۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳

چهار فرضیه درباره چرایی رفتار فرانسه در مذاکرات ژنو

کد خبر : ۱۴۲۶۷۱
صراط: برخی کارشناسان در تحلیل رفتار فرانسه در مذاکرات ژنو چند فرضیه را مطرح می‌کنند:
1- رفتار فرانسه مستقل و مبنای اقتصادی داشته است. این کشور به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی نیازمند برقراری ارتباط بیشتر با کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس همچون عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت و همچنین رژیم صهیونیستی است. این موضع فرانسه ضمن فراهم‌آوردن عقد قراردادهای جدید اقتصادی، زمینه امضای قراردادهای بیشتر تسلیحاتی را نیز فراهم خواهد کرد.
2- رفتار خصمانه سوسیالیست‌ها با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب دارای سابقه است. موضع این حزب در حمایت از گروهک تروریستی منافقین، پناه‌دادن به عناصر سلطنت‌طلب و اپوزیسیون، حمایت از صدام و فروش تجهیزات پیشرفته و حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.  
3- رفتار فرانسه در ژنو تلافی‌جویانه بوده است. این کشور به تلافی رفتار تحقیرآمیز آمریکا با این کشور در خودداری از حمله به سوریه، فرانسه را که خواهان حمله ناتو به این کشور بود در موضع ضعف و انفعال قرار داد.
4- فرانسه بر اساس یک تقسیم کار حساب‌شده با آمریکا وارد این بازی شد. آمریکایی‌ها پس از مشاهده راهپیمایی بی‌نظیر مردم ایران در 13 آبان، برای ترمیم چهره خود مجبور شدند این بار نقش پلیس بد را به فرانسه بدهند.
منبع: مشرق