۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳

دولت هنوز دیدگاه مشخصی برای مردم ندارد

یک فعال سیاسی و رسانه‌ای با اعتقاد به اینکه هنوز تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی برای مردم به وجود نیامده است،‌ گفت: عرصه‌ای که مواضع دولت در ارتباط با آن در حال حاضر برای مردم قابل فهم و تشخیص است، عرصه سیاست خارجی است.
کد خبر : ۱۴۲۹۷۲

صراط: ناصر ایمانی با بیان اینکه "در حال حاضر در ارتباط با ارزیابی عملکرد دولت طی صد روز اخیر نمی‌توان وارد جزئیات شد و باید به مجموعه عملکرد دولت توجه کرد"، افزود: من تصور می‌کنم عرصه‌ای که مواضع دولت در آن برای مردم قابل فهم و تشخیص است، عرصه سیاست خارجی است و در دیگر عرصه‌ها از جمله عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت برای مردم ایجاد نشده و شاید دلیلش این باشد که کسانی که در درون دولت در ارتباط با این حوزه‌ها باید برای مردم تصویرسازی ‌کنند، هنوز نتوانسته‌اند این امر را به درستی محقق کنند.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل آن، این باشد که در این عرصه‌ها افراد مختلفی هستند که صاحب‌نظرند و اعمال نظر می‌کنند و این امر باعث شده که تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت در این حوزه‌ها در افکار عمومی شکل نگیرد، ولی در حوزه سیاست خارجی مواضع دولت مشخص است؛ چراکه شخص وزیر خارجه فعال عمل می‌کند، با افکار عمومی ارتباط خوبی دارد و ما شاهد یگانگی نظر در این عرصه هستیم و این موجب می‌شود که مردم فهم بهتری نسبت به این عرصه داشته باشند در حالی که دیگر عرصه‌ها تصویرهای موجود با ابهام همراه است.

عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه رسالت همچنین گفت: از طرف دیگر شاید بتوان گفت که دولت در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست داخلی، گاه جسارت لازم برای اتخاذ تصمیم‌های قاطع و صریح را با توجه به وضعیت کنونی کشور نداشته است و این امر بر ابهامات می‌افزاید. برای مثال در عرصه اقتصادی مواضع دولت نسبت به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم، پرداخت نقدی رایانه‌ها، نرخ حامل‌های انرژی، نرخ ارز یا سود بانکی و مسائل مرتبط با این مسائل چندان شفاف نیست و معلوم نیست که دولت در زمینه پرداخت نقدی یارانه‌ها آیا بر اساس قانون عمل می‌کند یا خیر؛ چراکه برخی معتقدند ما چنین منابعی نداریم که آنقدر یارانه نقدی پرداخت شود یا دولت در مورد کسری جدید بودجه و راهکارهای جبران آن موضع مشخصی نگرفته است و در ارتباط با بودجه سال آینده نیز چنین است.

ایمانی با بیان اینکه "در برخی از زمینه‌های عرصه فرهنگ و سیاست داخلی، دولت سیاست‌های روشنی اعلام نکرده است"، افزود: به نظر می‌رسد ضروری است با توجه به اوضاع کنونی کشور، اتخاذ تصمیم‌ها در این حوزه‌ها باید با سرعت بیشتری همراه شود، به نحوی که مردم حضور دولت جدید را بیشتر حس کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه "عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی مثبت بوده است"، اظهار کرد: البته ممکن است یک نگرانی نیز وجود داشته باشد و آن اینکه به نظر می‌رسد دولت حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را خواسته یا ناخواسته بر دوش سیاست خارجی گذاشته است و اگر این امر درست باشد، ممکن است برای دولت در ادامه مشکلاتی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد توجه بیش از حد به سیاست خارجی ممکن است در افکار عمومی این تصور را القا کند که حل بخش عمده مشکلات بر دوش سیاست خارجی است و این تصویرسازی درست نیست چون ما در این عرصه شاهد یک بازی هستیم که یک سر بازی ما نیستیم و ممکن است بازی در پیچ‌های تندی قرار بگیرد؛ به همین دلیل نباید حل مشکلات کشور را به آن گره بزنیم چراکه ممکن است در این پیچ تند یأس یا دلسردی‌هایی برای مردم ایجاد شود.

ایمانی با بیان اینکه "با توجه به اینکه تصویر روشنی از مواضع و دیدگاه‌های دولت در ارتباط با حوزه سیاست داخلی، فرهنگی یا اقتصادی وجود ندارد نمی‌توان ارزیابی منسجمی نیز از عملکرد دولت داشت"،‌ گفت: در حوزه فرهنگ و رسانه، شاید در ارتباط با برخی از مسائل از جمله بحث فضای مجازی و ممیزی نشر، وزیر ارشاد اظهارنظرهایی کرده باشد ولی دولت به طور کلی به صورت قطعی مواضع خود را در این حوزه‌ها بیان نکرده و این مسائل در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. مثلاً در مورد یک مسأله جزئی مثل فیسبوک - صرف نظر از اینکه موضع ما در ارتباط با فیسبوک چیست - می‌بینیم مواضعی که دولت در این ارتباط اتخاذ کرده، مبهم است یا در حوزه‌هایی مثل سینما، کتاب یا رسانه هنوز یک تصمیم روشن و شفاف از مواضع دولت در این ارتباط وجود ندارد.

این فعال مطبوعاتی افزود: ضروری است که رییس‌جمهور از طریق رسانه‌ها یا سفرهای خود باید ارتباط با افکار عمومی را بیش از مقدار کنونی گسترش دهد چراکه این دولت با امید و شور انتخاب شده و باید ارتباطات مردمی آن بیش از وضعیت کنونی باشد تا مواضع دولت به صورت روشن و شفاف برای مردم مشخص شود. فقدان این موضوع، یکی از ضعف‌های دولت محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا