۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

کاخ سفید: عذرخواهی نمی‌کنیم

واشنگتن هیچ‌ برنامه‌ای برای عذرخواهی از مردم افغانستان به دلیل اشتباهاتی که در این جنگ مرتکب شده، ندارد.
کد خبر : ۱۴۳۷۷۱
صراط: مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی ضمن توجیه اقدامات کشورش در افغانستان تأکید کرد واشنگتن هیچ‌ برنامه‌ای برای عذرخواهی از مردم افغانستان به دلیل اشتباهاتی که در این جنگ مرتکب شده، ندارد.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» تصریح کرد که آمریکا قصد ندارد بعنوان بخشی از چارچوب معاهده امنیتی که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد بعد از 2014 نیز در افغانستان حضور نظامی داشته باشند، به دلیل اشتباهاتی که در این کشور مرتکب شده از «کابل» عذرخواهی نکرده است.

این موضع کاخ سفید در حالی اعلام شده است که دولت افغانستان پیشتر اعلام کرده بود بعد از آن درباره معاهده امنیتی با آمریکا به توافق رسیده است که «باراک اوباما» در نامه‌ای به اشتباهاتی که در حین جنگ افغانستان مرتکب شده بود، اعتراف کرد.

سوزان رایس در واکنش به این اظهارت تصریح کرد که هیچ عذرخواهی در کار نبوده است و گفت: آمریکا نیازی به عذرخواهی از افغانستان ندارد. درست برعکس است. به هیچ عنوان چنین چیزی روی میز قرار ندارد.

وی ادامه داد: من این گزارشات را دیدم. هیچ ایده‌ای که از کجا آمده ندارم. این یک سوء تفاهم کامل از وضعیتی که در آن قرار داریم می‌باشد. چنین نامه‌ای به هیچ عنوان نوشته یا به دولت افغانستان تحویل داده نشده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون آنکه اشاره‌ای به اشتباهات آمریکا در افغانستان کند، شروع به توجیه کرد و گفت: آمریکا نیازی به عذرخواهی از افغانستان ندارد، برعکس، ما در فرایند دموکراتیک و مهار شورشیان القاعده به دولت افغانستان کمک کردیم.

مشاور امنیت ملی اوباما تأکید کرد که آمریکا و افغانستان در مراحل نهایی مذاکره درباره توافق دوجانبه امنیتی هستند اما هیچ نامه عذرخواهی مورد بررسی قرار نگرفت.

رویترز نیز پیشتر گزارش داد که اوباما با نوشتن نامه عذرخواهی به مردم افغان واعتراف به اشتباهاتی که در حین جنگ در افغانستان مرتکب شده است و رنج‌هایی که به مردم افغانستان وارد کرده است، موافقت کرده است.
منبع: فارس