۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱

اعتراف تکان‌دهنده دیکتاتور سابق مصر

حسنی مبارک اخیرا گفته است ایالات متحده آمریکا به‌راحتی دوستانش را می‌فروشد و این کشور به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.
کد خبر : ۱۴۲۹۳۲
صراط: «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات»، چاپ لندن از برخی اظهارات و موضع‌گیری‌های منتشر نشده «حسنی مبارک»، دیکتاتور سابق مصر پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، «زیباری» روز جمعه به این روزنامه گفت: حسنی مبارک دائم از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا گله کرده و نسبت به توطئه این کشور به اطرافیان خود هشدار می‌داد.

به گفته وزیر خارجه عراق، مبارک می‌گفت آمریکایی‌ها نه دین دارند و نه خدا را می‌شناسند، آنها به هیچ کس رحم نمی‌کنند و به راحتی دوستان نزدیک خود را می‌فروشند.

وی افزود: رئیس‌جمهور سابق مصر برای اثبات سخنان خود از «پرویز مشرف»، رئیس‌جمهور پیشین پاکستان مثال می‌زد و می‌گفت وی تمام دستورات و خواسته‌های بوش رئیس‌جمهور آمریکا را مو به مو اجرا می‌کرد و پاکستان را در اختیار وی قرار می‌داد ولی آمریکایی‌ها به راحتی وی را کنار گذاشتند.

«زیباری» این را هم گفت که مبارک به او نصیحت می‌کرد به آمریکایی‌ها اعتماد نکنیم و به ارتش و نیروهای خودمان تکیه کنیم.

وزیر خارجه عراق در ادامه به علاقه دیکتاتور مخلوع مصر به عراق اشاره کرد و گفت وی مدتی به عنوان خلبان نظامی در پایگاه «الحبانیه» در غرب عراق حضور داشت.

مبارک می‌گفت که آمریکا نه دوست می‌شناسد و نه دشمن.

افشای جاسوسی آمریکا از دوستان خود در اروپا و شنود مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نشان داد واشنگتن دوست و دشمن نمی‌شناسد.خبر دیگر اینکه، خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری «پانوراما» نوشت، اطلاعات افشا شده از سوی سیا نشان می‌دهد، «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی به اخوان‌المسلمین مصر کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کرده است.

بر اساس این گزارش، قذافی با این اقدام قصد نفوذ دادن این گروه به داخل ارتش برای براندازی نظام «انور سادات»، رئیس‌جمهور وقت مصر را داشت.

این گزارش می‌افزاید، اسناد منتشر شده ۱۴۰۰ صفحه بوده و مربوط به معاهده «کمپ دیوید» است.

کمپ دیوید معاهده‌ای است که میان انور سادات با مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسید. این معاهده پس از ۱۲ روز مذاکرات مخفیانه و با میانجی‌گری آمریکا در کمپ دیوید، یکی از استراحتگاه‌های جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

گفتنی است، حسنی مبارک به مدت ۳۰ سال تمام قد از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت می‌کرد اما چندی پیش رسانه‌های مصری به نقل از وی نوشتند، آمریکایی‌ها می‌توانستند از سقوط وی ممانعت به عمل آورند اما چنین نکردند.
منبع: کیهان