۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
همزمان با آغاز ماه محرم

آئین علم‌بندان در چناران

همزمان با آغاز ماه محرم آئین علم‌بندان برای اعلام عزای سید و سالار شهیدان در چناران برگزار شد.
کد خبر : ۱۴۰۶۲۱

صراط: آئین علم بندان برای اعلام عزای شهدای کربلا در چناران برگزار می‌شود.

در این آئین یکم ماه محرم جمعی از بزرگان یا سادات مسجد محله یا روستا در منزل یکی از سادات گرد هم می‌آیند و در مراسمی خاص علم را که نمادی از وقایع کربلا است و از یک قطعه چوب بلند و قطعات پارچه سبز و سیاه تشکیل شده می‌بندند.

امسال شورای فرهنگ عمومی چناران مصوب کرد که به  منظور توجه و تکریم شعائر اسلامی برخی سنت‌ها نظیر علم‌بندان که برای آمادگی ورود به ماه محرم است احیا و ساماندهی می‌شود و در این راستا اعضای شورا در یکی از این آئین‌ها در شهر گلمکان حضور یافتند.

سیدهاشم حسینی، یکی از بزرگان و سادات شهر گلمکان در ارتباط با برگزاری این آئین اظهار کرد: از قدیم سنت بوده که روز قبل از یکم محرم مردم در منزل یکی از سادات دور هم جمع شده و پس از بستن علم به شیوه خاص و ذکر اهل بیت(ع) و روضه و نوحه علم را در سطح معابر روستا حرکت داده و در نزدیک ترین مسجد محل نصب می‌کردند.

وی هدف از این آئین را اعلام آمدن ماه محرم و آغاز عزاداری‌ها عنوان کرد و افزود: علم تا پایان محرم و صفر در مسجد نصب شده باقی می‌ماند چون مردم آن را به عنوان نمادی از مصائب کربلا و علمداری حضرت ابوالفضل(ع) می‌دانند و آن را محترم می‌شمارند.

حسین نیرومند، کارشناس فرهنگی و مذهبی نیز با اشاره به آئین علم‌بندان گفت: هر یک از اجزای تشکیل دهنده علم خود نماد و دارای فلسفه وجودی خاصی است که همگی مربوط به ائمه و شهدای کربلا و مسائل و موضوعات و وقایع حادثه عظیم کربلا می‌شود.

وی افزود: حرکت دادن علم در معابر و کوچه‌های شهر و روستا در قدیم علاوه بر داشتن پیام اعلام آغاز عزاداری‌ها و ضرورت  حفظ شعائر و تکریم و حرمت ایام حکم جمع آوری نذورات مردم را برای برگزاری مجالس عزاداری‌ها بر عهده داشته است.

نیرومند خاطرنشان کرد: به کارگیری پارچه سبز به عنوان نماد لباس ائمه سادات، حرکت دادن علم، نوحه خوانی، مرثیه سرائی و ادای سلام در آئین ویژه تقابل دو هیئت و دو گروه علمدار با هماهنگی، حاوی پیام‌های خاص محرم و کاروان سیدالشهدا است.


منبع: تسنیم
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم