۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
از اسب های نجیب تا گربه های ایرانی

رواج خرید و فروش حیوانات در پایتخت

این روزها نگهداری از حیوانات طرفداران زیادی پیدا کرده است ، برخی با نگاه انسانی و حمایت از حیوانات ، برخی با هدف کسب درآمد و برخی هم برای فرار از تنهایی ؛ در میان این 3 گروه جنبه کسب منفعت و درآمدزایی بسیار طرفدار پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۴۰۷۲۸

صراط: همزیستی انسان با حیوانات پیشینه بسیار دوری دارد و یک نقطه اشتراک و یک نقطه افتراق موجب شده است دنیای انسان و حیوان بیش از دیگر موجودات به یکدیگر نزدیک باشد ؛ ابتدا اخلاقیات و عقل است که در انسان وجود دارد اما در حیوانات یافت نمی شود و بعدی برخی غرایز است که در هر دو مشترک است.

رفتار انسان ها با حیوانات در زندگی شخصی شان بسبار قابل تامل و جالب است ، برخی به واقع با عشق به حیوانات می نگردند و برای در امان بودن حیوانات از خطرات در تلاش اند و برخی دیگر تجارت حیوانات را به نگهداری شان ترجیح می دهند ، گروهی که روی سخن این نوشتار نیز با آنان است.

افرادی که با زاد و ولد حیوانات و یا واردات حیوانات از دیگر کشورها در تلاش هستند تجارتی پرسود را پایه گذاری کنند ؛ بر این اساس هر فرد پس از ورود به فرودگاه امام خمینی می تواند دو قلاده سگ و گربه با خود به کشور وارد کند و از این تعداد بیشتر نیز حدود ۸۰۰ هزار تومان گمرکی را شامل می شود.

تجارت حیواناتی نظیر سگ و گربه اما به اینجا محدود نمی شود و لوازم جانبی و مواد خوراکی و مصرفی این حیوانات برای خود بازاری بسیار وسیع دارد که به اعتقاد کارشناسان ، کشور ما در این حوزه به نسبت کشورهای اروپایی پیشرفت خوبی نداشته و باید بهتر از اینها از این صنعت استفاده می کرده است.

حیوانات دیگر نظیر پرندگان و ماهی ها اما بازار بزرگ و پر طرفدار خود را دارند ، بازاری که با قیمت های گم و حجم خرید و فروش بالا مشتریان بسیاری را گرد خود جمع کرده و به بسیاری از افراد در این رابطه نان می رساند.

دوستداران اسب اما قدری جداتر از خریداران و فروشندگان حیوانات دیگر فعالیت می کنند ، این حیوان که در زمره حیوانات ورزشی قرار دارد با قیمت های نجومی ۶۰ ، ۲۰۰ ، ۳۰۰ میلیون و به بالا خرید و فروش می شود و به نسبت قوا و شرایط سلامتی بدن و اصالت قیمت مورد معامله تغییر می کند.

عباسی یکی از اعضای فعال انجمن حمایت از حیوانات در خصوص نقش حیوانات در زندگی افراد و خانوده ها می گوید :  حیوانات بهترین دوست برای انسان ها هستند و یادگیری رفتار در کنار عشق به حیوانات می تواند برای انسان بسیار مثبت و آرامبخش باشد.

وی معتقد است : وجود حیوانات در کنار خانواده ها و کودکان موجب می شود فرزندان در محیط خانه مسئولیت پذیر شوند و با همزیستی سالم و بدون حاشیه دوستان خوبی برای یکدیگر شوند.

این حامی حیوانات با اشاره به فعالیت های انجمن حمایت از حیوانات می گوید : انجمن طی این ۱۵ ساله که از زمان تاسیس آن می گذرد کمک های بسیاری به فعالان این حوزه و دوستداران حیوانات کرده است در حالی که کلینیک های خصوصی تنها به صورت بیزنسی به حیوانات نگاه می کنند ؛ برای مثال کلینیک های آزاد برای عقیم کردن یک حیوان حدود ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند در حالی که انجمن حمایت از حیوانات این عمل را به صورت رایگان برای حیوانات حمایتی انجام می دهد و تنها هزینه مواد مصرفی را دریافت می کند.

وی می افزاید :  ما برای افزایش توان انجمن و اثر گذاری بیشتر در حوزه حمایت از حیوانات تصمیم گرفتیم با برگزاری فستیوال ها و همایش های مختلف از انجمن حمایت کنیم تا بعد اخلاقی و همزیستی مسالمت آمیز با حیوانات را گسترش دهیم .

عباسی که در حاشیه اولین فستیوال حمایت از حیوانات صحبت می کرد ، ادامه داد : همه می توانند از حیوانات نگهداری کنند و حضور حیوان درکنار یک انسان تنها به عشق احتیاج دارد و به واقع نیازی به هزینه های هنگفت هم ندارد .

وی در خصوص فعالیت های اقتصادی افراد در این حوزه گفت :  این یک صنعت خیلی بزرگ است که در ایران خیلی گسترش نیافته است و این به دلیل محدودیت های نگهداری از حیوانات در کشورما است ، در حالی که اگر دولت این فضا را با مدیریت و کنترل خود در اختیار علاقه مندان بگذارد می تواند استفاده های بالایی از این صنعت ببرد.

عباسی تصریح کرد : اکنون حدود ۱۵ هزار نفر در حوزه خرید و فروش سگ و گربه شاغل هستند و از عواید فعالیت در این صنف بهره می برند ،در واقع ۳ دسته از تجارت حیوانات منتفع می شوند ، یک نفر وارد می کند یک نفر ویزیت می کند و یک نفر می گذارد برای فروش تا در نهایت به دست مشتری اصلی برسد .

این حامی حیوانات ضمن اشاره به اینکه نباید به حیوانات به شکل یک کالا نگاه کنیم  ، گفت : خرید و فروش حیوانات تنها برای پوشش هزینه های آنها و خرج خودشان کردن آن درامد کار مناسبی است اما اگر بخواهیم وارد تجارت این حوزه شویم باید گفت که از رفتار انسانی و اخلاقی در قبال حیوانات خارج شده ایم.

این دوستدار حیوانات در خصوص از بین بردن سگ های پایتخت توسط شهرداری برای جلوگیری از زاد و ولد آنها گفت : این کار بسیار کار غیر انسانی بود و دولت و شهرداری برای مقابله با حیوانات ولگرد باید آنها را عقیم کنند تا در بلند مدت دیگر در خیابان ها شاهد حضور حیوانات ولگرد نباشیم و از طرفی ارزش این حیوانات برای جامه و خانواده ها هم بالا برود.

وی در آخر گفت : انجمن حمایت از حیوانات در حوزه خرید و فروش حیوانات فعالیتی انجام نمی دهد و تنها خدمات درمانی و حمایتی را از حیوانات بر عهده دارد.

گفتنی است به اعتقاد کارشناسان ، نگهداری از حیوانات اگر جنبه حمایتی از حیوانات را داشته باشد بسیار خوب و سازنده است اما اگر جنبه نمایشی داشته باشد بسیار مخرب است.

کارشناسان هرینه نگهداری از یک سگ را در ماه حدود ۵۰ و یک گربه را حدود ۳۰ هزار تومان برآورد کرده اند ، در حالی که نگهداری نمایشی از حیوانات می تواند ماهیانه میلیون ها تومان هم برای صاحبان حیوانات هزینه داشته باشد.



منبع: بازارخبر