۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸

ماجرای عصبانیت ظریف در جلسه با 1+5

منابع خبری از تغییر لحن وزیر خارجه ایران در جلسه اخیر 1+5 خبر دادند.
کد خبر : ۱۴۳۰۶۷
صراط: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه اخیر خود با وزرای خارجه گروه 1+5 از تغییر رویه مذاکره کنندگان به شدت عصبانی شده و با لحن نسبتا تندی با آنها صحبت کرده است، بطوریکه پس از بازگشت به جلسه تلویحا از لحن خود عذرخواهی می کند.

بنابراین گزارش این تغییر لحن ظریف پس از آنی صورت گرفت که طرفین آماده امضای پیش نویس توافق شده بودند که با ورود وزیر امور خارجه فرانسه و ارائه پیش نویس جدید، عملا توافقات صورت گرفته ناتمام ماند.

گفته می شود وزیر امور خارجه فرانسه که با ماموریت برهم زدن مذاکرات پا به ژنو گذاشته بود نسبت به خط قرمزهای ایران آگاه بوده و تعمدا بندهایی را در پیش نویس پیشنهادی خود لحاظ کرده تا توافقات صورت گرفته را بلااثر نماید.

نکته جالب توجه سکوت معنا دار طرف آمریکایی و انگلیسی در مورد این پیشنهاد بود که تحلیلگران معتقدند نوعی تقسیم کار بین کشورهای غربی صورت گرفته بود و آمریکا و انگلیس بنا داشتند برای حفظ وجهه خود، طرف مستقیم مخالفت با ایران قرار نگیرند.

از دیگر دلایل مخالفت فرانسه با توافق ایران با 1+5، وعده های مالی عربستان به فرانسه بوده است. این موضع فرانسه که هم اکنون با مشکلات اقتصادی عدیده ای مواجه است، ضمن فراهم‌آوردن عقد قراردادهای جدید اقتصادی، زمینه امضای قراردادهای بیشتر تسلیحاتی را نیز فراهم خواهد کرد.