود و در محرم سال 42 حماسه های بزرگ را آفریده بود و عمدتا این نهضت ضد استبدادی بود از سال 43 وارد حرکت ضد استعماری خود شد.

* 13آبان یاد آور ظلم ستیزی امام(ره)
این ماجرا باعث شد که در هفته بعد یعنی در سحرگاه روز 13 آبان قبل از اذان صبح امام را دستگیر کردند به تهران آوردند و از تهران هم به ترکیه و سپس به عراق تبعید کردند. بنابراین 13 آبان یادآور نهضت امام، ایستادگی امام، ظلم ستیزی امام و در واقع یادآور یکی از تجاوزات آمریکا به حقوق ملت ایران است.
ماجرای دوم در روز تاریخی 13 آبان مربوط به 1357 است، آن روزی که دانشجویان عزیز قیام کردند و در کنار دانشگاه تهران دانش آموزان و دانشجویان به خاک و خون کشیده شدند. بنابراین از یک دیدگاه دیگر 13 آبان روز ایستادگی ملت ایران در مقابل استبداد و استعمار است.
حادثه سوم مربوط به سال 1358 می شود آن زمانی که مردم ایران احساس یک توطئه جدید از ناحیه دولت آمریکا کردند و آن دعوت شاه به آمریکا بود که برای مردم یادآور اولین تجاوز آمریکا به حقوق ملت ایران در 28 مرداد بود و مردم احساس کردند که آمریکایی ها توطئه ای علیه انقلاب اسلامی طراحی کردند و به این دلیل غلیان احساسات مردم ایران و به خصوص دانشجویان به این جا منجر شد که سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام اشغال شد. در این حادثه هم در واقع آغازگر، آمریکایی ها بودند و سیاست آمریکا بود که مردم ایران را دچار نگرانی کرد در آن ایام و مردم برای حفاظت از انقلاب خودشان و استقلال خودشان آن حرکت را به وجود آوردند. مردم ایران در طول تاریخ نسبت به هیج ملتی و هیچ کشوری به ویژه در دهه های اخیر تجاوز نکردند و همواره مدافع حقوق خود بودند. اگر سیاست های آمریکا در ایران محکوم بوده و هنوز هم سیاست های تجاوزگرانه مورد محکومیت مردم ایران است در واقع مردم ایرا ن مدافع حقوق خودشان هستند و هیچ گاه نسبت به حقوق ملتی تجاوز نکردند و تجاوز نمی کنند.

* ظلم ستیزی و مقاومت مولفه های یک سیاست واحد هستند
امروز هم سیاست مردم ایران و سیاست دولت ایران که نشات گرفته از اراده ملی است بر 2 پایه استوار است در سیاست خارجی یک پایه ظلم ستیزی تجاوزستیزی استقامت و ایستادگی، استقلال و پایه دیگر تعامل موثر و سازنده با جهان است. هر دو مولفه، دو مولفه یک سیاست واحد هستند مردم ایران دنبال حقوق خود هستند همانگونه که اهل مذاکره هستند، اهل منطق هستند، اهل استقامت و مقاومت و ایستادگی برای حقوق خود هستند. همانطور که اهل مذاکره با دیگران هستند برای احقاق حقوق خود، در کنار مذاکره هم همواره به قدرت‌های داخلی و ملی خود تکیه می کنند و در برابر فشار و تجاوز خارجی استقامت می کنند تا به حقوق خود دست یابند.

* سرمایه اصلی مذاکره کنندگان
امروز مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران با 1+5 در واقع دنبال احقاق حقوق ملت ایران با منطق و دیپلماسی هستند. خط قرمز همه مذاکره کنندگان، حقوق مردم ایران، استقلال کشور، حاکمیت ملی و زیر بار حرف زور نرفتن است و همواره مذاکره کنندگان ما با منطق و استدلال خواسته اند که حقوق ملی را بیش از گذشته تثبیت کنند. در این راه ما اراده ملی، حمایت مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری، سرمایه اصلی ما هست.

* تشکر از مقام معظم رهبری
ما از مقام معظم رهبری که در سخنان امروزشان همانند گذشته از سیاست دولت در مذاکره با 1+5 دیپلماسی دولت، حمایت فرمودند صمیمانه تشکر می کنیم. دیپلماسی دولت متکی به خواست مردم و متکی به تدبیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، از ابتدای امر راهنمایی‌های ایشان، رهنمودهای ایشان، مسیر را مشخص کرده در ادامه راه هم همواره از راهنمایی‌های ایشان و رهنمودهای ایشان استفاده خواهیم کرد.

* سلیقه ها متفاوت است اما همه ملت از دولت پشتیبانی می کنند
همه مردم ایران به اعتقاد من با سلیقه های مختلف شان، مدافع حق ملی هستند و در این راه از مذاکره کنندگان که برای حقوق ملی ایستادگی دارند می کنند و مسیر حرکت خودشان را ادامه می دهند، همه ملت ما از دولت پشتیبانی و حمایت می کنند. البته سلیقه‌ها ، شیوه ها، تاکتیک‌ها ممکن است مختلف باشد مردم هم در تاکتیک ها به طور طبیعی ممکن است اظهار نظر داشته باشند، نقد داشته باشند، نکته‌ای مورد نظر آنها باشد، ما بهره برداری و استفاده می کنیم. اما بر این نکته من تاکید می کنم که فضایی که امروز بوجود آمده فضایی است که مردم ایران در انتخابات 24 خرداد سال 92 بوجود آوردند در واقع حضور مردم در انتخابات، هوشیاری مردم ، حماسه بزرگ سیاسی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند مردم آن را آفریدند، آن حرکت بود که فضای جدیدی را امروز خلق کرد. من می خواهم تاکید کنم شاید در سالهای گذشته هیچ زمانی شرایط امروز برای ایران فراهم نبوده امروز با همه ماههای گذشته با همه سالهای گذشته متفاوت است.

* تعامل باید سازنده، موثر و توام با دیپلماسی و نرمش قهرمانانه باشد
ملت ایران در افکار عمومی جهان جایگاه دیگری دارد دنیا بهتر از گذشته به عظمت این ملت بزرگ واقف شده، نقشه ایران در منطقه از همیشه پررنگ‌تر است دنیا به طور طبیعی احساس نیاز می کند که در کنار ایران باشد در کنار قدرت ایران باشد کما اینکه ما هم برای ادامه حرکت های بین‌المللی مان می خواهیم کنار ملت‌های دیگر باشیم، هیچ گاه پیروزی در سایه انزوا بدست نمی آید در سایه تعامل بدست می آید؛ البته که تعامل باید سازنده باشد، موثر باشد، توام باشد با دیپلماسی و نرمش قهرمانانه، البته که باید تعامل در کنار حاکمیت ملی باشد، استقلال باشد، اجرای خواست مردم باشد. امروز من فکر می کنم شرایط ویژه ای برای کشور ایران فراهم شده و از این شرایط ویژه هم جمهوری اسلامی ایران و هم دولت استفاده می کند و خواهد کرد و هم برای دنیا یک دریچه خاصی باز شده است.

* قدمهای برداشته شده، مورد تایید ملت ایران و مورد تایید مقام معظم رهبری است
ما امیدواریم 1+5 ، دولت آمریکا و همه قدرت‌ها و دولت ‌های جهان از این فضای بوجود آمده حسن استفاده بکنند و هیچ کس دنبال سوء استفاده نباشد، البته مردم ایران و ملت ایران با هیچ ملتی دشمنی ندارند، با ملت آمریکا هم دشمنی ندارند آنچه موجب نگرانی مردم ایران بوده یا خواهد بود سیاست‌های خصمانه است آن مورد محکومیت ملت ایران است. ما همانطور که قبلا اعلام کردیم، اعلام می کنیم که در مذاکره کاملا جدی هستیم، ما با دنیا با منطق و با استدلال می خواهیم مسائل مان را حل و فصل کنیم. در چارچوب حقوق مسلم مان در چارچوب احترام متقابل، ما همانطور که به همه دنیا و ملت ها احترام می کنیم انتظار احترام متقابل داریم ما نمی خواهیم به حقوق کسی تجاوز کنیم اما باید دیگران نیز در برابر حقوق ملت ایران سر تعظیم فرود بیاورند، ما در مذاکره کاملا جدی هستیم امیدواریم طرف های ما هم در این مذاکره جدی باشند قدم هایی که تا امروز برداشته شده قدمهای درستی بوده ، مورد تایید ملت ایران است ، مورد تایید مقام معظم رهبری است البته حواس ما باید جمع باشد در کنار لبخند باید کمرها را محکم ببندیم به هر حال در یک کارزار دیپلماسی ما وارد شدیم.

* بدون حمایت مردم و مقام معظم رهبری موفقیت دولت ممکن نیست
همانطور که مقام معظم رهبری امروز بر آن تاکید کردند این کار کار آسانی نیست دولت در یک مذاکره سختی وارد شده ، مردم از این مذاکرات و از این دولت حمایت کردند و حمایت خواهند کرد ، مقام معظم رهبری حمایت کردند و انشاالله حمایت خواهند کرد و بدون خواست مردم ، حمایت مردم؛ حمایت مقام معظم رهبری دولت قطعا به تنهایی قادر نیست این بار سنگین را به مقصد برساند چون حق با ما هست چون ما فقط در چارچوب حقوق ملی مان حرکت می کنیم امیدوار هستیم به مذاکرات ، امیدوار هستیم به نتیجه مذاکرات البته قدرت اصلی ما قدرت داخلی است قدرت ملی است ما از خداوند بزرگ به خاطر لطف های بی پایانش تا این لحظه سپاسگزاریم و انشاالله امیدواریم الطاف خداوند ادامه یابد از حمایت های مقام معظم رهبری تشکر می کنیم و همواره مستحضر به قدرت ملی ، اراده ملی و خواست ملی هستیم انشاالله در این مسیر خداوند توفیق نهایی را به دولت و ملت ما خواهد داد. السلام علیکم و رحمه الله و برکاته