۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

تمام مشکلات را به گردن دولت قبل نیندازید

یک اقتصاد‌دان با اشاره به یکسان‌بودن شرایط اقتصادی در تمام دولت‌ها اعلام کرد: نمی‌توان تمام تقصیر‌ات و کاستی‌ها را به گردن دولت قبل انداخت.
کد خبر : ۱۴۳۴۸۹
صراط:محمد کهندل با بیان این‌که دولت فعلی خود را از نظر منابع مالی در تنگنا می‌بیند، اظهار کرد: این مسائل درست است که در برخی از حوزه‌های اقتصادی با برخی چالش‌ها روبه‌رو هستیم، اما این مساله نباید منجر به این شود که تمام اشکالات را به گردن دولت قبل بیندازیم.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته شرایط تا حد زیادی یکسان بوده به همین دلیل هر دولتی در ابتدای کار خود با ارائه‌ی گزارش‌هایی از قبلی‌ها انتقاد می‌کنند.البته این امر باید لحاظ شود که تمام تقصیرات به گردن یک دولت نیست و برای ارائه‌کردن راهبردی مناسب در این حوزه باید تحقیقات و بررسی‌های بسیاری صورت گیرد.

این اقتصاد‌دان با بیان این‌که در حال حاضر اقتصاد ایران ظرفیت بسیاری برای بهبود شاخص‌های اصلی خود دارد، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و اقداماتی که صورت گرفته بسیاری از زیرساخت‌ها در اقتصاد کشور بهبود پیدا کرده، از این‌رو می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی موجبات رشد اقتصادی بالایی را برای اقتصاد ایران فراهم کرد.

کهندل افزود: در صورتی که با ایجاد یک شناخت مناسب وارد این عرصه شویم، می‌توان امید داشت اقتصاد ایران جایگاه بسیار مناسبی را پیدا کند و از نظر من اقتصاد ایران می‌تواند در آینده نزدیک آبستن جهش‌های اقتصادی بسیار بزرگی باشد.

وی با بیان این‌که 100 روز زمان کافی برای بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی نیست عنوان کرد: قطعا در این دوره‌ی کوتاه‌مدت نمی‌توان اقدامات تاثیر‌گذار زیادی انجام داد. البته مشکلاتی مانند عدم ثبات در نرخ ارز و یا مشخص‌نبودن تکلیف دارایی‌های تجاری و یا مشکلاتی مثل سفته‌بازی از جمله اقداماتی بود که می‌توانست انجام شود.

این اقتصاد‌دان ادامه داد: البته هنوز بسیار زود است که بخواهیم راجع به اقدامات دولت بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه‌گیری کنیم. البته به نظر می‌رسد اقدامات خوبی در برخی حوزه‌ها آغاز شده که در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند در وضعیت اقتصاد ایران تاثیرات بسیار خوبی بگذارد.

کهندل با اشاره به وضعیت تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران گفت: دولت جدید از ابتدای کارش توجه بسیاری را صرف بهبود روابط کشور در حوزه سیاست خارجی به خرج داده که این امر در صورتی که نتیجه دهد می‌تواند به کاهش تحریم‌ها و در پی آن کاهش فشار روانی جامعه بینجامد.

وی سیاست بازار را اصلی‌ترین راهبرد دولت در نگاه کلان اقتصادی دانست و اظهار کرد: البته هنوز در این حوزه نیز نمی‌توان اظهار‌نظر دقیقی کرد، چون که هنوز دولت در برخی از محورها با ابهامات خاصی روبه‌رو است که نیاز به هماهنگی داخلی دارد. برای مثال صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز که پس از بیان آن با واکنش‌هایی متفاوتی از درون تیم اقتصادی دولت مواجه شده است، از این‌رو باید انتظار داشت دولت با طراحی یک برنامه‌ی مدون و مناسب به سمت بهبود فضای اقتصادی برود و البته این امر در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد.

منبع: ایسنا