۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴

سه شهر دنیا در انتظار خواهرخواندگی شیراز

تاکنون چهار شهر جهان به صورت رسمی به عنوان خواهر خوانده شیراز معرفی شده اند.
کد خبر : ۱۴۳۰۴۶

صراط: مدیر روابط عمومی و بین الملل شهرداری شیراز گفت: تاکنون 4 شهر از جمله دوشنبه پایتخت تاجیکستان، نیکوزیا پایتخت قبرس که هم اکنون کاندیدای پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2017 است و نیز شهر چونگ چینگ چین به عنوان خواهر خوانده شیراز معرفی و اسناد مربوط بین شهرها مبادله شده است.

هاشم مظاهری زاده افزود: یکی دیگر از شهرهایی که از سال 87 به عنوان خواهر خوانده شیراز معرفی شد شهر وایمار آلمان است که در سال 1999 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شد و زادگاه برخی بزرگان فرهنگی و هنری و فلاسفه اروپا از جمله گوته، نیچه، شوپن هاور و اشتراوس است.

وی از پیشنهاد تعدادی دیگر از شهرهای جهان برای خواهر خواندگی با شیراز خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر شهرهای بسیاری پیشنهاد خواهر خواندگی با شیراز را دارند که در صورتی که آنها شرایط لازم را داشته باشند به عنوان خواهر خوانده های جدید شیراز معرفی می شوند.

مدیر روابط عمومی و بین الملل شهرداری شیراز ادامه داد: البته این خواهر خواندگی ها با حفظ شأن، جایگاه و عزت کشور و پس از آن شهر شیراز انجام می شود و شهرهای مورد نظر باید با ما نقاط اشتراکی داشته باشند تا به عنوان خواهر خوانده پذیرفته شوند و هر شهری قابلیت خواهر خواندگی با شهر دیگر را ندارد.

مظاهری زاده گفت: در حال حاضر بحث خواهر خواندگی 3 شهر نجف اشرف عراق، قونیه ترکیه و ایروان ارمنستان در دستور کار ما است که در صورت موافقت طرفین این شهرها به جمع خواهر خوانده های شیراز می پیوندند و تعداد خواهر خوانده های شهر شیراز به رقم 7 می رسد.

وی با اشاره به برخی از نقاط مثبت خواهر خواندگی شهرهای جهان با شیراز گفت: ارتقای سطح برند شهرها، استفاده از دیپلماسی شهری در راستای دیپلماسی رسمی کشور و تقویت ارتباط با دیگر کشور ها از این طریق، معرفی ظرفیت های شهر و کشور، توسعه بخش گردشگری و افزایش درآمد این بخش از جمله نقاط مثبت در این زمینه است.

وی گفت: از سوی دیگر ارگان ها و دستگاه های دیگر نیز می توانند از طریق این ارتباط در راستای فعالیت خود بهره ببرند.

مدیر روابط عمومی و بین الملل شهرداری شیراز افزود: در حال حاضر شهرداری شیراز در بسیاری از سازمانهای جهانی از جمله سازمان متروپلیس که یک سازمان تخصصی و جهانی است، UCLG سازمان جهانی شهرها و حکومت های محلی متحد، ICCN شبکه بین شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی و مجمع شهرداران آسیایی عضویت دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا امسال نیز شهر شیراز به عضویت دو سازمان جهانی دیگر یعنی مجمع شهرداران صلح که دبیرخانه آن در شهر هیروشیما ژاپن است و نیز سازمان پایتخت ها و شهرهای اسلامی در آمد.