۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵

امیدوارم نشاطی که جنتی آورد حفظ شود

عبدالکریم جربزه‌دار، یکی از برگزیدگان مراسم تجلیل از خادمان نشر خطاب به علی جنتی گفت: امیدوارم، امید و نشاطی که امروز آورده‌اید، حفظ شود.
کد خبر : ۱۴۲۷۵۵
صراط: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمی‌توان در جامعه امید داشت که عالمان کرامتمند باشند، اما تنها سلیقه‌های خاص مجال بروز داشته باشند.

سیدعباس صالحی امروز 25 آبان در مراسم تجلیل از خادمان نشر که هم‌زمان با نخستین روز بیست‌ویکمین دوره هفته کتاب در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، درباره تکریم و تجلیل از نویسندگان و عالمان اظهار کرد: کرامت عالم به این است که امکان و فرصت بروز و ظهور آزادی علمی بیابد و این‌گونه نباشد که در فضای عرضه اندیشه‌هایش احساس کند منع فیزیکی یا درونی وجود دارد.

او اظهار کرد: کرامت دانشمند به کرامت دانش است و او وقتی احساس کرامت می‌کند که احساس کند برای اندیشه‌هایش فرصت‌های بروز حداکثری داشته است.

صالحی سپس به مناسبات بین قدرت و دانش اشاره کرد و گفت: باید مناسبات قدرت و دانش درست تعریف شود. قدرت و مدیریت نظام سیاسی باید به نحوی حرکت کند که احساس شود جامعه و کشور دانش‌محور است.

معاون فرهنگی ارشاد با به کاربردن تعابیری اظهار کرد: در ادبیات دینی ما گفته شده است بهترین مدیران و مسؤولان کسانی هستند که به دیدار دانشمندان بروند.

او در ادامه سخنانش اظهار کرد: احترام به نگرش و سلایق گوناگون در حوزه‌های فکری عالمان بخش دیگری از این فضای فکری است و نمی‌توان امید داشت عالمان، کرامتمند باشند، اما تنها سلیقه‌های خاص مجال بروز پیدا کنند.

صالحی گفت: به این نکات می‌توان صدها نکته دیگر افزود و براساس این معیارها جامعه‌ای داشت که دانشمند و دانش، کرامتش نهادینه شده باشد. آن‌چه امید می‌رود، این است که جمهوری اسلامی ایران که بر مدار ولایت و حکمت و دانش شکل گرفته است، بتواند مسیر کرامت‌های نمادین را به کرامت‌های نهادین سوق بدهد.

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی آیت‌الله مصطفی محقق‌ داماد، یکی از برگزیدگان مراسم تجلیل از خادمان نشر، اختصاص داشت که او در سخنانی درباره ارزش علم و اندیشه و تکریم از عالمان سخنانی را بیان کرد.

محقق داماد همچنین گفت: توهین به ناشران و یا با بی‌ادبی صحبت کردن با آن‌ها، توهین به شعور است.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا برقعی به شعرخوانی پرداخت و مریم حسینی، از برگزیدگان مراسم تجلیل از خادمان نشر، درباره پژوهشگری سخنانی را بیان کرد.

غلامرضا عوانی و عبدالکریم جربزه‌دار، دیگر برگزیدگان این مراسم، نیز به سخنرانی پرداختند که جربزه‌دار اظهار کرد: تمام ناشران با عشق به این کار روی آوردند و حتا بدترین ناشران بهترین تمامی کاسب‌هاست، اما ناشران مظلوم‌ترین هستند.

او سپس خطاب به علی جنتی گفت: امیدوارم، امید و نشاطی که امروز آورده‌اید، حفظ شود.

در پایان این مراسم با حضور علی جنتی، سیدعباس صالحی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی (مدیر مؤسسه اطلاعات) و محمد اللهیاری (دبیر هفته کتاب) از برگزیدگان مراسم تجلیل از خادمان نشر با اهدای هدیه‌هایی تقدیر شد.

فهرست برگزیدگان علمی و فنی بیست‌ویکمین دوره تجلیل از خادمان نشر به شرح زیر است:

بخش علمی:

سیدمصطفی محقق داماد (فقه و اصول)، حسن انوری (مؤلف برتر حوزه ادبیات)، هوشنگ مرادی‌ کرمانی (مؤلف برتر حوزه ادبیات داستانی)، غلامرضا اعوانی (مؤلف و مترجم برتر حوزه فلسفه)، سیدفرید قاسمی (مؤلف شایسته تقدیر حوزه تاریخ مطبوعات)، نجفقلی حبیبی (مصحح شایسته تقدیر حوزه فلسفه)، مریم حسینی (پژوهشگر شایسته حوزه ادبیات)، غلامحسین امیرخانی (خوشنویس شایسته تقدیر)، محمدعلی بهمنی (شاعر برتر)، محمد مجتهدی (مدیر شایسته تقدیر کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین (ع) مشهد).

همچنین در بخش فنی برگزیدگان این دوره به شرح زیر هستند:

ناشران تهرانی: عبدالکریم جربزه‌دار (مدیر انتشارات اساطیر تهران)، حسینعلی سلامی‌نژاد (مدیر انتشارات انجام کتاب تهران)، رسول رادمهر (مدیر انتشارات چاپخش تهران).

ناشران و عرضه‌کنندگان شهرستانی کتاب: محمد عمیدی (آذربایجان غربی)، مهدی نقش (مدیر انتشارات نقش نگین اصفهان)، عزیز احدی اردی (مدیر انتشارات محقق اردبیلی)، مرید محمدی (مدیر انتشارات مرید چهارمحال و بختیاری)، محسن بیدارفر (مدیر انتشارات بیدارفر قم)، محمدحسن اصلانی راد (کتاب‌فروش قم)، محمدحسن اعدادی خراسانی (مدیر انتشارات ولایت خراسان)، محمدمهدی سعیدی (مدیر انتشارات خدمات فرهنگی کرمان)، محمود لعل‌آبادی (مدیر انتشارات طاق بستان کرمانشاه)، رضا یوسف‌زاده (مدیر انتشارات چویل کهکیلویه و بویراحمد)، حمیرا رستگار (مدیر انتشارات رستگار گیلان)، فریده یوسفی زیرآبی (مدیر انتشارات شلفین مازندران)، سیدعبدالرضا خانجان‌خانی (مدیر انتشارات یزد).


منبع: ایسنا