۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
روز گذشته فاش شد؛

نیم‌میلیارد تومان از بیت‌المال برای یک سایت

ابعاد پرونده‌های مالی دوره مدیریت رییس سابق سازمان سینمایی روز به روز درحال فاش شدن بوده تا جایی که به تازگی مشخص شد که وی از منابع وزارت ارشاد 500 میلیون تومان به سایت «سینماپرس» پرداخت کرده است.
کد خبر : ۱۴۱۵۹۷
صراط: سایت سینما پرس به عنوان رسانه رییس سازمان سینمایی در دولت دهم راه اندازی شد. این سایت که از آن به عنوان یکی از رسانه های تازه تاسیس در سینما یاد می شود با بودجه سازمان سینمایی راه اندازی و با هدف حمایت و نشر عملکرد مدیریت وقت این سازمان شروع به کار کرد. با نزدیک شدن به دوره پایانی مدیریت شمقدری در سینما، اتفاقات دیگری برای این سایت رخ داد.
 
شمقدری در واپسین ماههای تصدی مدیریتی، این سایت را به نزدیکانش واگذار کرد تا سینماپرس از مدیریت سازمان سینمایی درآمده و سینماپرس به عنوان تریبون وی پس از پایان ریاستش نیز به فعالیت ادامه دهد. به گفته بسیاری از کارکنان فعلی و سابق سایت یادشده، اختلافات رویکردی در سینماپرس زیاد بوده و دو مجوز برای فعالیت سایت مزبور دریافت شده که آخرین مجوز آن به استناد اخبار رسمی و به نقل از دست اندرکاران سایت مزبور در رسانه ها به نام جمال شورجه ثبت شده است.
 
درآیتم معرفی این سایت و در بخش درباره ما آمده است: شبکه خبری سینمای ایران (سینماپرس) به عنوان اولین خبرگزاری تخصصی خبری و تحلیلی در حوزه سینما از بهمن ماه سال 1388 شماره ثبت 92/4872 در اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و از مهر ماه 1392 (15روز بعد از مراسم تودیع شمقدری از سازمان سینمایی) به مدیر مسوولی سعید الهی و با شعار اخلاق، عدالت، قانون دور جدیدی از فعالیت های خود را از سر گرفته است.
 
در این بخش آمده است که این شبکه خبری اخبار سینمای ایران را در بخش های تولید و نمایش، مستند و کوتاه، جشنواره ها، هنرمندان سینمایی و سینمای جهان پوشش می دهد. در همین جهت و با توجه به جامعیت هنر سینما در شاخه های موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و ... اخبار مرتبط با این بخش ها نیز در بخش هفت هنر منعکس می شود.
 
صاحبنظران تاکید دارند که سینماپرس اکنون به تربیونی برای تخریب مسوولان فرهنگی و سینمایی کشور و دفاع از عملکرد مدیریت سابق سازمان سینمایی تبدیل شده است . بر این اساس، شمقدری با ایجاد تغییرات سوری در سایت سینما پرس اهداف دیگری در گستره اطلاع رسانی سینمای کشور را دنبال می کند.
 
پیگیری های خبرنگاران از سازمان سینمایی نشان می دهد که 500 میلیون تومان از بودجه سازمان سینمایی به حساب سایت یاد شده واریز شده است. این هزینه از منابع مالی موسسه رسانه های تصویری و مرکز گسترش سینمای مستند تامین شده که اسناد آن در سازمان سینمایی موجود است.
 
بر اساس اطلاعات به دست آمده از سازمان سینمایی،کارشناسان این سازمان در حال بررسی چگونگی پرداخت مبلغ یاد شده به سایت سینماپرس هستند. این سایت امروز داعیه خصوصی بودن دارد اما در عین حال بودجه عملکرد آن از منابع سینمایی کشور پیشتر پرداخت شده است.
 
موارد دیگر مالی در سازمان سینمایی در دوره مدیریت شمقدری وجود دارد و 500 میلیون پرداختی به سایت یاد شده در مقایسه با مبالغ عنوان شده اندک نشان می دهد. همچنین به تازگی سازمان سینمایی تایید کرد که شمقدری در دوران مدیریت خود در این سازمان یک میلیارد و 670 میلیون تومان به برادرش روح الله شمقدری در قالب موسسه مرات هنر پرداخت کرده که ساز و کار و نحوه پرداخت این پول مشخص نبوده و کارشناسان حقوقی در حال بررسی نحوه مبادله این مبلغ هستند.
 
پروژه میلیاردی سینمایی «لاله» نیز از دیگر موارد ابهام برانگیز مالی در دوره یادشده به شمار می رود که پیگیری حقوقی آن در دستور کار مدیریت جدید قرار دارد.


منبع: ایرنا