۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵

جزییات خواندنی درباره زورگیرهای تهران

آیا می دانید کدام منطقه و کدام میدان تهران بیشترین زورگیری ها را شاهد بوده است؟ آیا از سلاح رایج زورگیرها اطلاع دارید؟ / آیا می دانید چند باند زورگیر در سال 92 توسط پلیس متلاشی شده اند؟/ حدس می زنید محل استقرار و مخفیگاه زورگیرها کدام منطقه پایتخت باشد؟ و اینکه میان سنی زورگیرها چند سال است؟
کد خبر : ۱۴۲۰۰۴
صراط: برق تیغ زورگیران، امنیت را از ساکنان تهرانی سلب کرده بود. زورگیرانی که با خشونت و تهدید چاقو و قمه و گاه با اسلحه به سرقت از طعمه های خود دست می زدند. سوار ماشین یا موتورسیکلت می شدند، کمین می کردند و در یک فرصت مناسب به سمت سوژه های خود می رفتند. زورگیران خشن با راه اندازی باندهای تبهکارانه سناریوهای خود را اجرایی می کردند.
 نقشه های هولناکی که قربانیان مردان بی رحم را مدت ها در کابوسی وحشتناک فرو می برد. زورگیران با تشکیل گروه های دو و سه نفره سرقت های خود را عملی می کردند. اعضای باند زورگیران اغلب تبهکاران سابقه داری هستند که بارها دستگیر و زندانی شده اند اما باز هم درست در همان ساعات اولیه آزادی از زندان بار دیگر به عضویت باندهای تبهکار درمی آیند و فعالیت هایشان را خشن تر از قبل تکرار می کنند.
سرقت های خرد در محدوده خیابان های مرکزی پایتخت به ویژه دزدی از خودروها و کیف قاپی در حالی افزایش یافته که برخی از کلانتری های این محدوده با حداقل نیرو درصد تامین امنیت این مناطق هستند. باندهای تبهکاری در قالب زورگیری، مسافربرهای خشن و سارقان قمه به دست در شش ماهه نخست سال نقش های اصلی را در صفحه حوادث روزنامه ها برعهده دارند.
باندهایی که با وجود همه سختگیری های پلیس همچنان قربانی می گیرند. در این گزارش خبرنگار هفت صبح سعی کرده ضمن بررسی روند زورگیری ها در شش ماهه نخست سال 92، از میان حرف های مسئولان و پلیس به پاسخ این سوالات برسد که گروه های زورگیری چگونه تشکیل می شوند. پاتوق هایشان کجاست و بیشترین حجم حملاتشان به شهروندان در کدام مناطق شهر صورت می گیرد.
اولین پرونده زورگیری و سرقت خشن سوم فروردین روی میز ماموران کلانتری 107 فلسطین قرار گرفت. باند سه نفره سرقت مرد جوانی را که برای دریافت پول در جلوی خودپرداز بانک ایستاده بود خفت کرده بودند و بعد از خالی کردن حسابش او را تا سر حد مرگ ترسانده و پا به فرار گذاشته بودند. هر چند به مدد دوربین های مداربسته بانک ماموران پلیس یک ماه بعد دو عضو اعضای سه نفره باند زورگیران خشن را دستگیر کردند اما آمار زورگیری های سریالی در مناطق مرکزی به ویژه حوالی بانک ها و مراکز خرید هیچ وقت کاهش پیدا نکرد.
موتورسواران قمه به دست
محله ای که در مرکز تهران واقع شده است و باید امنیت آن تامین شود، جولانگاه سارقان شب رو موتور سوار است. چهار پسر جوان موتورسوار که تجاری ترین منطقه تهران راجولانگاه خود کرده اند. با قمه به شهروندان حمله کرده و اقدام به سرقت گوشی تلفن همراه می کنند. با اعلام این شکایت بلافاصله اکیپ های پلیس آگاهی وارد ماجرا شدند و در کمتر از یک هفته موفق شدند اعضای باند زورگیران خشن و سارقان قمه به دست را که تنها برای به دست آوردن خرج تفریح اقدام به سرقت و زورگیری می کردند، دستگیر کنند. بررسی های ماموران پلیس نشان می دهد که زورگیران و اعضای باندهای خشن عموما با سرقت موتور سیکلت ها و دستکاری پلاک آنها نقشه هایشان را در مرکز، شمال و غرب پایتخت اجرا می کنند.
هدف اصلی آنها مشتریان بانک ها و پاساژهای معروف است. زورگیرها با تهدید قمه و چاقو طعمه هایشان را از مراجعه به ماموران پلیس می ترسانند تا طعمه های بیشتری را سرکیسه کنند.

افزایش سرقت خرد در پایتخت
اگرچه مشکلات اقتصادی و بیکاری رابطه مستقیم و تاثیرگذاری با وقوع جرم دارد اما نمی توان تمامی علل وقوع جرم را محدود به این دو دانست. یکی از مهمترین ارکان کاهش جرم به ویژه سرقت های خرد و زورگیری در هر جامعه ای حضور پلیس است. حضور مداوم یا کنترل مجرمان توسط پلیس می تواند افزایش امنیت و ایجاد ناامنی برای سارقان خرده پا را به دنبال داشته باشد.
دستگیری همه اعضای باندهای زورگیری و پیگیری تک تک شکایت های مردمی برای به دام انداختن سارقان و زورگیران و مسافربرهایی که با همان نسخه قدیمی سوء استفاده از تاریکی و سوار کردن مسافران خسته از یک روز کاری اقدام به سرقت می کنند نشان می دهد که پلیس همه رفتار و حرکات مجرمان را زیر نظر دارد.
با اینحال به دلیل بازدارنده نبودن قوانین باز هم شاهد حضور این باندها در خیابان های پایتخت هستیم. به نظر می رسد پلیس به خوبی توانسته است جرایم خشن مانند قتل، تجاوز و سرقت مسلحانه را کاهش دهد اما توفیق زیادی در کاهش جرم خرد که بعضا در کاهش احساس ناامنی هم تاثیرگذار است نداشته است.
روند افزایش سرقت های خیابانی و خرد در ماه های اخیر واکنش فرمانده پلیس را نیز در پی داشته است. سردار احمدی مقدم چندی قبل برخورد با سرقت های خرد را یکی از مهمترین مطالبات مردم از پلیس اعلام و در این باره گفت: مهمترین مسئلهبرای مردمس رقت های خرد همانند کیف قاپی، سرقت تجهیزات داخل خودرو و خودرو است البته پلیس با اجرای طرح های ویژه ای از جمله برخورد با مالخران توانست در ماه های اخیر وقوع سرقت خودرو را کاهش دهد. این در حالی است که باز هم باید برای مقابله با سرقت های خرد تلاش کنیم.
زورگیران همه فن حریف
اعضای باندهای تبهکاری در محدوده های ویژه ای فعالیت دارند.س رهنگ خانچرلی رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به اینکه نقشه جرایم ساری پایتخت تهیه و تدوین شده و در اختیار همه کلانتری ها و پلیس آگاهی قرار دارد، گفت: کیف قاپان و زورگیرهای پایتخت عموما از جمع های دوستانه و فامیلی تشکیل شده اند که مقر اصلی شان در جنوب شرق پایتخت است. موتورهای سرقتی بهترین وسیله برای سرقت و کیف قاپی است.
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه متوسط سن کیف قاپ ها و زورگیران 17 تا 21 سال است، می گوید: محدوده مرکز تهران شامل خیابان های انقلاب، بلوار کشاورز، میدان هفت تیر و محدوده کریم خان بیشترین آمار سرقت و کیف قاپی را به خودش اختصاص داده است که بخشی از ناامنی این محدوده ها به دلیل وجود مراکز متعدد تجاری و اداری است.
این در حالی است که سرقت ها و زورگیری ها در قالب مامورهای قلابی و با استفاده از افشانه، گاز اشک آور و قمه است و محدوده های میداان قدس، میدان تجریش، ولنجک، خیابان ها و فرعی های خلوت شهرک غرب و تهرانپارس جولانگاه زورگیران است. مسافران میدان آزادی به ویژه مسافرانی که قصد عزیمت به شهریار، تهرانسر و محدوده نواب را دارند هم طعمه های خوبی برای مسافربرنماها محسوب می شوند.
اینها تنهاب رخی از پرونده های روزهای اخیر در محدوده مرکزی پایتخت است. محله ای که به علت داشتن مراکز مهمی چون دانشگاه و مجتمع های تجاری محل تردد بسیاری از شهروندان است. محله ای که مورد توجه سارقان است و انواع جرائم در آن رخ می دهد.

کاهش زورگیری های خشن
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به کاهش آمار زورگیری در تهران گفت: پس از برخورد قاطع قوه قضاییه و پلیس با زورگیران، این دسته از مجرمان سعی می کنند از این اتهام فرار کنند. سرهنگ عباسعلی محمدیان اظهار داشت: پس از صدور حکم اعدام برای دو زورگیر و اجرای آن در ملأ عام شاهد کاهش وقوع زورگیری در سطح شهر تهران هستیم.
از سوی دیگر زورگیرانی که در این مدت دستگیر شده اند سعی می کنند از این اتهام فرار کنند. وی با اشاره به افزایش تیم های تخصصی برلخورد با سارقان به عنف در مجموعه پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: افزایش گشتی های پلیس آگاهی همراه با اقدامات هماهنگ قوه قضاییه و پلیس در برخورد با سارقان به عنف و زورگیران باعث شده سارقان زورگیر یا دست از سرقت بکشند یا از تهران فرار کنند.
وی در پایان تاکید کرد، پلیس آگاهی به سرقت های به عنف و مسلحانه به صورت ویژه رسیدگی می کند.
* سرقت هات و زورگیری ها با استفاده از افشانه، گاز اشک آور و قمه بوده...
* محدوده های میدان قدس، میدان تجریش، ولنجک، خیابان ها و فرعی های خلوت شهرک غرب و تهران پارس جولانگاه زورگیران است
* متوسط سن کیف قاپ ها و زورگیران 17 تا 21 سال ارزیابی می شود
* مقر اصلی زورگیری باندها در جنوب شرق پایتخت
منبع: هفت صبح