۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
اصل ماجرا چیست؟

تکبیر بعد از نماز جماعت در حرم رضوی حذف شد، نشد، شد...

چند روز پیش خبر حذف تکبیر از نماز جماعت حرم رضوی تکذیب شد. اما واقعیت ماجرا این است که بلندگوهای حرم دیگر تکبیر بعد از نماز را پخش نمی‌کنند.
کد خبر : ۱۴۴۰۹۹
"گروه فرهنگی صراط" - پس لرزه های رویکرد دولت یازدهم در تعامل با دنیا به بارگاه منور رضوی هم رسید و باعث شد تا تکبیر بعد از نماز جماعت در حرم رضوی در ابتدا حذف و پس از فشار رسانه ها کمرنگ شود.
به گزارش گروه فرهنگی صراط، پس از اتخاذ رویکرد جدید دولت یازدهم در تعامل با دنیا، شاهد حرکات و فعالیت های مختلفی در داخل همچون لغو نشست های ضد آمریکایی و ضد استکباری، جمع آوری پوسترهای ضد آمریکایی از سطح برخی از شهرها از جمله پایتخت، تلاش برای حذف شعار مرگ بر آمریکا و در نهایت حذف تکبیر بعد از نمازهای جماعت در حرم مطهر امام رضا(ع) بوده ایم.
ماجرا از آنجایی آغاز شد که برخی از کاربران شبکه های اجتماعی و به دنبال آن رسانه های استانی از حذف تکبیر بعد از نمازهای جماعت در حرم رضوی خبر داده و آن را در راستای حمایت آستان قدس از سیاست های دولت یازدهم که رابطه بسیار خوبی با هم دارند، عنوان کردند.
چند روز پس از این افشاگری و عدم پاسخگویی مسئولین آستان قدس و بعضاً اظهار بی اطلاعی برخی از آن ها از این موضوع، روابط عمومی آستان قدس رضوی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تکذیب این خبر طی اعلامیه ای اعلام کرد که آستان قدس رضوی هیچ گونه تغییر یا حذفی در برنامه های فرهنگی و تعقیبات نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی نداشته است و این برنامه ها کمافی السابق ادامه دارد؛ آستان قدس همچنین در این اعلامیه از رسانه ها خواست از انتشار مطالب خلاف واقع که موجبات خرسندی دشمنان را فراهم می کند، اجتناب کنند.
پیشتر نیز دفتر امام جمعه مشهد طی اعلامیه ای حذف تکبیر را از نماز جمعه که در حرم رضوی اقامه می شود، تکذیب کرده بود. البته ذکر این نکته ضروری می رسد که تا زمانی که شخصی چون آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد است، تکبیر و شعار استکبار ستیزی مردم از نماز جمعه حذف نخواهد شد لذا تکذیبیه دفتر امام جمعه مشهد صحیح به نظر می رسد.
اما واقعیت امر چه بود؟ تا قبل از موضع گیری آستان قدس در رابطه با سیاست های دولت یازدهم، مکبّر های نمازهای جماعت حرم رضوی در تمامی صحن ها و رواق ها پس از اتمام نماز با صدای بلند و پشت میکروفون تکبیر را در "جهت سربلندی اسلام و نظام اسلامی و نابودی کفر و استکبار جهانی" اعلام و زائران و مجاوران آن را همزمان با مکبّر تکرار می کردند.
اما مشاهدات خبرنگار ما و پی گیری موضوع از برخی از دست اندرکاران و خدّام حرم رضوی حاکی از آن است که چندی پیش و به مدت یک تا دو هفته، مکبّرها از اعلام تکبیر منع و در نتیجه طنین مرگ بر آمریکا در جوار حرم رضوی خاموش شد؛ پس از موضع گیری رسانه ها و مردم، تکبیر مجدداَ به نمازهای جماعت بازگشت با این تفاوت که مکبّر قبل از تکبیر، از گفتن " (در جهت) نابودی کفر و استکبار جهانی" منع شده بود.
اما این روزها ظاهرا تکبیر به جای اولش برگشته است اما با تفاوتی که آن را رو به فراموشی می برد.
تفاوت تکبیر بعد از نماز این روزهای حرم رضوی با گذشته در این است که مکبّر صرفاً نمازگزاران را به سر دادن تکبیر فرامی خواند و خود از اعلام آن پشت بلندگو خودداری می کند و می توان گفت در اکثر اوقات صدای تکبیری از بین مجاوران و زائرانی که از قشرها و شهرهای مختلف کنار هم جمع شده اند، به گوش نمی رسد.
متأسفانه این رویکرد آستان قدس در ایّام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی که خود بزرگترین نماد و یادآور استکبار ستیزی است بیشتر به چشم آمد و داغ عزاداران را دوچندان کرد.
با این وجود به نظر می رسد پس از اطلاعیه آستان قدس در تکذیب این خبر و البته فشار آن و دولت بر رسانه هایی که اکثر آن ها بودجه و سیاست هایشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط دولت تأمین و جهت دهی می شود و همچنین معدود رسانه های خصوصی که اکثر آن ها نیز با سیاست های تعامل گرایانه دولت یازدهم همسو هستند در کنار ترس از محروم شدن از پوشش برنامه های آستان قدس باعث شده است تا این خبر همچون خود تکبیر رو به فراموشی و خاموشی حرکت کند.