۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
دیدار وزیر خارجه آمریکا با پادشاه اردن

مذاکرات کری در اردن درباره سوریه

پادشاه اردن در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا بر حمایت این کشور از راه‌حل سیاسی فراگیر برای بحران سوریه تاکید کرد.
کد خبر : ۱۴۱۱۵۵
صراط: به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه بر همکاری و مساعدت آمریکا با اردن در زمینه بیش از نیم میلیون آواره سوری که در این کشور حضور دارند تاکید کرد.

دیوان پادشاهی اردن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کری در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن گفت که واشنگتن بر مساعدت و همکاری با اردن برای تعامل در زمینه بحران آوارگان سوری و ترغیب جامعه بین‌الملل برای ایفای نقش بیشتر تلاش خواهد کرد.

در این دیدار همچنین پادشاه اردن بر موضع حمایتی اردن برای ایجاد راه‌حل سیاسی فراگیر برای بحران در سوریه و توقف تراژدی سوریه و درگیری‌ها در این کشور تاکید کرد تا بر اساس از آثار فاجعه بار آن بر منطقه جلوگیری کرده و تمامیت ارضی سرزمین و ملت سوریه حفظ شود.

وی همچنین به مسئولیت بزرگی که اردنی‌ها در پی میزبانی از تعداد زیادی از پناهندگان سوری که حدود 600 هزار نفر است اشاره کرد و گفت فشارهای ناشی از آوارگان بر درآمدهای محدود اردن و امکاناتش زیاد است.

سازمان ملل روز دوشنبه برآورد کرد که هزینه میزبانی از نیم میلیون آواره سوری در اردن طی سال های 2013 و 2014 حدود 5.3 میلیارد دلار بوده که تنها 777 ملیون دلار آن تامین شده است.

از سوی دیگر جان کری در اردن هشدار داد که در صورتی که گفت‌وگوهای سازش میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به شکست بیانجامد خشونت‌ها باز خواهد گشت.

کری که در کنفرانس مطبوعاتی مشتر ک با «ناصر جوده» وزیر امور خارجه اردن صحبت می‌کرد، گفت: چه چیزی جایگزین صلح است. نبود صلح واقعی به معنای وجود درگیری و جنگ در مقیاس کوچک است.

وی افزود: تا زمانی که آرزوهای مردم زیر پا گذاشته شود و تا زمانی که درگیری وجود داشته باشد و راه‌حلی پیدا نشود احتمال افزایش خشونت وجود دارد.

کری از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها درخواست کرد تا روند صلح را جدی گرفته و اختلافاتی را که به گفت‌وگوها صدمه می‌زند کنار بگذارند.

وی گفت: من خوشحال هستم که بگویم با وجود اختلافات، گفت‌وگوها مثمرثمر بوده است.

جان کری در بخشی از سخنان خود به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت که امکان تعیین زمان برگزاری نشست ژنو-2 طی روزهای آینده وجود دارد.

کری قرار است که پنجشنبه شب در امان با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و جمعه بار دیگر به سرزمین اشغالی بازگردد و سومین دیدار خود را با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برگزار کند.
منبع: فارس