۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲

وقتی ترکیه نمی تواند از نفت بگذرد

تانر ییلدز وزیر نفت ترکیه با بیان اینکه یک بانک در ترکیه عهده‌دار توزیع درآمدهای نفتی عراق می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا نگرانی دولت مرکزی عراق از قرادادهای نفتی با منطقه کردستان عراق کاهش یابد.
کد خبر : ۱۴۲۸۶۳

صراط: ترکیه که این روزها قرار است خرید نفت منطقه کردستان عراق را به دست گیرد و فعالیت در 13 چاه نفتی منطقه کردستان را آغاز کند، تصمیم گرفته است تا با ایفای نقش پدرانه خود و برای اینکه با دولت مرکزی این کشور ( بغداد) دچار تنش نشود، پیشنهاد میانجی را برای توزیع درآمدهای نفتی این کشور داده است.

به گفته وزیر نفت ترکیه، یک بانک خصوصی در ترکیه عهده‌دار توزیع درآمدهای نفتی عراق می‌شود تا این سرمایه‌های پولی را میان منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق تقسیم کند.

عراق یپش از این از انجام قراردادهای میان ترکیه و منطقه کردستان ناخشنود شده بود و هشدارهایی به ترکیه داده است. اما کردهای این منطقه خودشان را صاحب قدرت نفتی منطقه کردستان عراق می‌دانند.

تانر ییلدز وزیر نفت ترکیه تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا ترس دولت مرکزی عراق از این گونه قرادادها کاهش یابد.

وی افرود: تا کنون منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق در خصوص منابع نفتی این منطقه به توافق نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه درآمدهای نفتی عراق در یک بانک ترکی سپرده می‌شود،‌ تصریح کرد: پیش از این ماه گذشته در دیدار با حسین شهرستانی مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انرژی در کره جنوبی صحبت کردم، ولی به نتیجه نهایی نرسیدیم.

  اختلاف بر سر چگونگی صادرات نفت کرکوک به بندر جیهان در ترکیه از موضوع‌های تنش‌زا میان منطقه کردستان عراق با دولت مرکزی این کشور است و ترکیه با ایفای نقش «یک بام و دو هوا» هر از چند گاهی با کردهای عراق مذاکره می‌کند و با راهبردی زیرکانه به دولت عراق قول‌هایی می‌دهد.

تاکنون بارها لوله‌های ارتباطی نفت شمال عراق منفجر شده است.

شرکت‌های نفتی بیشتر تلاش می‌کنند، تا به دنبال منافع مالی خود در شمال عراق تا رفع تنش‌ها باشند.

منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم