۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹

دجله‌وفرات‌موضع‌بحث‌اوغلوباآیت‌الله‌سیستانی

آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع شیعیان عراق با تاکید بر لزوم حل اختلافات مربوط به آب رودخانه‌ها بین بغداد و آنکارا، مراجعه دو طرف به محافل بین‌المللی برای حل و فصل این پرونده را خواستار شد.
کد خبر : ۱۴۲۳۴۸

صراط: به نقل از روزنامه حریت ترکیه نوشت: موضوع حل و فصل اختلافات موجود بر سر آب رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند و در نهایت وارد خاک عراق می‌شوندغ بخش مهمی از گفت‌وگوهای آیت الله سید «علی سیستانی» مرجع شیعیان عراق و «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار اخیرشان در نجف اشرف را به خود اختصاص داده بود.

بر اساس این گزارش آیت الله سیستانی در دیدار با اوغلو، از آنکارا خواست حجم بیشتری از آب رودخانه‌های دجله و فرات را به عراق اختصاص دهد.

این مرجع عالیقدر شیعیان در دیدار با اوغلو از بغداد و آنکارا خواست این پرونده را به محافل بین‌المللی برده و یکی از نهادهای مربوطه را به عنوان قاضی جهت حل و فصل آن انتخاب کنند.

رودخانه‌های دجله و فرات از ترکیه سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از سوریه و عراق از بصره به خلیج فارس می‌ریزند.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دومین روز سفر خود به عراق در رأس هیئتی بلندپایه با آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در نجف دیدار و با وی پیرامون برخی مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه وارد عراق شد و با چند تن از مقامات و مسئولان بلندپایه این کشور از جمله نوری مالکی، نخست وزیر و هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق دیدار کرد.