۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
دبیر انجمن صنایع چوب:

صدور مجوزهای غیرقانونی برای صادرات

دبیر انجمن صنایع چوب ایران از ممنوعیت صادرات چوب فرآوری‌نشده خبر داد و در عین حال گفت: علی رغم این مسئله به دلیل وجود بعضی رانت‌ها مجوزهایی برای صادرات این نوع چوب صادر شده که غیر قانونی است.
کد خبر : ۱۴۱۴۲۵

صراط: عبدالعظیم آقاجانی اظهار داشت: صادرات چوب فرآوری‌نشده از جمله مشکلات صنعت چوب بود که برای حل آن، ممنوعیت صادرات این نوع چوب وضع شده است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ممنوعیت صادرات چوب فرآوری‌نشده ابلاغ شده است، گفت: با این حال، به دلیل وجود بعضی رانت‌ها مجوزهایی برای صادرات این نوع چوب صادر شده که غیر قانونی است.

وی با اشاره به مستثنی شدن چوپ صنوبر از مصوبه مربوط به ممنوعیت صادرات چوب فرآوری‌نشده، گفت: صادرات چوب فرآوری‌نشده در حالی صورت می‌گیرد که صنایع داخلی نیازمند این مواد اولیه است.

آقاجانی با اشاره به صادرات 5 هزار تنی چوب فرآروی‌‌نشده در سال گذشته، گفت: در 6 ماهه اول امسال نیز 3 هزار و 600 تن چوب فرآوری‌نشده از کشور صادر شد که نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه صنایع چوب کشور با بحران کمبود چوب روبرو هستند، گفت: طی دو ماه آینده 10 طرح بزرگ با ظرفیت 1.5 میلیون متر مکعب در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که نیاز صنعت چوب به مواد اولیه را افزایش می‌دهد.

به گفته دبیر انجمن صنایع چوب، سالانه 7.5 میلیون متر مکعب چوب در کشور نیاز است که حدود یک میلیون متر مکعب آن از طریق واردات تخته و الوار که چوب فرآروی شده هستند، تأمین می‌شود.

وی با اشاره به کمبود 2 میلیون متر مکعبی چوب در کشور، گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، کسری چوب در کشور دو برابر خواهد شد.

وی با اشاره به تکلیف دولت برای اجرای 30 هزار هکتار درختکاری در هر سال طبق قانون برنامه پنجم، گفت: این وظیفه دولت اجرایی نشده و در حال حاضر یک متولی مشخص برای زراعت در کشور وجود ندارد.

به گفته آقاجانی، سالانه 500 میلیون دلار صرف واردات محصولات مختلف و اوراق فشرده چوبی به کشور می‌شود و یک میلیون دلار نیز بابت واردات کاغذ پرداخت می‌شود که در صورت رونق تولید داخل، در این بخش صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.


منبع: فارس