۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
آيت‌اللهي:

هیچ تخلف خاصی در پرونده قهرمانی ندیدیم

نايب‌رييس اول فدراسيون فوتبال از درخواست کارلوس‌ کي‌روش براي برگزاري 3 بازي تدارکاتي تا پايان امسال، احتمال تبرئه محسن قهرماني و ساير داوران در پرونده اتهام‌هاي داوري، روشن شدن تکليف کادر فني تيم‌هاي نوجوانان و جوانان تا جلسه چهارشنبه هفته آينده و... خبر داد.
کد خبر : ۱۴۱۹۸۲
صراط: سيدهادي آيت‌اللهي ابتدا درباره آخرين وضعيت کادر فني تيم‌هاي ملي نوجوانان، جوانان و اميد اظهار کرد: بر اساس ابلاغيه‌اي که امروز (دوشنبه) انجام شد، از برخي مربيان تيم‌هاي ملي در رده‌هاي سني مختلف نوجوانان و جوانان (زير 14، زير 16 و زير 19 سال) برنامه خواستيم تا تکليف نهايي کادر فني اين تيم‌ها را تا سال آينده و مسابقات قهرماني آسيا مشخص کنيم. آنها برنامه‌شان را در ابعاد مختلف از جمله استعداديابي‌ها و ديدارهاي تدارکاتي درخواستي و... ارايه مي‌کنند و ما جمع‌بندي برنامه‌ها براي انتخاب مربيان را در کميته فني و توسعه انجام مي‌دهيم.

وي افزود: کميته فني و توسعه قرار است دوشنبه و چهارشنبه هفته آينده اين جلسات را برگزار کرده و نتيجه‌گيري نهايي را به هيات رييسه فدراسيون ارايه کند. کميته فني و توسعه در حال حاضر با حضور علي کفاشيان، مرتضي محصص، فريدون معيني، هومن افاضلي، بنده و به تناسب هرجلسه از يک يا چند مربي با تجربه تشکيل مي‌شود. پس از انتخاب کادر فني اين تيم‌ها نوبت به تيم اميد خواهد رسيد که پس از بررسي برنامه گزينه‌هاي مختلف سرمربي تيم ملي اميد را مشخص مي‌کنيم. ما سال سختي را پيش‌رو داريم و بايد در مسابقات مهم مختلفي شرکت کنيم اما در اولويت‌بندي برنامه‌ها و پيش‌بيني اعتبارها، اولويت اصلي با اجراي تمام برنامه‌هاي تيم ملي بزرگسلان براي حضور در جام جهاني برزيل است.

نايب‌رييس اول فدراسيون در پاسخ به اينکه با توجه به اعزام تيم جوانان به اردوي ايتاليا، در حال حاضر نقش علي دوستي‌مهر و حتي مهدي مهدوي‌کيا که ظاهر به عنوان مديرفني جديد اين تيم انتخاب شده چيست، اظهار کرد: طبق آنچه از قبل تصميم‌گيري شده علي دوستي‌مهر در حال حاضر مدير فني اين تيم است حالا اگر مهدي مهدوي‌کيا هم اضافه شده که ما آن را به فال نيک مي‌گيريم. البته سپردن مسووليت مديرفني تيم جوانان به مهدوي‌کيا هنوز قطعي نشده است اما فعلا مشغول برنامه‌ريزي هستيم تا به نوعي از مهدوي‌کيا در تيم‌هاي پايه استفاده شود چون او از سرمايه‌هاي فوتبال ماست که ضمن حفظ شان وي مي‌خواهيم از تجربياتش براي بازيکنان پايه استفاده کنيم.

وي در پاسخ به اينکه آيا از اکبر محمدي سرمربي سابق تيم جوانان هم برنامه‌ مي‌گيريد، خاطرنشان کرد: بله فدراسيون فوتبال براي مربي چون اکبرمحمدي هزينه کرده که اکنون به وضع فعلي رسيد. ما قصد داريم علاوه بر اينکه از علي دوستي‌مهر و برخي مربيان ديگر برنامه‌ مي‌گيريم از اکبر محمدي هم برنامه بگيريم. دوستي‌مهر براي هدايت تيم ملي جوانان هم برنامه خواهد داد.

آيت‌اللهي درباره احتمال بازي تيم‌هاي جوانان ايران و آمريکا در ايتاليا نيز تصريح کرد: پيشنهاد انجام اين مسابقه از سوي آمريکايي‌ها بوده و در حال حاضر مهدي محمدنبي دبيرکل فدراسيون مشغول رايزني با وزارت امور خارجه است تا در صورت موافقت آنها، يک بازي دوستانه ميان دو تيم جوانان ايران و آمريکا در تورنمنت ايتاليا برگزار شود.

رييس کميته رسيدگي به تخلفات اخلاق حرفه‌اي در فوتبال درباره زمان اعلام راي پرونده اتهام‌ها به داوري از جمله موضوع محسن قهرماني نيز به ايسنا گفت: پرونده محسن قهرماني و ساير اتهام‌هايي که به برخي داوران زده شده بود حداکثر ظرف امروز يا فردا بسته مي‌شود و اگر نياز باشد در برخي موارد کميته انضباطي نظر بدهد، ما پرونده را به اين کميته هم ارجاع مي‌دهيم. بنده امروز مطالعه نهايي اين پرونده را انجام مي‌دهم و پيش‌بيني مي‌کنم و اميدوارم بتوانيم تا شنبه نتيجه را اعلام کنيم.

وي در پاسخ به اينکه شنيده مي‌شود محسن قهرماني، اظهار کرد: تا الان هيچ تخلف خاصي در اين پرونده مشاهده نکرديم. بارها تاکيد کردم که جامعه داوري ما پاک است. فساد فوتبال نسبت به بخش‌ها و ساير صنوف، بسيار کمتر است اما چون در ورزش نوک تيز تمامي رسانه‌ها در آن وجود دارد، هرچه که هست را برجسته‌ نشان مي‌دهد در حالي که خيلي از اتفاقات با همه سروصدايي که دارد، مشکل خاصي ندارد.

آيت‌اللهي در واکنش به اينکه ساير داوران متهم هم مانند قهرماني تبرئه مي‌شوند، تصريح کرد: ما اميدواريم همه افراد مورد اتهام تبرئه شوند. تا رسيدگي‌ها در همين يکي دو روز کامل نشود نمي‌توان صحبتي در اين باره داشت هرچند گزارش‌ها و مراحل تحقيق ما در اين پرونده تکميل شده است. جامعه داوري ما پاک و شريف است و بايد همه کمک کنيم اگر مشکلاتي هم در حاشيه کار وجود دارد، جمع شود.

نايب‌رييس اول فدراسيون که انتقادي نسب به حضور او در راس کميته رسيدگي به تخلفات اخلاق حرفه اي فوتبال در برنامه تلويزيوني "ورزش از نگاه دو" مطرح شد، در واکنش به آن به ايسنا گفت: اين برنامه هدايت‌شده است. در مقابل اين همه توفيق‌هايي که فدراسيون در چند سال گذشته داشته است، جرياني بوجود آمده که اين نتايج را کمرنگ کند. مصاحبه کفاشيان در اين برنامه کافي بود و آنهايي که عقل سليم و وجدان پاک دارند، مي‌دانند فدراسيون فوتبال در چند سال گذشته يکي از موفق‌ترين فدراسيون‌ها بوده که تمام توفيقاتش يک‌شبه حاصل نشد. متاسفانه الان خيلي از افراد دست‌شان کوتاه است و خوراکي ندارند و با هدايت کردن اين‌گونه برنامه‌ها قصد تخريب فدراسيون را دارند.

وي همچنان با انتقاد افزود: افرادي که اين برنامه تلويزيوني را هدايت مي‌کنند، مهره‌هاي سوخته فوتبالند وگرنه الان در عرصه فوتبال فعال بودند! ما بايد با کساني سروکار داشته باشيم که در عرصه فوتبال تلاش و ايثار مي‌کنند نه آنهايي که از کنار اين فوتبال فقط جيب‌شان را پر کردند! اينها نمي‌توانند براي فدراسيون خط مشي تعيين کنند. متهم‌کنندگان فدراسيون به سوابق خود برگردند و در خلوت‌شان بينديشند که چطور بزرگ و معروف شده‌اند؟! اول ببينند چه کساني آنها را بزرگ کرده‌اند بعد در رسانه‌ ملي اظهار نظر کنند. سوابق ورزشي هر کسي مشخص است. آنهايي که مي‌گويند در فدراسيون آدم‌هاي کوچک جمع شده‌اند بدانند وقتي آنها هنوز پايشان به توپ نخورده بود، ما در سال‌هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي سرپرستي بزرگترين کاروان ورزشي که به مسابقات آسيايي دهلي اعزام شد را برعهده داشتيم. ما سرپرست گروهي بوديم که اربابان اين افراد در آن عضو بودند!

آيت‌اللهي با تاکيد بر اينکه فدراسيون در واکنش به اتهام‌هاي زده شده در برنامه " ورزش از نگاه دو" شکايت مي‌کند و با جديت پي‌گيري حقوقي کار را انجام مي‌دهد به ايسنا گفت: متاسفيم که صداوسيما وضعيت اين برنامه هدايت‌شده را رصد نمي‌کند و در رسانه‌ ملي از افرادي استفاده مي‌شود که به ناحق اتهام‌هاي مستقيمي را به فدراسيون وارد مي‌کنند. حق پيگيري حقوقي موضوع براي ما وجود دارد و با جديت موضوع را از طريق مراجع قانوني دنبال مي‌کنيم. ما به هيچ وجه کوتاه نمي‌آييم.

وي با بيان اينکه اين دسته از اتهام‌زنندگان هيچ وقت براي فوتبال هزينه نکردند، خاطرنشان کرد: اينها هميشه از کنار فوتبال خوردند و بزرگ شدند و در عين حال هميشه آويزان ديگران بودند. آنها هيچ رشدي از خود نداشته و همواره دست بگير از فوتبال داشتند و به دنبال منافع خود بودند. عملکرد فدراسيون فوتبال روشن و شفاف است و مطمئنا از حق‌مان در مقابله قانوني با آنها نمي‌گذريم.

نايب‌رييس اول فدراسيون در ادامه اين گفت‌وگو درباره صحبت‌ها و توافق‌هايي که بين فدراسيون و ميشل سالگادو صورت گرفته نيز تصريح کرد: يکسري گفت‌وگوها بين نبي و سالگادو انجام شده که اميداريم اين مراوات منشاء خير و برکت براي فوتبال ما باشد. قطعا حضور او در ايران با دستاوردهايي همراه خواهد بود اما اين منوط به بازگشت سالگادو به اسپانيا و مراحل بعدي تفاهم‌هاي ما خواهد شد. آنها يکسري برنامه‌ها را پيشنهاد داده‌اند که بايد بررسي شود.

آيت‌اللهي همچنين از درخواست کارلوس کي‌روش براي فراهم کردن 2 يا 3 مسابقه تدارکاتي براي تيم ملي تا پايان امسال خبر داد و به ايسنا گفت: قرار است کي‌روش نظرش درباره حريفان تدارکاتي تيم ملي تا پيش از جام جهاني را بعد از قرعه‌کشي بدهد. پيش از اين صحبت بر سر اين بود که بازي‌هاي تيم ملي در مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا به عنوان بازي‌هاي تدارکاتي محسوب شود اما در عين حال کي‌روش درخواست کرده پس از قرعه‌کشي جام جهاني و از ابتداي آذر تا پايان امسال، تيم ملي 2 يا 3 بازي تدارکاتي در لابلاي مسابقات ليگ داشته باشد. اين بازي‌ها جدا از اين بازي‌هاي مقدماتي جام ملت‌هاست و مهدي تاج رييس سازمان ليگ هم قول داده برنامه‌ريزي لازم را براي تعيين زمان اين بازي‌ها در فواصل مسابقات ليگ انجام دهد.

وي در پاسخ به اينکه تکليف بازي با تيم ملي آمريکا چه شد نيز تصريح کرد: کي‌روش گفته پس از قرعه‌کشي جام جهاني نظر نهايي‌ام را در اين باره مي‌دهم چون ممکن است تيم ايران با آمريکا همگروه شود يا شرايط متفاوتي در گروه‌مان ايجاد شود. به هر شکل تکليف بازي با آمريکا پس از قرعه‌کشي جام جهاني مشخص شده و در صورت بازي هم اين ديدار در ارديبهشت‌ماه سال آينده برگزار مي‌شود.

آيت‌اللهي در پاسخ به اينکه فدراسيون چه رويکردي براي تهيه بسته کاملي از برنامه‌ها ورزشي و فرهنگي مختلف پيرامون حضور تيم ايران در جام جهاني برزيل دارد نيز اظهار کرد: صحبت‌هاي مقدماتي در اين باره در کميته بازاريابي فدراسيون انجام و جلسات متعددي هم در اين راستا برگزار شده است. در نتيجه قرار شد پس از قرعه‌کشي جام جهاني ستادي بدين منظور تشکيل شود که با جمع‌بندي برنامه‌هاي کميته فرهنگي فدراسيون و همچنين نحوه همکاري سازمان‌ها و نهادهايي چون ميراث‌فرهنگي، جهانگردي، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و ...، برنامه‌ نهايي تهيه شود تا هم در معرفي ايران در برزيل بتوان عملکرد موثري داشت و هم بتوانيم تمام علاقمنداني که از سراسر جهان مي‌خواهند تيم ملي را در برزيل حمايت کنند، ساماندهي کنيم.

منبع: ایسنا